کد خبر: 193626

صدرالحسینی، کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

مواجهه با ترور شهید هنیه خارج از عقلانیت نخواهد بود

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل منطقه معتقد است در مقابل رویکرد رژیم‌صهیونیستی برای تضعیف وجهه اطلاعاتی و امنیتی ایران باید عملیات بی‌سابقه وعده صادق را بار دیگر به‌خاطر آورد و مانع از بروز رفتارهای احساسی در داخل کشور شد.

فرهیختگان: با وقوع هر حادثه امنیتی در کشور بلافاصله موجی از مطالبات درست و غلط با یکدیگر تلفیق می‌شود و برخی با اظهارات غیرمنطقی و متکی بر ادبیاتی احساسی دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی را- که در نبرد تمام‌عیار کنونی مهم‌ترین نقش را ایفا می‌کنند- آماج اتهامات قرار می‌دهند. حال آنکه پیچیدگی‌های فضای ملتهب امنیتی و نیز ضرورتی که در حفظ اصرار نظامی وجود دارد، ایجاب می‌کند افراد غیرمطلع از طرح مطالبات ناپخته در مورد موضوع اجتناب ورزند و کارشناسان امر با تامل و تحمل بیشتری در مورد حوادث اظهارنظر کنند.

برای بررسی بهترین واکنش به حادثه رخ داده با سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل منطقه به گفت‌وگو نشسته‌ایم. وی معتقد است در مقابل رویکرد رژیم‌صهیونیستی برای تضعیف وجهه اطلاعاتی و امنیتی ایران باید عملیات بی‌سابقه وعده صادق را بار دیگر به‌خاطر آورد و مانع از بروز رفتارهای احساسی در داخل کشور شد. مشروح مصاحبه با صدرالحسینی را در ادامه از نظر می‌گذرانید. 

مواجهه با شهادت شهید هنیه خارج از رویکرد عقلانی نخواهد بود
صدرالحسینی رویکرد آتی ایران در مقابل اقدام رژیم‌صهیونیستی را منطبق بر عقلانیت رفتاری جمهوری اسلامی درطول عمر 45 ساله خود توصیف کرد و در این‌باره گفت: «یکی از موضوعات مهمی که جمهوری اسلامی در ۴۵ سال گذشته در مسائل گوناگون به اثبات رسانده، این است که هیچ حرکت غیرعقلانی‌ای براساس احساسات انجام نخواهد داد. شهادت فرمانده ارشد مقاومت فلسطین نیز از این موضوع مستثنی نخواهد بود. تمام تحرکات جمهوری اسلامی نشان می‌دهد در مقابل این جنایت تروریستی اقدامی با توجه به همه ملاحظات انجام خواهد داد.»

صدرالحسینی در پاسخ به این سوال که مواضعی که ایران تاکنون درقبال ترور شهید اسماعیل هنیه داشته تا چه حد توانسته موثر واقع شود؟ معتقد است: «هر اقدامی که تاکنون انجام‌شده کاملا منطبق بر کنترل احساسات و جلوگیری از اثر آن بوده است. هر اقدامی غیر از اقدامات کنونی احساسی و غیرعقلانی تلقی می‌شود. جمهوری اسلامی ایران همه ابعاد و جزئیات این قضیه را مورد توجه قرار داده و با اشراف اطلاعاتی ویژه عملیات مقابله به مثل را انجام خواهد داد.»

باید ترکیبی از اقدامات حقوقی و عملیاتی در دستور کار قرار بگیرند
یکی از رویکردهایی که کشورهای مختلف در مواجهه با جنایات رژیم‌صهیونیستی در پیش گرفته‌اند، رجوع به دادگاه‌های بین‌المللی اگر به حکمی علیه رژیم‌صهیونیستی منتهی شود جنایت این رژیم را به‌لحاظ حقوقی نیز در تاریخ ثبت می‌کند. اگر این اتفاق تحت‌فشار حامیان غربی اسرائیل رخ ندهد نیز گشایش این پرونده درکنار سایر پرونده‌های مفتوح می‌تواند برای واکنش مشروع ایران زمینه‌سازی کند. این تحلیلگر مسائل منطقه لزوم پیگیری حقوقی ترور شهید هنیه را این‌گونه مورد توجه قرار داد: «آنچه معلوم است این است که در کوتاه‌مدت باید چند کار اساسی صورت بگیرد؛ اول اینکه اسماعیل هنیه با پاسپورت دیپلماتیک وارد ایران شده و مصونیت‌های سیاسی و حقوقی خاص خودش را دارد، بنابراین ما می‌توانیم در عرصه مسائل حقوقی با شکایت در محافل بین‌المللی عمل کنیم.»

او در ادامه رویکردهای تنبیهی و عملیاتی را مکمل پیگیری‌های حقوقی دانست و گفت: «در مرحله بعدی با توجه به اینکه مقاومت در مورد اتخاذ رویکرد تنبیهی و انتقامی سخت علیه رژیم‌صهیونیستی محق است، می‌شود براساس مصالح و منافع اقدامات موثر و پشیمان‌کننده در دستور کار قرار گیرد.»

صدرالحسینی البته به نتیجه رسیدن پرونده‌های حقوقی در دادگاه‌های بین‌المللی را با توجه به نفوذ رژیم‌صهیونیستی در این‌نهاد‌ها دشوار دانست و معتقد است: «واقعیت امر این است که علی‌رغم نفوذ کشورهای حامی رژیم‌صهیونیستی ازجمله آمریکا، جمهوری اسلامی از پیگیری حقوقی ناامید نیست، اما آنچه در عرف نزاع‌های حقوقی مشاهده‌شده حمایت از جنایتکاران تحت امر آمریکاست. این نکته‌ای اساسی است ولی قطعا و یقینا ما از همه اهرم‌های حقوقی در سازمان‌های حقوق بشری همچون دادگاه بین‌المللی بهره خواهیم برد.»

