کد خبر: 193727

رفت و برگشت یک لایحه؛

لایحه حجاب‌ به سرنوشت طرح صیانت دچار می‌شود؟

مجلس یازدهمی‌ها در حالی بهارستان را ترک کردند که سرنوشت لایحه عفاف و حجاب که تقریبا سه باری بین شورای نگهبان و مجلس رفت و برگشت، مبهم باقی مانده است.

فرهیختگان:لایحه عفاف و حجاب تقریبا سه باری بین شورای نگهبان و بهارستان رفت و برگشت داشته است. در آخرین بازگشت لایحه به مجلس، دو ایراد به لایحه وارد شد که یکی از آنها، مربوط به مجازات‌ها‌ و میزان آن بود که در ماده 47 تا 49 لایحه عفاف به آن اشاره شده بود. ایراد دیگر به شناسایی سامانه‌های تصویری و کیفیت شناسایی توسط نیروهای فراجا برمی‌گشت، ابهام شورای نگهبان این بود که در شناسایی تصویری گاهی ابهام و اشتباه وجود دارد. مجلسی‌ها نیز با اصلاح ایرادات طرح را به شورای نگهبان ارسال کردند. روز گذشته اما هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان از باقی ماندن دو ابهام در طرح گفت که مجلس باید آن را ارسال کند. حالا لایحه در اختیار مجلس قرار دارد و بهارستانی‌ها باید دوباره طرح را اصلاح و آن را به شورای نگهبان برگردانند.

جنجال‌هایی که لایحه عفاف و حجاب در زمان تصویب و بررسی پس از آن طی کرد، کمتر از تصویب طرح صیانت نبود؛ با این حال، رئیس مجلس یازدهم تاکید داشت که لایحه عفاف و حجاب به دنبال این است تا از برخورد صرفا قهری و مستقیم پلیس در حوزه حجاب، جلوگیری کند؛ با این حال بندهای مربوط به مجازات‌ها در لایحه بیشتر مورد توجه قرار گرفت. حواشی زیاد لایحه اما در رفت و برگشت‌های شورا و مجلس باقی ماند و حتی تا روزهای پایانی مجلس یازدهم هم به تصویب نرسید و حالا طرح به مجلس دوازدهم رسیده است. لایحه عفاف و حجاب در حالی به مجلس برگردانده شده که مجلسی‌ها هنوز پیگیر تشکیل کمیسیون‌ها و آغاز به کار آنها هستند و به‌نظر می‌رسد هنوز بررسی لایحه در دستور کار مجلس قرار نگرفته است. نکته جالب ماجرا اینجاست که در پیگیری که از برخی اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس داشتیم هم برخی از آنها از ابهامات وارد‌شده به لایحه اطلاع نداشتند.

مجلس دوازدهمی‌ها هنوز به‌طور جدی کار خود را شروع نکرده‌اند، تقریبا 90 روز از آغاز به کار مجلس می‌گذرد و در حالی که بیشتر کمیسیون‌های مجلس تشکیل شده‌اند و اعضای هیات‌رئیسه آنها هم مشخص شده اما کمیسیون «قضایی و حقوقی مجلس» و «کمیسیون فرهنگی» هنوز به حد نصاب نرسیده و جلسات تشکیل نشده است. به‌نظر می‌رسد نمایندگان بدون کمیسیون هم حاضر نشدند به این دو کمیسیون بپیوندند و حالا نمایندگان به دنبال تغییر آیین‌نامه برای برداشتن حد نصاب عضویت هستند.

متن کامل گزارش «لایحه حجاب در رفت و برگشت» را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

مرتبط ها