کد خبر: 193628

فرجی‌راد، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

پس از ترور شهید هنیه دولت پزشکیان کار سختی دارد

فرجی راد در خصوص تاثیر ترور هنیه بر روند کاری دولت چهاردهم به«فرهیختگان» گفت: با آمدن دولت پزشکیان و با توجه به سیاست‌های ایشان که اعلام کرده‌اند می‌خواهیم توازنی در سیاست غرب و شرق به وجود بیاوریم و تحریم‌ها را برداریم، مشخص است اسرائیلی‌ها بسیار نگران شده‌اند و این باعث شده که در همان روز اولی که دولت مستقر شد بخواهند نشان دهند که ما اجازه پیشرفت و موفقیت نمی‌دهیم.

علی ملکی؛ خبرنگار گروه نقد روز: عبدالرضا فرجی‌راد، کارشناس مسائل ژئوپلیتیک معتقد است کسانی که در شبکه‌های اجتماعی در حال فاصله‌گذاری میان ایران و محور مقاومت هستند، معمولا به‌نوعی وابسته هستند و در داخل ایران هم از طریق فضای مجازی این کار انجام می‌شود. او در این باره توضیح داد: «با آمدن دولت پزشکیان و با توجه به سیاست‌های ایشان در داخل و به‌ویژه خارج که اعلام کرده‌اند می‌خواهیم توازنی در سیاست غرب و شرق به وجود بیاوریم و تحریم‌ها را برداریم، مشخص است اسرائیلی‌ها بسیار نگران شده‌اند و این نگرانی باعث شده که در همان روز اولی که دولت مستقر شده و هنوز کابینه‌اش هم مستقر نشده، بخواهند نشان دهند که ما اجازه پیشرفت و موفقیت نمی‌دهیم.

اسرائیل از این قضیه نگران است و هر چه ایران بتواند با دنیا تعامل کند اسرائیل در انزوا قرار می‌گیرد. با توجه به این مساله اسرائیل از همه ابزارهایش استفاده می‌کند. در داخل ایران معتقدم این گروه‌های فشار مجازی مثل منافقین این مساله را مطرح می‌کنند که دولت پزشکیان مسئول است درحالی‌که هنوز دولتی نیست و فرد است که در دفتر خودش در ریاست‌جمهوری مستقر شده و کابینه‌اش مشخص نیست بنابراین مشخص است که اینها به دنبال تضعیف دولت و گیج کردن آن هستند.

مشخص است که این از بیرون آب می‌خورد. در خارج هم همین برنامه را دارند و همچنان‌که در داخل به دنبال ایجاد شکاف هستند در خارج هم آن را دنبال می‌کنند. نه کسانی که در داخل این شکاف را ایجاد می‌کنند می‌توانند موفق شوند به‌ویژه که هنوز کل قضیه روشن نشده و نه کسانی که در خارج این شکاف را ایجاد می‌کنند؛ مشخص است کشورهایی که بیشتر دوست داشتند با اسرائیل نزدیک باشند یا به‌نوعی ایران را تضعیف کنند در فضای مجازی تبلیغات منفی را شروع کرده‌اند و آن هم گذراست.

دولت کار سختی پیش‌ رو دارد
فرجی‌راد با بیان اینکه الان یک رئیس‌جمهور، معاون و رئیس‌دفتر داریم و هنوز دولت تشکیل نشده، گفت: «طبیعتا در عین اینکه خیلی جای تاسف است که این اتفاق افتاده اما بالاخره از همین روز اول مشخص می‌کند که دولت کار سختی در پیش رو دارد و باید آب‌دیده شود. کابینه خود را هرچه سریع‌تر درست کند و برعکس چیزی که اسرائیل می‌خواهد را انجام دهد، یعنی همین گفت‌وگوهای پیش‌رونده و برداشتن موانعی که برای توسعه کشور است.

اسرائیل واقعا بسیار ناراحت است که این انتخابات در ایران انجام شد و دولتی سر کار آمده که می‌خواهد با دنیا کار کند. در زمان برجام هم اینها مثل دنبه‌ای در ماهیتابه بودند و جلزوولز می‌کردند، یعنی ناراحت بودند که ایران با آمریکا و اروپا و قدرت‌های بین‌المللی صحبت می‌کند و نتیجه می‌گیرد. وقتی هم نتیجه گرفت دیدید که چطور در گوش ترامپ خواندند که ورق برگردد. الان هم با شروع دولت پزشکیان می‌خواهند ورق را برگردانند. حالا آنجا از وسط یا آخر برجام این کار را انجام دادند و الان می‌خواهند از ابتدای کار شروع کنند و ورق را برگردانند تا توافقی حاصل نشود و تحریم‌ها باقی بماند و سرمایه‌گذارها به ایران نیایند. بنابراین باید برعکس آنچه که اسرائیل می‌خواهد را انجام دهیم. ضمن اینکه طبیعتا چون یک میهمان را ترور کرده‌اند و به خاک ایران تجاوز کرده، طرف ایرانی با طمانینه و تفکر و حوصله برنامه‌ریزی می‌کند تا انتقامش را از اسرائیل بگیرد.»

ایران باید موضوع را برای جهان عرب شفاف کند
این کارشناس مسائل ژئوپلیتیک با تشریح دو مقوله در دنیای عرب افزود: «یکی مقاومت است. دیروز در عراق شبیه این اتفاق رخ داد و دو سه تا از رهبران مقاومت شهید شدند و مشخص نیست که مسئول آن آمریکاست یا اسرائیل؟ در لبنان هم همین اتفاق افتاد و حاج‌محسن به‌عنوان یک رهبر نظامی ارشد حزب‌الله شهید شد. در تهران هم اتفاق افتاد. جبهه مقاومت در همین عراق و لبنان هستند. خود فلسطینی‌ها هم متوجه هستند. ممکن است در کرانه غربی جبهه محمود عباس باشد که همیشه با ایران مخالف بوده و در میتینگ‌های منافقین شرکت می‌کرده؛ طبیعتا جو‌سازی هم می‌کند. بنابراین مردمی که با جبهه مقاومتند و در فلسطین اکثریت هستند مشخص است که آنقدر درک دارند که بفهمند این عملیات در لبنان هم شکل گرفته و چقدر از رهبران فلسطینی را در همین چندماه گذشته در سوریه و لبنان ترور و شهید کردند.

تهران هم مکانی است مثل آنجا. بنابراین این به مردمی مربوط می‌شود که در کشورهای جبهه مقاومت هستند. اکثر مردمی که در کشورهای خارج از جبهه مقاومت هستند از اسرائیل نفرت دارند. معلوم است برخی از کشورهای عربی که دل خوشی از ایران ندارند فضا را باز می‌کنند که یا خودشان یا با نفوذ اسرائیل شکاف ایجاد کنند. اما بار اول نیست اینها این اقدامات را علیه ایران انجام می‌دهند و از ابتدای انقلاب و مسائل قطع رابطه ایران و سعودی از این حرف‌ها بوده. جای نگرانی ندارد و البته ایران هم باید توضیحات تبلیغاتی خودش را بدهد تا موضوع بهتر روشن شود.»

مرتبط ها