کد خبر: 193645

سیدجواد نقوی خبرنگار؛

سلطنت ترس و تحقیر ملی

اسرائیلی‌ها خوب می‌دانند که ترور فرماندهان در این مقطع دیگر مثل دهه‌های گذشته اهمیت ندارد، ایده و استراتژی مقاومت بسیار قوی‌تر از آن است‌ که با حذف فیزیکی در این مرحله دچار مشکل شود. اما مسئله مهم‌تری که اسرائیل برای ایران دنبال می‌کند، برساخت تحقیر ملی است.

سیدجواد نقوی؛ خبرنگار فرهیختگان: ایده اصلی اسرائیلی‌ها از ترور فقط نشان دادن برتری خود در این مقطع است. بیش از آنکه به ترور اخیر امید داشته باشند دوست داشتند نشان دهند امروز رهبر انقلاب در نماز ترسیده! و به گونه‌ای خبررسانی می‌کنند که ترس رقیب را برساخت کنند. تصاویری مثل خط زدن چهره فرماندهان مقاومت و ایضا تصاویر جعلی از ترور و رونمایی از سلاح‌هایی که نشان دهد فقط اسرائیل توانایی استفاده از آن را دارد؛ همه و همه برای ترس طراحی شده است.

اگر جامعه کشورهایی که ایده مقاومت را دارا هستند و از قدرت اسرائیل بترسند، ایده سلطنت ترس تا حدود زیادی موفق شده. اسرائیلی‌ها خوب می‌دانند که ترور فرماندهان در این مقطع دیگر مثل دهه‌های گذشته اهمیت ندارد، ایده و استراتژی مقاومت بسیار قوی‌تر از آن است‌ که با حذف فیزیکی در این مرحله دچار مشکل شود.

اما مسئله مهم‌تری که اسرائیل برای ایران دنبال می‌کند، برساخت تحقیر ملی است که باعث شود، داخل به صورت احساسی تصمیم بگیرد و دچار خطای محاسباتی شود. فراموش نکنیم که در ۹ ماه گذشته ایران در منطقه به نسبت اسرائیل بسیار امن تر بوده است و اصلا وضعیتش با اسرائیل قابل مقایسه نیست. اسرائیلی‌ها از شمال و جنوب بارها مورد حمله مقاومت قرار گرفته‌اند، و بخشی از جامعه اسرائیل دیگر تاب آوری ندارد و در یک‌ جنگ فرسایشی دستاوردی هم به جز نفرت عمومی در جهان به همراه نداشته است. 

فراموش نکنید در تمام این ۹ ماه گذشته این اسرائیلی‌ها بودند که با آژیر خطر به پناهگاه می‌رفتند و در ایران نهایت فقط یک شب چند ساعت آسمان را تخلیه کرده بود و مردم بدون استرسی در حال زندگی خودشان. نباید فراموش کرد که دست بالا در منطقه با ایران است و اقداماتی مثل ترور اخیر دستاوردی در سطح وسیعی ندارد و صرفا طراحی شده برای آنکه از طریق برساخت تحقیر ملی، داخل را به خطای محاسباتی دچار کند تا بتواند ایران را از حالت برتری خارج کند. باید در این مقطع خیلی هوشیار بود و دقت کرد سلطنت ترس و تحقیر ملی دو ایده اصلی اسرائیلی‌ها در این مقطع کارگر نیافتد.

حرف‌های التماس‌گونه و از سر اضطراب نتانیاهو در کنگره امریکا را که مثل بچه‌ای در طلب کمک از آمریکایی‌ها بود، در موقعیت دستِ برتر بودن اسرائیلی‌ها نیست‌ و باید به شدت دقت کرد که وارد بازی پیچیده انها در این مقطع نشد.

مرتبط ها