کد خبر: 193709

اعتراف نامه؛

کتاب‌هایی که صهیونیست‌ها از ترور نوشتند

«تو زودتر بکش»، نام کتابی از یک خبرنگار اسرائیلی است که به یکی از آیه‌های «تلمود» اشاره دارد با این ‌مضمون که اگر کسی قصد کشتنت را داشت، تو برخیز و اول او را بکش! وحید خضاب که ترجمه این کتاب را انجام داده در مورد این اثر معتقد است نویسنده کتاب و همه راویاتش از صمیم قلب به حقانیت اسرائیل و ضرورت استمرار حیاتش ایمان دارند.

فرهیختگان: اگر بخواهیم از اسرائیل و ترورهایش بگوییم، کتاب‌های زیادی پیش‌رو قرار می‌گیرد اما مهم‌ترین کتاب را باید «تو زودتر بکش» دانست. این کتاب نوشته رونین برگمن، خبرنگار اسرائیلی است که روایتگر نیروهای عملیاتی و اطلاعاتی اسرائیل از ۶۰ سال ترور‌های موساد است. او برای نگارش این کتاب با هزاران چهره‌ سیاسی و ماموران مخفی مصاحبه و از هزاران سند استفاده کرده است. عنوان فرعی این‌ کتاب چنین است: «روایت نیروهای عملیاتی و اطلاعاتی اسرائیل از ۶۰ سال ترورهای موساد از ترور مبارزان فلسطینی تا ترور عماد مغنیه و دانشمندان هسته‌ای و موشکی ایران.» رونین برگمن در این کتاب از طرفی به ضعف‌ها و ترس‌های تاریخی اسرائیل معترف است و از طرفی دیگر، ساختار مخوف و وحشتناکی را برای مخاطب تصویر می‌کند که کوچک‌ترین تردیدی در حذف دشمنان خود ندارد و به‌ راحتی آدم می‌کشد. 

عنوان کتاب هم ناظر به یکی از آیه‌های «تلمود» است با این ‌مضمون که اگر کسی قصد کشتنت را داشت، تو برخیز و اول او را بکش! یک نکته مهم که نباید از آن غافل شد این است که نویسنده خودش را از اسرائیل جدا نمی‌داند. وحید خضاب که ترجمه این کتاب را انجام داده در مورد این اثر معتقد است نویسنده کتاب و همه راویانش از صمیم قلب به حقانیت اسرائیل و ضرورت استمرار حیاتش ایمان دارند.

«عملیات‌های بزرگ موساد» کتاب دیگری است که انتشارات آمریکایی «هارپر کالینز» منتشر کرده و در این کتاب به شماری از عملیات‌هایی که موساد در کشورهای عربی انجام داده ازجمله عملیات خونین «پادشاه سایه‌ها» اشاره شده است. در فصل اول این کتاب، این عملیات توسط روسای موساد برای ترور فلسطینی‌ها از طریق قربانی کردن مبارزان فلسطینی یا به خدمت گرفتن آنها برای رژیم‌صهیونیستی در اراضی فلسطینی صورت گرفته است. ازجمله شخصیت‌های موساد که در این کتاب یاد شده، «مئیر داگان» است که در غزه با جمعی از سربازان اسرائیلی در لباس فلسطینی فعالیت و ادعا کرد که این افراد جزء افراد جبهه ملی آزادی‌بخش فلسطین در اردوگاه آوارگان لبنان بوده‌اند. این افراد به بهانه مصاحبه، نشستی را با فرماندهان فلسطینی در بیت‌لاحیا ترتیب دادند و سپس همه رهبران جبهه ملی در بیت‌لاحیا را به گلوله بستند. 

همچنین بنا به نوشته این کتاب، موساد توانسته تحت رهبری داگان چند عملیات بزرگ ازجمله ترور عماد مغنیه در دمشق، حمله به رآکتورهای هسته‌ای سوریه و پاکسازی رهبران فلسطینی در لبنان و سوریه را انجام دهد. در فصل دوم این کتاب تحت عنوان «جنازه‌ها در تهران» به مهم‌ترین ترورهایی که موساد در ایران انجام داده به‌ویژه ترور دانشمندان هسته‌ای که در غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای ایران نقش داشتند، اشاره شده است. از دیگر ترورهای انجام شده توسط موساد در ایران که در این کتاب به آنها اشاره شده ترور افسران ایرانی و نیز عملیات آموزش جاسوسان و فعالیت آنها در ایران است.

متن کامل گزارش  عاطفه جعفری، خبرنگار گروه فرهنگ را در روزنامه فرهیختگان بخوانید. 

مرتبط ها