کد خبر: 193154

جانشین وزیر و معاون حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با فرهیختگان:

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید ملجأ اهالی فرهنگ باشد

جانشین وزیر و معاون حقوقی وزارت فرهنگ معتقد است؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واقعا باید مرجع و ملجأ فرهنگ و اهالی فرهنگ باشد. این تصویر کلی ماست. این کار بی‌ابزار، بی‌قانون و بی‌مقدمه نمی‌شود.

فرهیختگان: سیدمحمد هاشمی، جانشین وزیر و معاون حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» اظهار کرد: جامعه هنری یا بخش خصوصی فعال در نمایش خانگی، این پسند را داشتند که نظارت در اختیار وزارت ارشاد باشد ولی یک نکته بیان کنم که واقعا خیلی چیزها به سلوک مدیریتی برمی‌گردد.

وی افزود: در این مدتی که در مجموعه وزارتخانه مسئولیت داشتیم؛ قائل بودیم باید با نگاه آینده‌نگرانه به مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نظر داشته باشیم و برای همین باید روندها و فرآیندهایی در سه حوزه تامین شود. درواقع احساس خلأ و آبرفتگی وزارت ارشاد در این سه بخش وجود داشت و تدابیری که ما داشتیم برای برطرف کردن این خلأ بود. بخش اول درخصوص نسبت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با فضای مجازی است. موضوع دیگر نسبت وزارت ارشاد با صنوف فرهنگی و هنری است و سومین بخش نسبت وزارت ارشاد با صنایع فرهنگی بود. اگر با یک نگاه آینده‌نگرانه نسبت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در این سه بخش پیدا نکنیم؛ نقش‌ حکمرانی، نظارتی، صیانتی، تصمیم‌گیری و حمایتی این وزارتخانه کم‌کم از بین می‌روند و عن‌قریب تبدیل به یک موزه می‌شود.

هاشمی خاطر نشان کرد: از تضعیف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ‌کسی سود نمی‌برد. این چیزی است که من به آن رسیدم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هر چقدر قوی باشد به نفع انقلاب است. این فهم من از سه سالی است که اینجا به ریز و کلان کار درگیرم. این یک واقعیت است. اگر جایی ضعفی دارد، باید رفع شود. باید آدم‌های درست که نگاه ملی دارند و در آن زیست‌بوم فرهنگی، کل آن زیست‌بوم را می‌بینند، موثر باشند.

جانشین وزیر و معاون حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: مساله بعدی ما، نسبت اصناف فرهنگی و هنری با وزارت ارشاد بود. در اینجا ضعف قانونی داشتیم. الان یکی دو روز است که مصوبه‌ای ابلاغ شده و مشکلات به نوعی حل می‌شود. یک اعتقاد داریم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واقعا باید مرجع و ملجأ فرهنگ و اهالی فرهنگ باشد. این تصویر کلی ماست. این کار بی‌ابزار، بی‌قانون و بی‌مقدمه نمی‌شود. این امر با شعار دادن و شعارنویسی روی دیوار حل نخواهد شد.

متن کامل گفت‌وگوی معین احمدیان و عاطفه جعفری با جانشین وزیر ارشاد را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

مرتبط ها