کد خبر: 193286

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» خبر داد؛

افزایش ۱۲ درصدی مشارکت انتخاباتی دانشگاه آزادی‌ها

«فرهیختگان»در گفت‌وگو با معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد، جزئیات میزان مشارکت دانشجویان دانشگاه آزاد در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری مورد بررسی قرار داد.

فرهیختگان: میانگین مشارکت دانشگاه آزادی‌ها در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری از میانگین‌های کشوری بالاتر بوده است. این نتیجه بررسی‌های معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی است که توسط معاون فرهنگی دانشگاه اعلام شد. «فرهیختگان» جزئیات میزان مشارکت دانشجویان دانشگاه آزاد را در گفت‌وگویی با فرزاد جهان‌بین مورد واکاوی قرار داده که در ادامه می‌خوانید.

فرزاد جهان‌بین، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با اشاره به خلأ ارتباطی با نسل جوان دانشجو گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به داده‌هایی که در اختیار داشت به این تحلیل رسید که شاهد نوعی قطع ارتباط مجاری رسمی نظام با سنین 18 تا 23 سال هستیم. در انتخابات‌ گذشته و حتی هیئات مذهبی که در ایام محرم نظرسنجی صورت گرفته بود، این سنین کمترین مشارکت را داشتند. از طرف دیگر، نهادهای ارتباطی مثل صداوسیما نیز از حیث بیننده و به دنبال آن اثرگذاری‌شان، در این سن رو به تنزل بوده و لذا کانال مناسبی برای ارتباط و گفت‌وگو نیست.»

او در ادامه افزود: «این تحلیل البته علاوه‌بر اتکا به داده، یک مبنای دینی هم دارد. براساس تقسیم سنین تربیت به سه دوره هفت ساله که در روایات ما آمده است، دوره سوم یعنی سن 14 تا 21 سال را دوره وزارت نامیدند و 7 سالی است که فرد باید با معیت، آماده پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی شود. با عنایت به این نگاه، تاکید ویژه‌ای بر این سن در برنامه‌ریزی‌ها مختلف دانشگاه داشتیم.»

جهان‌بین با اشاره به انتشار بیانیه‌ای با عنوان «رسالت دانشگاه در تعلیم و تربیت اجتماعی» توسط رئیس دانشگاه آزاد در سال 1401 ادامه داد: «در این بیانیه مفهوم تعلیم و تربیت اجتماعی توسط دکتر طهرانچی مورد تاکید قرار گرفته و اهمیت این موضوع و نقش دانشگاه را با توجه مطالب پیش گفته به همگان متذکر شدند.» او در ادامه اظهار کرد: «این موضوع به حدی اهمیت داشت که حتی در ابلاغیه اردوهای راهیان نور تاکید شد که دانشجویان اعزامی به اردوها از مقطع لیسانس و سن 18 تا 23 سال باشند. 

درمجموع یک میلیون و 211 هزار و 700 دانشجوی دانشگاه آزاد که مورد بررسی قرار گرفته، 200 هزار نفر بالای 25 سال سن دارند و مابقی همه زیر سن 25 سال هستند. فهم درست مساله و تحلیل درست ابعاد مساله و سیاستگذاری درست و دارابودن بسته کامل و دقیق برای تعلیم و تربیت اجتماعی، این نتیجه را به دنبال داشته است.»

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد با اشاره به فعالیت امیدآفرین در حوزه‌های آموزش و پژوهشی و فناوری دانشگاه اضافه کرد: «مجموع سیاستگذاری درست دانشگاه در حوزه فرهنگ را باید با فعالیت‌های دیگری در نظر گرفت که امید را در بدنه دانشجویی دانشگاه آزاد افزایش داده است. یکی از اینها طرح پویش اشتغال و طرح صدراست که موجب افزایش امیدواری دانشجو نسبت به آینده شده است. دانشجو احساس می‌کند دانشگاه نسبت به آینده او نگران است و برای شغل و رشد او کار می‌کند و می‌بیند که کار درست و جدی چگونه می‌تواند در زندگی‌اش موثر باشد.

مجموع این اتفاقات بر این میزان مشارکت موثر بوده که خداوند متعال را بابت آن شکر می‌کنم. این مساله وظیفه ما را افزون می‌کند تا تلاش کنیم این امید و احساس مشارکت در بدنه دانشگاه آزاد افزایش پیدا کند.» جهان‌بین در پایان خاطرنشان کرد: «رهبر انقلاب مشارکت را اولویت اول انتخابات اخیر مطرح کردند و دانشگاه آزاد اسلامی از این حیث در راستای لبیک به مقام‌معظم‌رهبری سربلند است. این مساله مربوط به روند کوتاه‌مدت نیست و محصول فهم و سیاستگذاری درست است. از همه موثرین اعم از اساتید محترم، کارکنان عزیز و تشکل‌های اسلامی و کانون‌ها و بسیج استادی و دانشجویی صمیمانه تشکر می‌کنم. همچنین به‌طور ویژه از خود دانشجویان عزیزمان تشکر می‌کنم. همچنین صمیمانه از رئیس دانشگاه آزاد که نسبت به این موضوع دغدغه دارند و برای جوانان کرامت ویژه‌ای قائل هستند بابت تمام حمایت‌ها و راهبری‌ها تشکر می‌کنم.» 

متن کامل گزارش ابوالفضل مظاهری، دبیر گروه دانشگاه را در روزنامه بخوانید.

مرتبط ها