کد خبر: 193533

هیئت دولت روحانی تکرار می‌شود؟

شمارش معکوس برای اعلام کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم

عدم اعلام نتیجه بررسی شورای راهبری بازار گمانه‌زنی در مورد گزینه‌های پیشنهادی وزارتخانه‌ها را داغ کرده و گزینه‌هایی در رسانه‌ها منتشر شده که البته منتقدان زیادی دارد.

فرهیختگان: قرار بود 5 روز پیش، شورای راهبری دولت چهاردهم گزینه‌های پیشنهادی را تحویل رئیس‌جمهور دهند اما درحالی‌که روز گذشته مراسم تنفیذ رئیس‌جمهور برگزار شد و امروز هم قرار است مراسم تحلیف رئیس‌جمهور در بهارستان برگزار شود، اما هنوز خبری از اعلام گزینه‌های پیشنهادی شورای راهبری به رئیس‌جمهور نیست. 

عدم اعلام نتیجه هم بازار گمانه‌زنی در مورد گزینه‌های پیشنهادی وزارتخانه‌ها را داغ کرده و گزینه‌هایی در رسانه‌ها منتشر شده که البته منتقدان زیادی دارد. با این حال، رئیس شورای راهبری هیچ‌کدام از گزینه‌ها را تایید یا رد نکرده و تاکید کرده قرار است، گزینه‌های پیشنهادی با حضور معاون اول بررسی شوند.

نگاهی به برخی گزینه‌هایی که در لیست منتشرشده درج شده، چند نکته را مورد توجه قرار می‌دهد. نکته اول اینکه برخی از افرادی که برای سمت وزارت یا معاونت پیشنهاد شده‌اند، عموما جزء چهره‌های تندرو اصلاح‌طلبان محسوب می‌شوند که البته بخشی از آنها در سال‌های اخیر حواشی زیادی نیز به راه انداخته بودند. 

در این میان نام افرادی مثل پروانه سلحشوری، حسین سلاح‌ورزی، رضا فرجی‌دانا به چشم می‌خورد. نکته مهم دیگر همچنان ترکیب سنی افرادی است که در این لیست قرار دارند. تقریبا سن بیشتر گزینه‌های پیشنهادی حدود 60 سال و برخی بالای 70 سال است.

برای مثال احمد مسجد‌جامعی که گزینه پیشنهادی وزارت فرهنگ است، تقریبا 70 ساله است. امری که نشان می‌داد اگر گزینه‌های اعلام‌شده قطعی باشند، در وهله اول کابینه با مشکل تایید این گزینه‌ها در استعلام‌ها و پس از آن رای اعتماد مجلس مواجه خواهد شد و جدای از آن با کابینه مسنی طرف خواهیم بود که میانگین سنی آن روی عدد 60 قرار دارد. 

علاوه‌براین دوشنبه شب نیز لیستی از کانال خبری جمهور 14 منتشر شد که برخی گزینه‌های نهایی کابینه بیرون آمد که عباس جهانگیری برای وزارت نفت، عبدالناصر همتی برای وزارت اقتصاد، احمد میدری برای وزارت تعاون و رفاه اجتماعی، حسین علایی برای وزارت صمت، سیدجواد حسینی برای وزارت آموزش‌وپرورش، علیرضا تابش برای وزارت گردشگری، ستار هاشمی برای وزارت ارتباطات معرفی شده‌اند.

روز دوشنبه، محمدجواد ظریف در توییتی به این موضوع اشاره کرد که خبر انتشار «سه گزینه» نادرست است و برای هر دستگاه تقریبا 8 گزینه معرفی و به رئیس‌جمهور ارائه شده است. توییت محمدجواد ظریف این گزاره را تقویت می‌کند که گزینه‌های اعلام‌شده دقیق نیستند و ممکن است افرادی به آن اضافه یا کم شوند. 

تاکید ظریف براینکه معاون اول در حذف و اضافه گزینه‌های معرفی‌شده کابینه حق وتو دارد، نشان می‌دهد شورای راهبری تلاش دارد فشار احتمالی که بعد از اعلام گزینه‌های کابینه بر او وارد خواهد شد را کمتر کند و نقش معاون اول و رئیس‌جمهور را در گزینه‌های اعلامی پررنگ‌تر نشان دهد.

اعلام اسامی و گمانه‌زنی‌ها در رسانه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان درحالی‌که چهره‌های تندرو اصلاح‌طلب در میان آنها وجود دارد نیز می‌تواند بخشی از فضاسازی شورای راهبری به این منظور باشد که اگر گزینه‌های نهایی کابینه به چهره‌های اصولگرایی نزدیک بودند یا نامی از برخی از اصولگرایان در میان آنها دیده می‌شد، شورای راهبری فاصله‌گذاری با آن انتخاب‌ها داشته باشد و تاکید کند لیستی که در رسانه‌ها اعلام شد به نظرات آنها نزدیک‌تر بوده است. 

از طرفی انتشار برخی از لیست‌ها در رسانه‌ها می‌تواند فضاسازی برای انتخاب گزینه‌ اصلی وزارتخانه‌ها باشد و تا جای ممکن امکان پیش‌بینی‌پذیری را کم کند؛ اتفاقی که در انتخاب معاون اول رئیس‌جمهور نیز افتاد و درحالی‌که رسانه‌ها احتمال انتخاب طیب‌نیا برای معاون اولی را تقریبا قطعی می‌دانستند، نهایتا معاون اول سیدمحمد خاتمی به سمت معاون اولی پزشکیان منصوب شد. 

متن کامل گزارش زهرا طیبی، خبرنگار گروه نقد روز را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

مرتبط ها