کد خبر: 193692

کار آماده‌سازی ورزشگاه‌های مهم تهران به مرحله اضطرار رسیده است؛

استقلال و پرسپولیس در انتظار آماده‌سازی ورزشگاه آزادی

کمتر از دوهفته دیگر رقابت‌های لیگ برتر آغاز می‌شود اما همچنان خبری از سروسامان گرفتن ورزشگاه‌هایی مانند آزادی یا تختی در پایتخت کشورمان گزارش نمی‌شود و هنوز تیم‌های مطرحی مثل استقلال و پرسپولیس خانه‌به‌دوش هستند تا نگرانی‌ها از این جهت افزایش پیدا کنند و کار به مرحله اضطرار برسد.

فرهیختگان: ورزشگاه‌های آزادی، تختی، امام رضای مشهد، نقش‌جهان اصفهان و... البته اینها همه ظرفیت‌های زیرساختی برای برگزاری رقابت‌های فوتبال در لیگ برتر یا رقابت‌های بین‌المللی نیستند، اما به‌هرحال با توجه به نزدیک شدن به فصل جدید لیگ برتر و همچنین اولین دوره لیگ قهرمانان الیت و از سوی دیگر مرحله سوم رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی 2026 در منطقه آسیا نام این ورزشگاه‌ها به جهت آماده‌سازی آنها به‌منظور برگزاری رقابت‌های مختلف بیشتر از هر ورزشگاه و البته بیشتر از هر زمان دیگری بر سر زبان‌ها قرار گرفته‌ و رسانه‌ای شده‌اند.

نکته مهم اینکه کمتر از دوهفته دیگر رقابت‌های لیگ برتر آغاز می‌شود اما همچنان خبری از سروسامان گرفتن ورزشگاه‌هایی مانند آزادی یا تختی در پایتخت کشورمان گزارش نمی‌شود و هنوز تیم‌های مطرحی مثل استقلال و پرسپولیس خانه‌به‌دوش هستند تا نگرانی‌ها از این جهت افزایش پیدا کنند و کار به مرحله اضطرار برسد.

ایران – قطر هم به خارج از آزادی منتقل می‌شود؟
با وجود اینکه برخی اخبار و شایعات از برگزاری دیدار تیم‌های ملی ایران و قرقیزستان از هفته اول مرحله سوم مقدماتی جام‌جهانی 2026 در منطقه آسیا در خارج از تهران خبر می‌دادند برای اولین‌بار در «فرهیختگان» با قطعیت از برگزاری این دیدار در ورزشگاه نقش‌جهان اصفهان خبر دادیم.
این درحالی است که با توجه به وضعیت وخیم فعلی ورزشگاه آزادی مشخص نیست ورزشگاه فوق به دیدارهای بعدی تیم ملی در مقدماتی جام‌جهانی خواهد رسید یا اینکه این دیدارها هم فعلا قرار است خارج از تهران برگزار شود. تیم ملی در چهارمین دیدار خود در این تورنمنت روز 24 مهرماه باید میزبان تیم ملی قطر باشد اما اینکه این دیدار به‌طور قطعی در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود یا به ورزشگاه دیگری منتقل می‌شود هنوز مشخص نیست و باید دید روند آماده‌سازی ورزشگاه چگونه پیش‌می‌رود.
درهرصورت برگزاری دیدارهای بین‌المللی این دو تیم در ورزشگاه‌هایی مانند نقش‌جهان اصفهان یا یادگار امام تبریز، نمی‌تواند هواداران دو باشگاه پرطرفدار ایران را مبنی‌بر اینکه قرار باشد آنها در خانه رقیبان داخلی خود از حریفان آسیایی میزبانی کنند راضی کند، هرچند شاید این گزینه‌ها به‌هرحال تحت شرایطی بهتر از گرفتن میزبانی از سوی AFC و انتقال این دیدارها به خارج از کشور باشد.

مهلت نهایی برای انتخاب ورزشگاه میزبان
بر همین اساس و طبق شنیده‌های خبرنگار «فرهیختگان» باشگاه‌های مختلف آسیایی حاضر در لیگ قهرمانان الیت تا یک ماه قبل از برگزاری اولین دیدار خود باید ورزشگاه اصلی و آلترناتیو آن را مشخص کنند و این موضوع را نهایتا تا 26 مرداد به کنفدراسیون آسیا اطلاع بدهند.
این درحالی است که نمایندگان ایران در آسیا ازجمله دو تیم استقلال و پرسپولیس باید هرچه سریع‌تر دست‌به‌کار شوند و در فاصله دوهفته مانده به مهلت اعلام‌شده این مورد را تعیین‌تکلیف کنند. در این خصوص شنیده‌ها حکایت دارد که مدیران و کادر فنی دو باشگاه فعلا منتظر سرنوشت ورزشگاه آزادی و احتمال برگزاری دیدارهای الیت در این ورزشگاه هستند، در غیر این صورت سرخابی‌ها باید هرچه سریع‌تر ورزشگاه‌های میزبان به‌جز این ورزشگاه را معرفی کنند.

شنیده می‌شود سرخابی‌ها تا امروز از این جهت ورزشگاه‌های خود را به کنفدراسیون آسیا معرفی نکرده‌اند؛ چراکه امید دارند ورزشگاه آزادی به این رقابت‌ها برسد. هرچند در واقعیت این امید خیلی پررنگ نیست؛ چراکه به اعتقاد یک مقام آگاه در فدراسیون فوتبال برای بازسازی اصولی و کامل این ورزشگاه حدودا تا پایان سال این پروسه زمانبر خواهد بود. البته این چهره درباره استفاده از ورزشگاه تختی برای رقابت‌های الیت و حتی داخلی معتقد است: «در خوشبینانه‌ترین حالت به این سرعت نباید به حل‌وفصل مشکلات و برداشته شدن موانع موجود برای برگزاری این دیدارها در ورزشگاه تختی فکر کرد.»

متن گزارش کامل محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

مرتبط ها