کد خبر: 193699

اثر انتخابات و فراتر از آن؛

چه چیزی بازارهای رمزنگاری را هدایت می‌کند؟

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق و نامزد جمهوریخواهان، در انتخابات اخیر به‌عنوان مدافع سرسخت ارزهای دیجیتال ظاهر شده است. چشم‌انداز او تبدیل شدن ایالات متحده به مرکز جهانی نوآوری ارزهای دیجیتال است.

هومن جعفری، دبیر سرویس ارز دیجیتال: تاثیر عمده‌ای که امروز بازار ارزهای دیجیتال را هدایت می‌کند، انتخابات ریاست‌جمهوری در نوامبر است. این مسابقه محوری، همراه با تحولات مهم اخیر، محیطی صعودی را برای دارایی‌های دیجیتال ایجاد کرده است. شاخص کوین دسک 20، یک فشارسنج قابل اعتماد برای عملکرد بازار ارزهای دیجیتال است که از ترکیب 20 رمزارز اول بازار بر مبنای ارزش تشکیل شده؛ شاخصی که البته استیبل‌کوین‌های در آن جایی ندارند. 

بررسی این شاخص نشان می‌دهد که وضع بازار چگونه است. هم‌اکنون ترکیبی از حمایت سیاسی، پذیرش نهادی و سیاست‌های اقتصادی مطلوب، می‌تواند زمینه را برای یک مسیر صعودی بالقوه قابل توجه فراهم ‌کند. 
سرمایه‌گذاران می‌توانند از طریق صندوق‌های خصوصی به فهرست این 20 رمزارز دسترسی داشته باشند که راهی مستقیم و کارآمد برای قرار گرفتن در معرض این طبقه دارایی رو به رشد ارائه می‌دهد. البته نه اینکه این فهرست محرمانه باشد؛ صرفا اینکه صندوق‌ها این فهرست را به راحتی برای شما تجزیه و تحلیل می‌کنند. 

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق و نامزد جمهوریخواهان، در انتخابات اخیر به‌عنوان مدافع سرسخت ارزهای دیجیتال ظاهر شده است. آخر هفته گذشته، در 27 ژوئیه، او یک سخنرانی کلیدی هیجان‌انگیز را در کنفرانس بیت‌کوین 2024 در نشویل ایراد کرد. ترامپ خطاب به جمعیتی با ظرفیت، چشم‌انداز خود را برای تبدیل شدن ایالات متحده به مرکز جهانی نوآوری ارزهای دیجیتال بیان کرد. او متعهد شد که گری جنسلر، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار را جایگزین کند، که به‌خاطر موضع ضد‌رمزنگاری‌اش شناخته می‌شود؛ وعده‌ای که با استقبال پرشور حضار مواجه شد. تعهد ترامپ به حفظ حدود 200000 بیت‌کوین در حال حاضر در اختیار دولت ایالات متحده، و برچسب‌گذاری آن به‌عنوان یک انبار استراتژیک، نشان‌دهنده تعهد او به ادغام دارایی‌های دیجیتال در سیاست ملی است. 

این موضع طرفدار ارزهای دیجیتال توسط معاون ترامپ، جی دی ونس، که مقدار قابل توجهی بیت‌کوین در اختیار دارد، تکرار می‌شود. سرمایه‌گذاری ونس تعهد کمپین به فضای دارایی دیجیتال را تقویت می‌کند و برای یک پایگاه رای‌دهنده در حال رشد علاقه‌مند به طبقه دارایی رو به رشد جذاب است. 
قانون پیشنهادی سناتور سینتیا لومیس، که از دولت ایالات متحده می‌خواهد یک میلیون بیت‌کوین را برای نگهداری حداقل ۲۰ سال بخرد، لایه دیگری از تاثیر بالقوه صعودی را اضافه می‌کند. اگرچه مشخص نیست که چقدر این ممکن است واقع‌بینانه باشد، چنین حرکتی می‌تواند اعتماد بازار را تقویت کند، به غیر از پتانسیل تحریک رقابت بین دولت-ملت‌ها برای به دست آوردن ذخایر استراتژیک بیت‌کوین، که باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود. 

