کد خبر: 193610

مقاومت در میانه میدان جنگ فرسایشی؛

جنگ هیبریدی را ساده تصویرسازی نکنیم

دشمن‌ تلاش می‌کند نشان دهد در منطقه دست بالا را دارد و گروه‌های مقاومت را می‌تواند از بین ببرد. این نگاه با ترورهایی که وجه رسانه‌ای وسیعی دارد دنبال می‌کند، اما در واقع ترور نشان از خستگی و آشفتگی است.

سیدجواد نقوی،خبرنگار فرهیختگان: ما در میانه یک جنگ پیچیده هستیم، از سال ۹۸ تا امروز مدام واژه انتقام سخت را تکرار می‌کنیم، در تک تک مواقع سعی شده بازدارندگی را اینگونه تعریف کنیم‌ که باید به سختی پاسخ دهیم. هرچند پاسخ‌های ما فعال کردن مکانیسم تهاجمی دشمن را تا حدودی خنثی کرده، اما چون جنگ فعلی روندی کلاسیک ندارد و دشمن در تلاش است که ۳ هدف را هم زمان دنبال کند باید خیلی دقت کرد که فضای اجتماعی را دچار فضای احساسی نکنیم.

۱- دشمن‌ تلاش می‌کند نشان دهد در منطقه دست بالا را دارد و گروه‌های مقاومت را می‌تواند از بین ببرد. این نگاه با ترورهایی که وجه رسانه‌ای وسیعی دارد دنبال می‌کند، اما در  واقع ترور نشان از خستگی و آشفتگی است و دشمن تلاش می‌کند با ترورها، روحیه خودش را حفظ کند و ما نباید ترورها را به سمت امنیت‌زدایی هدایت کنیم و دستگاه امنیتی را مورد هدف قرار دهیم.

۲- ترورها فقط وجه ضربه نظامی و امنیتی ندارد بلکه در کشوری مثل ایران، به نوعی در تلاش است که از پساترور استفاده کند. یعنی درگیری و شکاف در کشور بالا رفته و تصمیم‌گیری را برای کشور سخت کند تا نهادهایی مثل مجلس و دولت را در وضعیتی قرار دهد که به جای افزایش کارامدی درگیر جنگ روانی فرسایشی شود. این در واقع در بلند مدت باعث می‌شود خطای محاسباتی از طرف ما بیشتر و در نتیجه کشور دچار بحران‌هایی شود که در وضعیت فعلی منطقه، به نفع اسرائیل است‌.

۳- احساسی شدن تصمیم در بدنه جامعه باعث می‌شود جامعه ما حس تحقیر شدگی مدام پیدا ‌کند و در نتیجه صحنه میدان، به جای دیدن حقیقت به سمت نوعی فانتزی هدایت شود؛ پاسخ ما در این مقطع دیگر باید چند بعدی باشد؛ یعنی در کنار شکل نظامی آن، بعد سیاسی و اجتماعی و رسانه‌ای آن به درستی فهمید شود و در سطح بین الملل پیامی بیش از یک انتقام را مخابره کند. قطعا در این دوره باید متوجه باشیم سطح انتقامی، زمانی اثر خواهد داشت که روند ترورها را قطع کند. شاید الان بهترین مقطع برای این مسئله باشد به شرط آنکه متوجه شویم بهترین انتقام، شکلی از انتقام است که ابعاد وسیعی را به همراه داشته باشد. توجه کنیم اسرائیلی‌ها زمانی در منطقه دست از ترور خواهند کشید که ارباب آن‌ها بفهمد هزینه دست زدن در کنگره چه میزان سنگین است.

فراموش نکنیم در یک جنگ هیبریدی نباید با عجله و احساسی تصمیم بگیریم. انتقامی موثر است که مسئله و سطح بازدارندگی را تغییر اساسی دهد. تصویر اینکه هر نوع انتقامی در این مقطع مثبت است غلط است، باید به مدل و سطح تازه‌ای از انتقام برسیم که با گذشته بسیار متفاوت باشد.

مرتبط ها