کد خبر: 193284

اعضای شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «فرهیختگان» پاسخ دادند:

چرا تاکسی‌های خطی جمع شدند؟

کوچ درصد بسیاری از این تاکسی‌های خطی به اسنپ و تپسی در روزهای اخیر برای بسیاری از شهروندان که چالش‌برانگیز شده است.

فرهیختگان: در ماه‌های اخیر این تجربه به‌وفور برای اغلب مردم از کارمند گرفته تا دانش‌آموز و حتی مادران و کودکان اتفاق افتاده که مخصوصا در گرم‌ترین تابستان سال‌های اخیر، علی‌رغم نیاز اساسی مردم به تاکسی‌های خطوط مختلف پایتخت، این امر با معطلی مردم در ایستگاه‌ها همراه بوده و درنهایت آنها  مجبور به درخواست خودرو از تاکسی‌های اینترنتی البته به چندین  برابر قیمت تاکسی‌های خطی کرده است.

داستان از اینجا جالب می‌شود که ایستگاه‌های خالی از تاکسی، با تاکسی‌های خطی اینترنتی (با همان سبز و زرد‌های آشنا) پر می‌شوند و اتفاقا پارادوکس بزرگ ماجرا همین‌جاست. آنچه از چشمان شهروندان در این ماه‌ها پنهان نبوده تکرار این اقدام توسط رانندگان تاکسی خطی و کوچ درصد بسیاری از این تاکسی‌های خطی به اسنپ و تپسی است. سوالی که ایجاد می‌شود در این وضعیت این است که چرا پایانه‌ها خالی شده و تاکسی‌های خطوط مختلف شهری در پایانه‌ها اغلب از فعالان در سایر پایانه‌های شهر هستند؟

جعفر شربیانی، عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره روند صعودی کوچ تاکسی‌های خطی به تاکسی‌های اینترنتی گفت: «با توجه ‌به شرایط اقتصادی و تفاوت درآمدی موجود ناشی از قیمت‌گذاری مجلس شورای اسلامی، تمام تلاش ما در راستای جلوگیری از صدمه دیدن مسافران و رانندگان است. اما با تورم موجود کارکردن توأمان تاکسی‌های خطی در سامانه تاکسی‌های اینترنتی مثل اسنپ و تپسی دور از انتظار نیست. نکته مهمی که درباره این موضوع وجود دارد، نظارت توسط سازمان تاکسیرانی است. سازمان تاکسیرانی باید به‌منظور خدمات‌رسانی در خطوط معین، نظارت دقیقی بر ناوگان تاکسیرانی داشته باشد. سازمان تاکسیرانی می‌گوید سازوکارهایی به‌منظور نظارت بر حمل‌ونقل عمومی را در نظر گرفته است.» 

سید‌جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره وجود آمار از تعداد تاکسی‌های فعال در تاکسی‌های اینترنتی تصریح کرد: «من اطلاعی ندارم، اما احتمالا سازمان تاکسیرانی اطلاعاتی درباره این موضوع داشته باشد. تاکید می‌کنم که تاکسی‌های خطی اجازه اینکه در سامانه تاکسی‌های اینترنتی فعالیت کنند را ندارند. این تاکسی‌ها باید در مبدا و مقصد مسافر را سوار کنند. اینکه من درباره تاکسی برخط صحبت کردم، برای این بود که تاکسی‌های گردشی سامان پیدا کنند، وگرنه تاکسی‌های خطی باید در خط خودشان باقی بمانند. اصولا اگر تاکسی‌های خطی بروند در سامانه‌های آینده شهرداری یا سامانه‌های فعلی بخش خصوصی تاکسی‌های برخط فعالیت کنند، این اقدام برخلاف قانون است.» 

شادی مالکی، سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص فعالیت تاکسی‌های خطی در اسنپ و تپسی گفت براساس گزارش‌هایی که ما از سامانه سامح داریم، قبول دارم که تعدادی از تاکسی‌های ما در اسنپ و تپسی فعالیت می‌کنند اما با توجه به دستورالعمل نظارت بر چگونگی فعالیت ارائه‌دهندگان خدمات هوشمند مسافر هم تاکیدشده اگر تاکسی‌های سطح‌شهر بخواهند با پلاک مربوط به شهرداری خدمات خود را در پلتفرم‌های اینترنتی ارائه دهند، قطع به یقین باید با هماهنگی شهرداری صورت بگیرد، در غیر این صورت ما با ورود تاکسی‌های خطی با پلاک شهرداری به این پلتفرم‌های اینترنتی بدون هماهنگی مخالفت خواهیم کرد. 

صراحتا در دستورالعمل ماده 4 بیان می‌شود ثبت‌نام و به کار‌گیری در ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهری منوط به رعایت ضوابط شهرداری سازمان تاکسیرانی هر شهر است، بنابراین به کار‌گیری این تاکسی‌ها بدون‌هماهنگی با شهرداری و تاکسیرانی هر شهر ممنوع است. 

متن کامل گزارش فاطمه سادات مرتضوی، خبرنگار گروه اقتصاد را در روزنامه بخوانید.

مرتبط ها