کریپتو به یک موضوع دو‌حزبی تبدیل شده است و هر دو حزب سیاسی به‌طور فزاینده‌ای از این صنعت استقبال می‌کنند. معاون رئیس‌جمهور، کامالا هریس که پس از کناره‌گیری جو بایدن، رئیس‌جمهور از رقابت‌های انتخاباتی به‌عنوان نامزد دموکرات‌ها در نظر گرفته می‌شود، ظاهرا با شرکت‌های رمزنگاری تعامل دارد که نشان‌دهنده تغییر به سمت یک موضع حمایتی‌تر در‌مورد دارایی‌های دیجیتال است. این درخواست دو‌حزبی بسیار مهم است، زیرا نشان می‌دهد که صرف نظر از نتیجه انتخابات، بازار کریپتو می‌تواند از سیاست‌های مطلوب بهره‌مند شود. 

علاوه‌بر این، سال 2024 که سال نصف شدن پاداش استخراج بیت‌کوین است، عرضه بیت‌کوین تازه‌استخراج‌شده را کاهش داده و کمبودی را ایجاد کرده است که به‌طور سنتی از قیمت‌های بالاتر پشتیبانی می‌کند. معرفی ‌ای‌تی‌اف‌های نقطه‌ای برای بیت‌کوین و اتریوم یکی دیگر از شاخص‌های صعودی است. انتظار می‌رود این ‌ای‌تی‌اف‌ها به جذب سرمایه‌های جدید در بازار کریپتو ادامه دهند و سرمایه‌گذاران نهادی و خرد را جذب کنند. با این حال، در حالی که این صندوق‌ها در معرض تغییرات قیمت قرار می‌گیرند، صندوق‌های خصوصی می‌توانند فرصت‌های سود بیشتری را از طریق استراتژی‌هایی ارائه دهند که‌ ای‌تی‌اف‌ها نمی‌توانند تکرار کنند. به عبارت دیگر هم صندوق‌های سرمایه‌گذاری محدود روی ارزهای دیجیتال و هم صندوق‌های نوظهور ‌ای‌تی‌اف، با هم در زمینه‌های مختلف چنان رقابتی دارند که نتیجه‌ای غیر از رشد این بازار از آن حاصل نمی‌شود. 

عامل دیگر کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در اواخر سال جاری است. از لحاظ تاریخی، فدرال رزرو برای دارایی‌های ریسکی، از‌جمله ارزهای رمزنگاری‌شده، صعودی بوده است. انتظار نرخ بهره پایین‌تر ممکن است سرمایه‌گذاری بیشتری را در بازار دارایی دیجیتال تشویق کند. 

در برابر این پس‌زمینه پویا، شاخص کوین‌دسک 20، به‌طور موثر این روندهای صعودی را منعکس می‌کند. 24 ساعت پس از سخنرانی ترامپ و سیگنال‌های مثبت سیاست، شاخص به بالاترین حد خود رسید که از بهار مشاهده نشده بود، حتی اگر آخر هفته بود که اکثر بازارهای سنتی بسته بودند. قابلیت تجارت 24ساعته در بازارهای رمزنگاری امکان قیمت‌گذاری در زمان واقعی تحولات مهم را فراهم می‌کند و به سرمایه‌گذاران بازخورد فوری درمورد احساسات بازار می‌دهد. این بازار اغلب چنان سریع معامله می‌کند که تعامل با متخصصان در زمینه رمزنگاری، به جای متخصصان مالی سنتی که ممکن است دانش خاصی نداشته باشند، برای هدایت این طبقه دارایی پیچیده و به سرعت در حال تکامل بسیار مهم است. 

تلاقی این رویدادها چشم‌انداز قوی برای بازار ارزهای دیجیتال ایجاد می‌کند. با نزدیک شدن به انتخابات، بازار ارزهای دیجیتال برای ادامه رشد آماده است. ترکیبی از حمایت سیاسی، پذیرش نهادی و سیاست‌های اقتصادی مطلوب، زمینه را برای یک مسیر صعودی بالقوه قابل توجه فراهم می‌کند. پایین‌ترین سطح اخیر بازار در 5 جولای ممکن است نشان‌دهنده پایین بودن ارزش فعلی باشد؛ چرخه t برای این بازار بسیار صعودی، راه را برای رشد پایدار در ماه‌های آینده هموار می‌کند (چرخه T) T-Cycle) یک الگوی قیمتی است که معمولا در تحلیل تکنیکال و بررسی رفتار بازارها مورد توجه قرار می‌گیرد‌).
جیسون لیبوویتز، کارشناس مالی/ کوین‌دسک

مرتبط ها