عملیات وعده صادق آمادگی اطلاعاتی ایران را اثبات می‌کند
همواره در زمان‌هایی که بحران امنیتی در کشور ایجاد می‌شود، فضای اجتماعی نسبت به موضوع حساس می‌شود و برخی در این فضا با رویکردی احساسی به‌دنبال مقصرسازی از نیروهای خودی می‌روند؛ رویکردی که احتمالا با توجه به هدف قرار دادن اسماعیل هنیه در ایران مورد نظر اسرائیل نیز محسوب می‌شود. در شرایطی که رژیم‌صهیونیستی با طراحی سیاسی و امنیتی به‌دنبال ایجاد چنین فضایی در داخل ایران و سایر کشورهای مقاومت با هدف اعمال فشار به دستگاه‌های امنیتی بوده و افتادن ایران در تله اقدامات هیجانی را هدف قرار داده، باید اشاره کرده برای اثبات توانایی‌های امنیتی و نظامی ایران مثال‌های مهم دیگری ازجمله عملیات وعده صادق نیز وجود دارد. در این عملیات ایران توانست از چتر چندلایه پدافندی رژیم‌صهیونیستی و حامیان غربی و عبری آن عبور کند و نقاط مورد نظر خود را هدف قرار دهد. 

سیدرضا صدرالحسینی یادآوری این عملیات را برای مهار رویکردهای عامدانه و غیرعامدانه‌ای که به تضعیف توانایی امنیتی ایران می‌انجامد، مفید دانست و توضیح داد: «با توجه به اینکه تمام سرویس‌های اطلاعاتی قدرت‌های استکباری بزرگ علیه امنیت ملی ایران هم‌قسم شده‌اند، انجام این اقدام بزدلانه قطعا به صلابت و توانمندی نیروهای مسلح امنیتی ما آسیبی وارد نخواهد کرد اما کسانی که تعمدا یا غیرتعمدا ممکن است این مساله فراموش‌شان شود، خوب است به عملیات بزرگ و موثر وعده صادق که غیرقابل‌مقایسه با عملیات‌های دیگر است، مراجعه کند. این نشانه آمادگی همه دستگاه‌های اطلاعاتی و نظامی ما برای اتخاذ هرگونه تصمیم شایسته ‌است که بتواند منافع و مصالح ملی را تامین کند.»

اطلاعات محرمانه باید هم سری باشد
اگرچه برخی ابهاماتی که درپی وقوع حوادث امنیتی در جامعه به وجود می‌آید باید به‌مرور حل‌وفصل شوند و از رسوب ابهامات در افکار عمومی جلوگیری شود. اما برخی برای تحقق این هدف باعجله افشای اطلاعات حساس نظامی را مطالبه می‌کنند. اطلاعاتی که اولا تجزیه‌وتحلیل آنها نیاز به زمان دارد و بعضا نیز افشای آنها آسیب‌زا محسوب می‌شود. صدرالحسینی نیز لزوم حفظ اطلاعات محرمانه را این‌گونه مورد تاکید قرار داد: «این یک اصل پذیرفته شده است؛ همه افرادی که اطلاعات محرمانه‌ای از مسائل کشور دارند باید در جلوگیری از نقل آنها و توجه به حفظ اطلاعات مراقبت لازم را داشته باشند. این توصیه‌ای کلی است که در همه مسائل اقتصادی، سیاسی و امنیتی باید پیگیری شود. اینها همه جزء مواردی هستند که باید سری باقی بمانند.»

رژیم‌صهیونیستی اطلاعات شکست‌های خود را افشا نمی‌کند
جلوگیری از افشای اطلاعات امری است که رژیم‌صهیونیستی برای کوچک‌ترین شکست‌های نظامی خود نیز آن را لحاظ می‌کند. نظامیان این رژیم بارها در نبرد غزه در تله نیروهای مقاومت گیرکرده و کشته شده‌اند اما اسرائیل یا اطلاعات این شکست‌ها را اعلام نکرده یا سعی کرده با جعل روایت از بار شکست بکاهد. این رژیم همچنین در مواقعی که دست به جنایات گسترده علیه نظامیان زده، تلاش داشته با بهانه‌جویی و ارائه اطلاعات غلط از حجم واکنش‌های بشردوستانه مردم جهان علیه خود بکاهد.

این رژیم حتی در واقعه ترور اسماعیل هنیه نیز در پذیرش مسئولیت اقدام خود شتابزده عمل نکرده و حتی نتانیاهو اعضای کابینه خود را از اظهارنظر در این رابطه منع کرد. صدرالحسینی نیز با اشاره به پنهانکاری رژیم‌صهیونیستی در تلفات نیروهای نظامی خود رویکرد مبتنی‌بر تحریف رژیم‌صهیونیستی در مسائل امنیتی را این‌گونه مورد اشاره قرار داد: «مواضع رژیم‌صهیونیسستی به موضوعات امنیتی خیلی دقیق است. گاهی آنها تعداد زیادی کشته در یک عملیات داده‌اند اما از درز پیدا کردن این اطلاعات در رسانه‌ها جلوگیری کرده‌اند.» 

مرتبط ها