کد خبر: 193689

سردبیر روزنامه سازندگی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

اصلاح‌طلب‌ها در اتخاذ انتقام میهمان‌مان متفق‌القول هستند

سردبیر روزنامه سازندگی و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به این مساله اشاره می‌کند که اسماعیل هنیه میهمان ایرانی‌ها بود و این اتفاق تلخی در ترسیم چهره میهمان‌نوازی ایرانی‌ها بود.

اکبر منتجبی، سردبیر روزنامه سازندگی و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت:واقعیت این است که ما اکنون نیز در یک جنگ هستیم و اینگونه نیست که در یک جنگ نباشیم. از زمانی که ترامپ از برجام خارج شد و یک جنگ اقتصادی بزرگی علیه ایران آغاز کرد و وزارت خزانه‌داری آمریکا اتاق جنگ آمریکا علیه ایران شد، ما وارد جنگ اقتصادی شدیم و وقتی که رهبر انقلاب اعلام کردند که ایران حامی جنبش‌های آزادی‌بخش در جهان است و از کسانی که به دنبال استقلال کشورشان هستند و برای به دست آوردن آزادی کشورشان می‌جنگند‌ حمایت می‌کند، ما با اسرائیل هم وارد جنگ شدیم و پیش از این هم وارد جنگ شده بودیم. 

وی افزود: ما با این رژیم وارد یک جنگ پنهان و نیابتی بودیم. اکنون هم هستیم. به نظر من فضای رسانه‌ای کشور کاملا مهیا است. کما‌اینکه فضا برای عملیات وعده صادق نیز کاملا مهیا بود و وقتی که ایران پاسخ داد، دیدیم که تقریبا اکثریت مردم از پاسخ دندان‌شکن ایران خوشحال بودند؛ چراکه ما ناگزیر از آن پاسخ بودیم و وقتی هم پاسخ دادیم، دیدیم حتی کسانی که با نظام جمهوری اسلامی فاصله دارند یا کمی دلخوری نسبت به مسائل اجتماعی و اقتصادی دارند، از این عملیات خوشحال شدند.

منتجبی خاطر نشان کرد: به نظر من روزنامه‌نگاران هم نباید به سمت نسخه‌پیچی بروند و بگویند که این کار باید بشود یا این کار نباید بشود. احتمالا معادلاتی برای سران نظام وجود دارد و احتمالا قرار است دور هم به یک فرمول برسند تا مانع از اتفاقات بعدی هم شود. 

سردبیر روزنامه سازندگی افزود: ادبیات سیاسی دولتمردان جدید تا الان محکوم کردن رژیم‌صهیونیستی بود و از الان به بعد هم همین است. ما هیچ موقع دنبال این نبودیم که از اسرائیل حمایت کنیم یا رئیس‌جمهور هم به دنبال این نبوده که نگاهش را نسبت به اسرائیل ترمیم کند. اصلا چنین چیزی نبود. حتی رئیس‌جمهور هم به این اطمینان رسیده‌ است که دشمن اول و آخر ما اسرائیل است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطر نشان کرد: فکر می‌کنم این نگاه وجود دارد و این نگاه در مسئولان ما، فارغ از اینکه منتسب به کدام جناح باشند، تفاوتی ندارد که اصولگرا یا اصلاح‌طلب باشند. ادبیات مشخص است و ادبیاتی نیست که قصد فاصله‌گذاری داشته باشد. اینگونه نیست که عده‌ای در کشور قصدشان این باشد که متفاوت به اسرائیل نگاه کنند. خیر، فکر می‌کنم همه در این موضوع متفق‌القول هستند که هم حمله را محکوم کنند و هم اینکه انتقام میهمان ما گرفته شود.

وی خاطر نشان کرد: در وزارت خارجه بالاخره وزیری انتخاب می‌شود که درنهایت مورد تایید مقام‌معظم‌رهبری است. وزارت خارجه اینگونه نیست که وزارتخانه‌ای سوا از دولت یا وزارتخانه‌ای متعلق به یک جریان خاص سیاسی باشد. وزارت امور خارجه، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران است و سیاست‌های کلی کشور در حوزه بین‌الملل یا تصمیمات اتخاذ‌شده و راهبردهای تعیین‌شده، از سوی مقام‌معظم‌رهبری است و من فکر نمی‌کنم که وزارت امور خارجه دولت پزشکیان ادبیاتش متفاوت باشد از آنچه که مورد انتظار است. 

سردبیر روزنامه سازندگی تصریح کرد: ما اکنون با روایت‌های مختلفی از یک حادثه روبه‌رو هستیم و دقیقا هم نمی‌دانیم کدام روایت، روایت درستی است. مثلا نیویورک‌تایمز یک روایت می‌دهد و خبرگزاری فارس یک روایت دیگر. از ابتدا تا انتها چندین روایت مختلف می‌شنویم و درواقع هیچ روایتی را هم نمی‌توانیم روایت کامل یا روایت درست بدانیم. متاسفانه یکی از دلایلی که به وجود آمده، بسته شدن فضای رسانه‌ای برای تحقیق در این امور است. 

متن کامل مصاحبه زینب مرزوقی، خبرنگار گروه نقد روز را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

مرتبط ها