کد خبر: 193140

معاون منابع طبیعی لرستان:

عامل انسانی علت آتش‌سوزی جنگل‌های جنوب خرم‌آباد بود

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با بیان اینکه علت آتش‌سوزی جنگل‌های جنوب خرم‌آباد انسان بوده است، از شناسایی عوامل این آتش‌سوزی و معرفی آنها به دستگاه قضایی خبر داد.

بهروز دریکوند، معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان از اطفای حریق مراتع و جنگل‌های جنوب خرم‌آباد خبر داد و اظهار داشت: با تلاش نیروهای منابع طبیعی و نیروهای مردمی و درخواست مدیرکل منابع طبیعی استان و پیگیری‌های مجموعه استانداری و سازمان منابع طبیعی برای اعزام بالگرد هوا فضای سپاه، علاوه بر بالگرد قبلی، آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌های جنوب خرم‌آباد موسوم به «تخت رفه» مهار شد.

وی افزود: بنا بر اظهارات افراد بومی و شواهد و قرائن موجود، متأسفانه درگیری و مشکلات قومی و قبیله‌ای محلی باعث شد که زمین‌های کشاورزی یکدیگر را که هنوز کشت‌ها را جمع نکرده بودند به آتش بکشانند و همین آتش به جنگل‌ها و مراتع سرایت کرد که ساعاتی پیش آتش‌سوزی جنگل‌های جنوب خرم‌آباد پس از چندین ساعت تلاش و کوشش بی‌وقفه و با دمای ۴۴ درجه‌ای تابستان خاموش شد و هم اکنون چندین اکیپ از همکاران در عرصه حضور داشته و در حال پایش منطقه هستند.

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان، به وجود برخی کلیپ‌ها مبنی بر وجود آتش‌سوزی در منطقه گریزی زد و تصریح کرد: آتش‌سوزی کاملاً مهار و اطفا شده اما آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع خصوصاً در مناطق کوهستانی زاگرس دارای رفتار پیچیده‌ای است و بحث اطفای حریق هم کاملاً تخصصی است؛ پایش مناطق دچار حریق هم به همین خاطر است که در صورت سقوط درختان خشک که دچار حریق شده و ممکن است چندین ساعت تا خاموش‌شدن آنها طول بکشد بایستی پس از اطفا در منطقه حضور داشت تا حریق مجدد شعله‌ور نشود.

دریکوند، گفت: قابل‌توجه هم استانی‌های عزیز، این منطقه کوهستانی و صعب‌العبور بوده و دارای دره‌ها و شیب‌های بسیار تند است که در حالت عادی امکان تردد در آنها وجود ندارد؛ ولی بااین‌وجود همکاران منابع طبیعی با جان‌ودل تا اطفا کامل و تثبیت منطقه، پایش‌های تخصصی را ادامه داده و می‌دهند.

وی با ابراز تأسف از مردمی که این عمل ناشایست را انجام داده‌اند، اظهار کرد: مساحت دقیق پس از پایش و نقشه‌برداری اعلام خواهد شد؛ اما خوشبختانه همان‌طور که از عکس و کلیپ‌ها مشخص است، حریق سطحی بوده و درختان خیلی کم‌آسیب دیده‌اند.

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان، تصریح کرد: امیدوارم با تلاش همه‌جانبه تمامی مردم در راستای بالابردن فرهنگ عمومی و زیست‌محیطی شاهد همچنین اتفاقات تلخی نباشیم و قطعاً عوامل این حریق‌ها با هر انگیزه‌ای بدانند نه‌تنها شناسایی شده‌اند؛ بلکه به‌زودی تحویل مقامات قضائی داده خواهند شد و برابر قوانین و مقررات با آنها برخورد قاطع و قانونی به عمل خواهد آمد.

مرتبط ها