کد خبر: 193761

فعلا بی‌خبری؛

مجلسی‌ها از کابینه احتمالی پزشکیان چه می‌دانند؟

از روز 9 مرداد فرصت دوهفته‌ای دولت برای معرفی کابینه به مجلس شروع شده است. اگر قرار باشد دولت از تمام مهلت دوهفته‌ای خود استفاده کند، احتمالا روند بررسی صلاحیت‌ها به اوایل شهریور ماه می‌رسد.

فرهیختگان: قرار است تا آخر هفته لیست گزینه‌های پیشنهادی دولت به بهارستان برسد. البته هنوز دولتی‌ها به جمع‌بندی نرسیده‌اند. این نکته‌ای بود که سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس به آن اشاره کرد. از روز 9 مرداد فرصت دوهفته‌ای دولت برای معرفی کابینه به مجلس شروع شده است. اگر قرار باشد دولت از تمام مهلت دوهفته‌ای خود استفاده کند، احتمالا روند بررسی صلاحیت‌ها به اوایل شهریور ماه می‌رسد. 

برهمین اساس، انتظار می‌رود سرعت انجام کار دولت در معرفی گزینه‌ها و معرفی وزرای پیشنهادی بیشتر از سایر دولت‌ها باشد. تا الان البته رئیس‌جمهور بیشتر معاونان خود در ساختار بروکراتیک را مشخص کرده و تصویر کلی دولت چهاردهم مشخص شده است. البته هنوز بازار گمانه‌زنی‌ها در مورد گزینه‌های احتمالی کابینه و رایزنی‌ها داغ است. 

در مهلت دوهفته‌ای دولت‌ها برای اعلام وزرای پیشنهادی به مجلس، مشورت و رایزنی بین دولت و مجلس در مورد وزرای پیشنهادی بخش جدایی‌ناپذیر کابینه بوده و دولت برای تایید گزینه‌ها با بهارستان رفت‌وبرگشت دارد و سعی می‌کند تا جای ممکن احتمال رد گزینه‌های پیشنهادی توسط مجلس را پایین بیاورد. حالا یک هفته‌ از برگزاری مراسم تحلیف رئیس‌جمهور گذشته و انتظار می‌رود مشورت و رایزنی بین مجلس و دولت در جریان باشد.

برهمین اساس از نمایندگان مجلس در مورد رایزنی‌ها و رفت‌وبرگشت‌هایی که بین مجلس و دولت در جریان است و مشورت‌هایی که با مجلس انجام شده، پرسیدیم که تقریبا هیچ‌کدام از نمایندگان از گزینه‌های پیشنهادی اطلاع دقیقی نداشتند و البته به این موضوع هم اشاره کردند که خبری از مشورت و کمک از مجلس نیست. 

نکته جالب توجه این است که حتی اعضای فراکسیون مستقلین مجلس نیز که مسعود پزشکیان پیش از برگزاری انتخابات عضو آن بود هم از گزینه‌های دولت اطلاع دقیقی ندارند. امری که چند گزاره مهم را نشان می‌دهد. اولین نکته‌ای که مورد توجه قرار دارد این است که در حال حاضر دولت، هنوز در مورد بیشتر وزارتخانه‌ها به گزینه نهایی نرسیده و بنابراین آن را در اختیار مجلس هم قرار نداده است. 

نکته دیگر این است که احتمالا مشورت و بررسی گزینه‌های پیشنهادی تنها در سطح رئیس مجلس در جریان است و به نمایندگان و کمیسیون‌ها نرسیده است. مطرح نشدن گزینه‌های دولت در مجلس و بی‌اطلاعی نمایندگان از گزینه‌های پیشنهادی به هردلیلی که صورت گرفته باشد، امر چندان مثبتی نیست. آن هم در شرایطی که تشکیل هرچه سریع‌تر کابینه و اتمام فرآیند رای اعتماد، در حال حاضر مهم‌ترین کار نیمه‌تمام دولت و مجلس است. 

متن کامل یادداشت زهرا طیبی را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

مرتبط ها