کد خبر: 193444

با تائید نشدن ورزشگاه تختی؛

استقلال و پرسپولیس خارج از تهران، میزبان آسیا می‌شوند؟

گویا AFC ورزشگاه تختی را تایید نکرد و حالا اگر آزادی آماده نشود، سرخابی‌ها باید ورزشگاه جدیدی معرفی کنند.

فرهیختگان: موضوع میزبانی تیم‌های استقلال و پرسپولیس در ورزشگاه تختی در فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر از مدتی قبل مطرح شده و این درحالی است که در جلسات اخیر برگزار شده بین مسئولان فدراسیون و سازمان لیگ و نهادهای ذی‌ربط دیگر، تصمیم به برگزاری دیدارهای خانگی سرخابی‌‌ها تا پایان فصل در ورزشگاه دوم شهر تهران گرفته‌ شده است. نکته قابل توجه اینکه تا پیش از این گفته می‌شد این دو تیم مطرح و پرطرفدار پایتخت تا زمان آماده شدن کامل ورزشگاه آزادی دیدارهای خانگی خود را در تختی انجام می‌‌دهند که بر همین اساس نیز چند هفته‌ای بیشتر در این ورزشگاه میزبان نخواهند بود اما حالا به‌طور رسمی خبر رسیده که این تیم‌ها باید تا پایان فصل در تختی پذیرای حریفان خود باشند!
البته در این زمینه پیش از این نیز اخباری مطرح شده بود مبنی‌بر اینکه شاید کار بازسازی ورزشگاه آزادی تا پایان فصل جاری به طول انجامیده و به همین دلیل هم دو تیم مطرح لیگ برتر باید به هر شکل ممکن در ورزشگاه تختی کار خود را تا پایان فصل ادامه بدهند. این درحالی است که داود رفعتی، دبیر ستاد آماده‌سازی ورزشگاه‌های لیگ برتر گفته بود دیدارهای لیگ نخبگان این دو تیم به اضافه بازی‌های بزرگ و مهم آنها در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد. البته باید به این بازی‌های مهم، دیدارهای ملی در مرحله سوم مقدماتی جام‌جهانی را هم اضافه کرد. این در شرایطی است که وضعیت زیرساختی چمن ورزشگاه و اتفاقی که در سال گذشته برای آن در حین بازی‌های لیگ قهرمانان رخ داد، باعث شده تا حسابی چشم مسئولان امر به‌منظور برگزاری پرفشار رقابت‌های مختلف روی چمن آزادی که احتمالا دوباره منجر به تخریب چمن در تنها ورزشگاه استاندارد تهران خواهد شد، ترسیده باشد اما اینکه آیا در واقعیت چنین اتفاقی رخ خواهد داد و تا پایان فصل سرخابی‌ها به جز دیدارهای مهم، بازی‌های دیگر خانگی خود را در تختی برگزار خواهند کرد، به نظر می‌رسد این بحث، کمی دور از واقعیت و ادعایی ناممکن باشد.
در هر صورت طبق برنامه اعلام شده از سوی AFC تیم ملی به همراه استقلال و پرسپولیس در حدفاصل نیمه شهریور تا پایان آذرماه باید دیدارهایی را در ورزشگاه آزادی برگزار کنند که شرایط برگزاری این دیدارها به صورت مستقیم در اولویت اول به استانداردهای معرفی شده از سوی فیفا و کنفدراسیون آسیا مرتبط است و سپس به آبرو و حیثیت ملی و فوتبالی ایران گره خورده و باید براساس آن در بهترین شرایط این میزبانی‌ها را انجام داد. به این امر البته باید دیدار دربی و برگزاری رقابت سرخابی‌ها با تراکتور و سپاهان را هم در این بازه زمانی اضافه کرد تا مشخص شود آنچنان هم فشار زیادی در این سه ماه‌ونیم با برگزاری 11 دیدار (میانگین حدود هر بازی در 10 روز) به چمن ورزشگاه نخواهد آمد اما همان‌طور که گفته شد نگه‌داشتن ورزشگاه آزادی به‌خصوص در بحث چمن در شرایط ایده‌آل باعث شده تا این تصمیم از سوی مسئولان گرفته شود. با این حال اینکه با انجام فقط دو بازی از لیگ الیت در بهمن ماه و تنها با برگزاری دو دیدار ملی در ایام تعطیلات نوروز سال بعد، این تصمیم یعنی دور از آزادی ماندن سرخابی‌ها در نیم‌فصل دوم نیز همچنان تداوم داشته باشد، به نظر نمی‌رسد در آن مقطع زمانی پابرجا بماند؛ هرچند در پشت پرده شاید مسائل دیگری ازجمله بدهی میلیاردی دو تیم پرطرفدار تهرانی به شرکت توسعه و تجهیز هم وجود داشته باشد.

همچنین درباره آخرین وضعیت ورزشگاه آزادی به منظور میزبانی از سرخابی‌ها در این ورزشگاه خبر می‌رسد به تازگی مسئولان شرکت AFG (شرکت همکار AFC ناظر بر استانداردهای ورزشگاه‌های میزبان رقابت های آسیایی) در تماس با باشگاه استقلال از این باشگاه درخواست کرده‌اند تا براساس اعلام فدراسیون ایران مبنی بر میزبانی از تیم ملی قرقیزستان در ورزشگاه نقش جهان اصفهان در مرحله سوم مقدماتی جام جهانی -این بدان معناست که ورزشگاه آزادی فعلا برای میزبانی مهیا نیست- ورزشگاه جایگزین برای برگزاری رقابت‌های الیت را مشخص و معرفی کنند.
این در حالی است که قرار بر این است تا این درخواست به صورت رسمی از سوی فدراسیون فوتبال از این باشگاه صورت بگیرد اما شنیده‌های خبرنگار «فرهیختگان» حکایت از آن دارد که فعلا باشگاه استقلال در این خصوص تصمیم لازم را نگرفته اما این احتمال وجود دارد از آنجایی که قرار است رقابت‌های لیگ برتر در ورزشگاه تختی برگزار شود، همین ورزشگاه نیز به عنوان ورزشگاه آسیایی آبی‌پوشان در رقابت‌های الیت معرفی گردد.
شنیده‌ها حکایت از آن دارد که یک مقام مسئول در فدراسیون فوتبال در این خصوص این موضوع را مطرح کرده که استاندارد‌ها و الزامات در ورزشگاه تختی طوری لحاظ خواهد شد که کنفدراسیون فوتبال آسیا به برگزاری دیدارهای الیت در این ورزشگاه ایرادی را وارد ندانسته و مجوز لازم در این خصوص را بدهد.
از اردوی استقلال خبر می‌رسد دو ورزشگاه اراک و نقش جهان اصفهان مدنظر کادر این باشگاه برای میزبانی رقابت‌های الیت هستند. این در صورتی است که پرسپولیسی‌ها هم گویا از میزبانی آزادی در الیت ناامید شده‌اند و بعد از گرفتن هشدار‌های لازم در این خصوص قصد دارند تا هرچه سریع‌تر نسبت به این امر اقدام لازم را به عمل آورده و ورزشگاه میزبان جایگزین آزادی را معرفی کنند.
گفتنی است با توجه به اینکه تیم‌های سپاهان، آلومینیوم، استقلال، پرسپولیس، تراکتور، فولاد و گل‌گهر ‌مجوز حرفه‌ای گرفته‌اند، تنها ورزشگاه‌های این تیم‌ها را به عنوان ورزشگاه جایگزین ورزشگاه آزادی می‌توان معرفی و از آنها استفاده کرد.

متن کامل گزارش محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

مرتبط ها