کد خبر: 193365

به مناسبت سالروز عملیات «مرصاد»؛

در سایت پدافندی سوباشی چه گذشت؟

ارتش طی بیانیه‌ای اعلام کرد: نام عملیات «مرصاد» گره خورده است با عزت، شکوه و بالندگی نیروهای مسلح در مقابل خفت و خواری منافقین خود فروخته‌ای که در خیال خام خود قصد تعدی و دست‌درازی به خاک این مرز و بوم را داشتند.

عملیات مرصاد نام نبردی بود که پس از پذیرش قطعنامه 598 توسط ایران و پایان جنگ ایران و عراق میان جمهوری اسلامی ایران و سازمان مجاهدین خلق صورت گرفت. نام دیگر این عملیات فروغ جاویدان بود که توسط سازمان مجاهدین خلق نهاده شد. فرماندهی این عملیات را برای ما شهید علی صیادشیرازی و فرماندهی سازمان مجاهدین خلق را مسعود رجوی برعهده داشت. پس از چند روز درگیری درنهایت نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران بر مجاهدین خلق پیروز شدند.

ارتش جمهوری اسلامی ایران به‌مناسبت پنجم مرداد، سالروز عملیات مرصاد و حماسه شهدای قهرمان پدافند هوایی در سایت سوباشی بیانیه‌ای صادر کرد.

متن بیانیه به این شرح است:‌

بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّ رَبَّکَ لَبِالْمِرْصَادِ ( فجر- ١٤) بی‌تردید پروردگارت در کمین‌گاه است

نام عملیات «مرصاد» گره خورده است با عزت، شکوه و بالندگی نیروهای مسلح در مقابل خفت و خواری منافقین خود فروخته‌ای که در خیال خام خود قصد تعدی و دست‌درازی به خاک این مرز و بوم را داشتند.

منافقان بزدل به تصور ضعف قدرت نظامی ایران پس از پایان جنگ تحمیلی و پذیرش قطعنامه ۵۹۸، اقدام به انجام عملیات مذبوحانه‌ای علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کردند و با خود می‌پنداشتند که نیروهای مسلح ایران از آمادگی لازم برخوردار نیستند اما پاسخ دندان‌شکنانه نیروهای مسلح ما با پشتیبانی قاطع و واکنش سریع بالگردهای هوانیروز و جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش، با نقش آفرینی کلیدی شهید سپهبد علی صیاد شیرازی، دوزخی از شراره‌های آتش را برای این مزدوران فراهم ساخت و آن چنان هُرم این آتش سوزان بود که درس عبرتی برای این گروهک متزور شد که دیگر هرگز حتی فکر تعدی به خاک جمهوری اسلامی ایران نیز در مخیله‌شان خطور نکند.

ارتش جمهوری اسلامی ایران ضمن گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدای عملیات غرورآفرین مرصاد، لازم می‌داند که قدردان رشادت های شهیدان والامقام سایت پدافند هوایی سوباشی نیز باشد؛ سایت راداری که در طول هشت سال دفاع مقدس، با تغذیه چندین سایت راداری، موشکی زمین به هوا و سامانه‌های توپ ضد هوایی، آسمان منطقه غرب و بخشی از منطقه جنوب غرب و شمال غرب را تحت کنترل خود داشت و به دلیل عملکردش، لرزه بر اندام خلبانان عراقی انداخته بود که قصد تعرض به خاک ایران را داشتند و همین کینه عمیق دشمنان کوردل بود که باعث شد ارتش بعث عراق با گذشت چند روز از امضای قطعنامه ۵۹۸ در تاریخ پنجم مرداد سال ۶۷، در یک عملیات ناجوانمردانه، با بمباران سایت رادار سوباشی، نوزده نفر از کارکنان و متخصصان این رادار را به شهادت برساند.

ارتش جمهوری اسلامی ایران بار دیگر اعلام می‌کند که همچنان بر همان عهدی که در سال‌های دفاع مقدس بسته بود، مانده و همواره حاضر است تا بار دیگر حماسه‌های عاشورایی دیگر بیافریند و در ظل توجهات حضرت بقیه الله اعظم ارواحنا فدا و تدابیر داهیانه فرماندهی معظم کل قوا حضرت آیت الله امام خامنه ای (مدظله‌العالی)، هرگز اجازه سواستفاده به دشمنان قسم خورده این مرز و بوم را نخواهد داد و به برکت خون شهدای والامقام، به اقتدار و سربلندی بیش از پیش نظام جمهوری اسلامی ایران در آینده نیز بیافزاید.

مرتبط ها