کد خبر: 193395

چپ و راست آبی‌ها در تسخیر تازه‌واردهاست؛

تغییر سیستم نکونام در استقلال برای فصل جدید

امسال به‌صورت واضح مشخص است که نکونام و دستیارانش سیستم 4 دفاعه خطی را در دستورکار قرار داده و روی این وضعیت برای مسابقات داخلی و آسیایی خود متمرکز هستند.

فرهیختگان: استقلال پنجشنبه گذشته در کمپ حجازی و در نخستین دیدار تدارکاتی مقابل تیم دسته سومی صالحین با نتیجه ۵ بر صفر به برتری رسید. ماشاریپوف، رضاوند، سهرابیان، بلانکو و مهرداد محمدی گلزنان این دیدار بودند. در جریان این دیدار تمام بازیکنان این تیم حضور داشتند، ضمن اینکه کوین یامگا، مدافع‌هافبک فرانسوی آبی‌پوشان که یک نیم‌فصل را به‌خاطر مصدومیت از دست داده بود، سرانجام بعد از حدود 6 ماه در یک مسابقه فوتبال به زمین آمده و در نیمه‌دوم بازی بود که گل پنجم بازی روی ارسال وی به ثمر رسید. 

استقلال در این دیدار با ترکیب حسینی، سهرابیان، سلیمی، رضاییان، زکی‌پور، چشمی، رضاوند، ماشاریپوف، کوشکی، اسلامی و بلانکو مقابل حریف دسته سومی خود به میدان رفت. ترکیبی که در حضور بازیکنان جدید در دیداری تدارکاتی برای اولین‌بار مورد آزمایش و بررسی جواد نکونام قرار گرفت.

البته در سایر دقایق این مسابقه بازیکنان دیگری از‌جمله خالدآبادی، فلاح، یامگا، محمدی، نیک‌نفس، سیلوا و چند بازیکن دیگر این تیم نیز به بازی گرفته شدند تا کادرفنی استقلال در این مسابقه قبل از اعزام به ترکیه به تمامی نفراتش میدان داده باشد.

استقلالی‌ها تا این لحظه با نفراتی مانند صالح حردانی، حسین زواری، پیمان بابایی، میلاد فخرالدینی و رضا میرزایی به‌طور قطعی خداحافظی کرده و احتمالا با بازیکنانی مثل جعفر سلمانی و محمدحسین مرادمند نیز قطع همکاری خواهند کرد. فعلا تا این‌جای کار 5 بازیکن لیگ برتری را به خدمت گرفته‌اند و همچنان می‌توانند دو خرید لیگ برتری دیگر داشته باشند.

از سوی دیگر با به میدان رفتن یامگا حالا این ابهام به‌وجود آمده که آیا این بازیکن توانایی همراهی تیم و بازگشت دوباره به میادین را خواهد داشت که در این‌ باره به‌نظر نمی‌رسد درخصوص مدافع‌هافبک فرانسوی در فصل جدید اتفاق جدیدی فعلا افتاده باشد. این در حالی است که از بین بازیکنان خارجی استقلال در‌حال‌حاضر فقط سیلوا، بلانکو و ماشاریپوف از وضعیت پایداری برای ادامه همکاری با این تیم برخوردار بوده و درخصوص وضعیت سایر نفرات خارجی باید منتظر روزهای آینده و تصمیم سرمربی استقلال ماند. 

استقلال در این دیدار با سیستم 1-3-2-4 به میدان رفت. نکونام اتفاقا فصل گذشته را نیز با همین سیستم آغاز کرده بود اما از نیمه دوم دیدار برابر سپاهان در هفته سوم فصل گذشته که تنها شکست استقلالی‌ها اتفاقا در همین بازی رقم خورد که تیمش از حریف اصفهانی عقب افتاده بود، روی بازی با 3 دفاع سوئیچ کرده و برای ادامه فصل نیز روی همین سیستم، متمرکز باقی ماند.

البته در جریان آن فصل مشخص بود که نکونام ابزار کافی و لازم برای استفاده از چنین سیستمی را در اختیار ندارد. در هر صورت این تیم پیش‌فصل خوبی را پشت‌سر نگذاشته بود و بازیکنان مورد نیاز کادرفنی نیز تا حد زیادی توسط تیم مدیریتی قبلی جذب نشدند تا استقلال در وضعیت مناسبی از لحاظ نفری، لیگ گذشته را آغاز نکند. اگرچه وضعیت از لحاظ نتیجه‌گیری متفاوت پیش رفته؛ هرچند شکل بازی این تیم (برخلاف نتایجی که به ثبت رسیدند) در فصل گذشته در بسیاری از دیدارها مورد رضایت هواداران قرار نگرفت.

اما برای امسال به‌صورت واضح مشخص است که نکونام و دستیارانش سیستم 4 دفاعه خطی را در دستورکار قرار داده و روی این وضعیت برای مسابقات داخلی و آسیایی خود متمرکز هستند. برهمین اساس در این دیدار هم بازیکنانی مانند رضاییان و زکی‌پور در دو بال راست و چپ استقلال قرار گرفته و اسلامی و کوشکی نیز در جناحین راست و چپ به‌عنوان وینگر پشت‌سر بلانکو، آبی‌ها را همراهی کردند که اتفاقا شنیده می‌شود این نفرات عملکرد خوبی در این مسابقه داشتند.

البته با بازگشت جلالی به ترکیب استقلال در فصل جدید و جذب احتمالی یک وینگر خارجی، شاید این ترکیب برهم بخورد اما فعلا چپ و راست استقلال در تسخیر نفرات جدیدی است که برای فصل جدید به این تیم پیوستند. 

در تمام این سال‌هایی که جواد نکونام به‌عنوان سرمربی، مسیر فوتبالی خود را ادامه داده است؛ از خونه‌به‌خونه بابل تا نساجی و سپس در فولاد و حالا استقلال؛ کاپیتان سابق تیم ملی که سابقه همکاری طولانی‌مدت به‌عنوان بازیکن و مربی را با کی‌روش در کارنامه دارد به‌خوبی نشان داده که میل عجیبی به انضباط سیستمی و ساختار تیمی دارد.

این دو شاخصه تیم‌هایی هستند که او در این چند سال ساخته و پرداخته کرده است. تیم‌های نکونام در این سال‌ها در فاز دفاعی با دقت و تمرکز کافی بازی می‌کنند و هرگز بعد از دست دادن توپ در میانه میدان، شکل بازی و ساختار منظم این تیم‌ها از دست نمی‌رود.

از سوی دیگر نکونام برای استقلال در فصل جدید به‌دنبال آن است با برتری عددی در فاز هجومی، بحث حمایت بیشتر از نفراتش در موقع حمله، در این فاز را به نمایش بگذارد، تا بعد از به ثبات رساندن فاز دفاعی در فصل اول کار با استقلال، حالا در یک‌سوم تهاجمی، تیمی متفاوت را ساخته و با ارائه بازی هجومی، طرفداران این تیم را از تماشای فوتبالی جذاب بهره‌مند کند، البته که همین هواداران در فصل گذشته همراه با همین نکونام تیمی را دیدند که با بضاعتی کم، اتفاقا در برابر مشکلات به‌خوبی دوام آورده و تا آخرین نفس برای قهرمانی جنگید و حالا سرمربی استقلال می‌خواهد با بهره بردن از نفرات جدید، این مسیر را در فصل فوتبالی جدید با موفقیت به پایان برساند. 

متن کامل گزارش محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

مرتبط ها