کد خبر: 193464

پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزارت علوم:

سهم پژوهش از GDP به‌صورت واقعی تخصیص داده شود

پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزارت علوم در پیشنهادی گفت: کاری که دولت چهاردهم باید انجام دهد، این است که سهم پژوهش از GDP در قانون را به‌صورت واقعی اجرا کند.

پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزارت علوم: باید منابع مالی جدی را برای حوزه پژوهش و فناوری فراهم کنیم؛ اگر می‌خواهیم نگه‌داشت نخبگان را جدی بگیریم- که از اولویت‌های شهید رئیسی بود- باید یک‌سری امتیازها را در این بخش ایجاد کنیم که برای نخبگان جاذبه داشته باشد تا آنها بتوانند نیازهایشان را تامین کنند. پیشنهاد این است که همان سهم پژوهش از GDP در قانون را به این حوزه اختصاص دهیم.

کاری که دولت چهاردهم باید انجام دهد، این است که این سهم را به‌صورت واقعی اجرا کند؛ چراکه امروز این سهم به هر دلیلی به‌صورت واقعی اجرایی نشده و درصورتی‌که این مساله محقق شود، بسیاری از سیاست‌های ما در این حوزه قابلیت اجرا خواهد داشت.

درحقیقت امروز سیاست‌های مختلفی را در عرصه پژوهش و فناوری داریم، اما آن بخشی که به مسائل مالی مرتبط است به دلایل مختلف ابتر باقی مانده است. طبق صحبت‌های مقام‌معظم‌رهبری علم و فناوری، کلید پیشرفت کشور است و اگر کسی به این باور داشته باشد، هیچ‌گاه عنوان نمی‌کند که 2 درصد سهم GDP را خرج پژوهش می‌کنیم، بلکه عنوان می‌شود که در این حوزه سرمایه‌گذاری شده تا بعد از مدتی این حوزه بازده چندین برابری بدهد. امیدوارم موضوعات مختلفی که در عرصه آموزش عالی در دولت سیزدهم آغاز شده و برخی از آنها به نتیجه رسید و برخی دیگر درحال اجراست، براساس یک کار کارشناسی ادامه‌دار باشد. 

مرتبط ها