کد خبر: 192973

در نشست خبری هشتمین «جشنواره تلویزیونی مستند» مطرح شد؛

شبکه‌های دیگر مجاز به پخش برنامه‌های شبکه مستند نیستند

دبیر هشتمین «جشنواره تلویزیونی مستند» درباره حذف سانسور گفت: «در تمام دنیا چه پیش از انقلاب چه پس از انقلاب گزینش وجود داشت، دارد و خواهد داشت، هر رسانه متناسب با قواعدی که برای خودش تالیف کرده محتوای مورد نظر را اجرا می‌کند و ترجیح می‌دهد محتوای خارج از چارچوب را استفاده نکند.»

کیانا تصدیق مقدم، خبرنگار گروه فرهنگ:  نشست خبری هشتمین «جشنواره تلویزیونی مستند» صبح امروز (۲۳ تیرماه) با حضور حسین‌زارع‌زاده دبیر این جشنواره و مدیر شبکه مستند برگزار شد. زارع‌زاده در ابتدای این نشست خبری با بیان این موضوع سال ۱۴۰۳ برای کشور سالی پر حادثه بود گفت: «هرکدام از اتفاقاتی که سال ۱۴۰۳ رخ داد می‌تواند زمینه ساز ساخت یک مستند باشد. در هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند به صورت ویژه به این اتفاقات خواهیم پرداخت و شاهد پخش مستندهایی از این دست خواهیم بود.»

او درباره ضرورت برگزاری جشنواره تلویزیونی مستند گفت: «دغدغه تلویزیون همیشه توجه به آحاد مختلف جامعه بوده و در سند تحول سازمان صداوسیما توجه ویژه‌ای بر عدالت شده است. ما هم به عنوان شبکه مستند وظیفه خودمان می‌دانیم به این بحث بپردازیم. در همین راستا به فیلمسازانی که در شهرستان‌ هستند توجه ویژه‌ای کردیم، آنها سهمیه انکار ناپذیری در برگزاری این رویداد دارند. در دوره دوم تا تا هفتم جشنواره، از بین ۳۶ جایزه بخش مستند ۲۳ جایزه به هنرمندان شهرستانی تعلق گرفت.»
زارع‌زاده افزود: «اگر نگاهی به سوژه‌های مستندها کنید متوجه گستردگی جغرافیایی ما می‌شوید. همین موضوع نشان می‌دهد مستندسازان خارج از تهران پشت درهای صداوسیما نخواهد ماند و ما در شبکه مستند صدای آنها را می‌شنویم.»

مدیر شبکه مستند درباره هدف اصلی برگزاری این جشنواره گفت: «عدالت فرهنگی هدف اصلی و دلیل پایه‌گذاری جشنواره تلویزیونی مستند بوده و هست. با افتخار می‌گوییم از دوره دوم تا هفتم این جشنواره از ۳۹۱۰ اثر رسیده به دبیر خانه ۲۳۱۷ اثر یعنی نزدیک ۶۰ درصد مربوط به شهرستان‌ها بوده است.»
وی افزود: «در این دوره بخش بین‌الملل هم اضافه شده و قرار است در بخشی با موضوع فلسطین مستندسازان و داوران بین‌المللی هم در جشنواره حضور پیدا کنند.»

زارع‌زاده در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران حاضر در نشست درباره رویکرد این شبکه درباره حذف سانسور گفت: «در تمام دنیا چه پیش از انقلاب چه پس از انقلاب گزینش وجود داشت، دارد و خواهد داشت، هر رسانه متناسب با قواعدی که برای خودش تالیف کرده محتوای مورد نظر را اجرا می‌کند و ترجیح می‌دهد محتوای خارج از چارچوب را استفاده نکند، در بی‌بی‌سی و اینترنشنال صحبت روی آنتن زنده را قطع می‌کنند، این موضوع در همه جای دنیا طبیعی است.»

او ادامه داد: «شبکه مستند همین الان هم چیزهایی را پخش می‌کند که در شبکه‌‌های دیگر کمتر امکان پخش دارد. ما این موضوع را ثابت کردیم. در سیستم پخش شبکه مستند ابلاغیه‌ای داریم مبنی بر اینکه اصلاحاتی هم که انجام می‌شود با اطلاع تهیه کننده و کارگردان باشد. آنها یا خودشان انجام می‌دهند و یا در صورت اجازه خودشان ما اینکار را انجام می‌دهیم. از لحاظ اخلاقی پایبند هستیم که کمترین تغییر را بدهیم.»

حسین‌زارع‌زاده همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار «فرهیختگان» درباره تعداد بیننده این شبکه گفت: «تعداد مخاطبان شبکه مستند، حداقل از تعداد مخاطبان یک شبکه اصلی بیشتر است. ما مستندی داریم که با ۱۴ درصد مخاطب از خیلی شبکه‌های دیگر پربیننده‌تر است. البته براساس آماری که سال گذشته به دستمان رسید مخاطب مستندهای حیات وحش با ۴۱ درصد همچنان پربیننده‌ترین مستند این شبکه است.»

مرتبط ها