کد خبر: 193733

بررسی تحلیل‌گران غربی از رئیس جمهور منتخب؛

اندیشکده‌ها درباره پزشکیان چه گفتند؟

اندیشکده‌های چتم هوس، بنیاد دفاع از دموکراسی و شورای روابط خارجی آمریکا درباره به قدرت رسیدن مسعود پزشکیان در ایران به ارائه تحلیل پرداخته‌اند.

فرهیختگان:  اگر اندیشکده‌ها و اتاق‌های فکر را نقطه شروع تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی بدانیم، آنگاه اهمیت آنها برای ما بیش از پیش خواهد بود؛ مجموعه‌هایی که با حداقل سوگیری سیاسی به دنبال تحقق منافع ملی کشورها در زمینه‌ها و موضوعات مختلف هستند. اندیشکده‌ها و دانشمندان هستند که به موضوعات و مسائل جهان امروز شکل می‌دهند و خروجی کار آنها به‌عنوان «سیاست اجرایی» در اختیار سیاستمداران قرار می‌گیرد. از همین روست که در حال حاضر آمریکا، چین، هند و روسیه بیشترین اتاق‌های فکر را اداره کرده‌اند.

در هفته نخست پس از پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست‌جمهوری، اندیشکده‌های جهان، دو موضوع را پررنگ‌تر دنبال می‌کردند؛ 1-روی کار آمدن پزشکیان در ایران و 2-کنار رفتن بایدن از انتخابات آمریکا. درباره موضوع اول یعنی به قدرت رسیدن پزشکیان در ایران، اندیشکده‌های چتم هوس، بنیاد دفاع از دموکراسی و شورای روابط خارجی آمریکا به ارائه تحلیل پرداخته‌اند.
چتم هوس (chathamhouse) در گزارشی با عنوان «تغییر بدون تکان دادن قایق»، به موارد زیر پرداخته است:
1- کمپین پزشکیان در دور دوم به دنبال متقاعد کردن جوانان و ناامیدانی بود که دور اول را تحریم کردند، اما نتایج نشان‌دهنده بی‌تفاوتی و نارضایتی مردم است.
2- کسانی که طرفدار برخی تغییرات بودند، توانستند بر کسانی که وضعیت موجود را تایید می‌کردند، غلبه کنند.
3- سوابق و اظهارات پزشکیان در جریان مبارزات انتخاباتی حاکی از آن است که در عین حال که او تغییرات را هدف قرار خواهد داد، تلاشی برای تکان دادن کشتی حکومت نخواهد داشت.
4- در سیاست خارجی، کارزار پزشکیان بر لزوم تعامل با غرب از جمله در موضوع هسته‌ای، رفع تحریم‌ها و بهبود شرایط اقتصادی کشور و همچنین دور شدن از آستانه جنگ منطقه‌ای متمرکز بود.
5- پزشکیان همچنین از نزدیک شدن رئیسی به کشورهای عربی تمجید کرد و نشان داد که در مسائلی غیر از روابط با غرب، احتمالا به‌طور گسترده سیاست دولت قبلی را ادامه خواهد داد.

متن کامل گزارش محمدعلی رحیمی‌نژاد،‌ پژوهشگر مسائل بین‌الملل‌ را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

مرتبط ها