کد خبر: 192966

حذف برخی هزینه‌ها برای فرار از زیان‌دهی؛

استقلال چگونه سودده شد؟

دردسر خبر نادرست سودده بودن باشگاه استقلال گریبان این باشگاه را گرفته؛ چراکه خبر می‌رسد این باشگاه مورد بازخواست سازمان بازرسی و سازمان بورس قرار گرفته که بر چه اساسی و با چه فکت‌هایی استقلالی‌ها درحالی‌که همچنان زیان‌ده هستند، در اردیبهشت امسال سودده معرفی شده‌اند.

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: خرداد ماه سال گذشته در «فرهیختگان» به زیان‌ده بودن باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به تفصیل اشاره کرده و در این خصوص در گزارشی به جزئیات این موضوع پرداختیم که دو باشگاه‌ استقلال و پرسپولیس با زیان روبه‌رو هستند و درآمد عملیاتی آنان کفاف هزینه‌‌های عملیاتی را نداده است.

در آن گزارش اشاره شد باشگاه استقلال در سال مالی منتهی به 31 تیرماه 1401، 64 میلیارد تومان زیان عملیاتی به ثبت رسانده است. بنابراین باشگاه استقلال در پایان سال مالی خود زیان خالص 78 میلیارد تومانی را به ثبت رسانده که از افزایش 14 میلیارد تومانی زیان خالص نسبت به زیان ناخالص نشان دارد. یعنی این باشگاه کاملا ضررده بوده‌ و حتی از پس هزینه‌های خودش هم برنیامده‌ است.

همچنین در همین راستا طبق حساب‌وکتاب برخی رسانه‌ها بدهی مالی باشگاه استقلال در شهریورماه سال گذشته بالغ بر 900 میلیارد تومان تخمین زده شد. البته برخی هزینه‌ها در سال فوق شامل آژانس‌‌ها، هتل، قرارداد اعضای تیم و... جدا بوده و روی رقم فوق محاسبه نشده است تا در صورت احتساب این رقم‌ها، بدهی استقلالی‌ها به حدود هزار میلیارد در آستانه فصل بیست‌وسوم برسد!

چطور استقلالی‌ها سودده شدند؟
این درحالی است که اواسط اردیبهشت سال جاری ورق برای استقلالی‌ها در ظاهر و به نقل از برخی رسانه‌ها برگشته و درحالی‌که این باشگاه همچنان به بسیاری از بازیکنان خود از دو فصل قبل، ارقام قابل توجهی را بدهکار بود، این خبر اعلام شد که محاسبه سود و زیان باشگاه استقلال در دوره منتهی به پایان فروردین نشان از یک اتفاق مهم داشته و آن هم اینکه باشگاه استقلال سودده شناخته شده است و اعلام این خبر تعجب بسیاری از اهالی فوتبال و کارشناسان اقتصادی را درپی داشته باشد. حال اینکه چطور فقط چند ماه بعد، بدهی حدود هزار میلیاردی نادیده گرفته شده و چطور یک‌شبه این باشگاه به سوددهی رسیده، از آن دست اخباری است که معمولا براساس هدف خاصی منتشر می‌شوند.
نکته قابل توجه اینکه تا پیش از این نیز هر بار سازمان خصوصی‌‌سازی اقدام به فروش سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس کرده بود، به دلیل عدم درخواست برای خرید توسط متقاضیان، پروسه فروش با شکست مواجه شد که کارشناسان دلیل اصلی این اتفاق را زیان‌‌ده بودن دو باشگاه می‌دانستند. 

خبرسازی به قصد سفید کردن مدیر قبلی!
روز 17 اردیبهشت باشگاه استقلال یک فایل را روی سایت کدال بارگذاری کرد که در صورت تایید صحت آن می‌شد این اتفاق را بی‌سابقه قلمداد کرد. بر همین اساس طبق این سند، باشگاه استقلال در سال 1402 با وجود هزینه‌های متفاوت و زیادی که داشته، حدود 70 میلیارد تومان سود به دست آورده که بازه زمانی که در این سند قید شده مربوط به دوران مدیریت علی خطیر بود تا بعد از برکناری این چهره، سندسازی‌ها برای موجه جلوه دادن و سفید کردن وی به این ترتیب آغاز شود. جالب اینکه در این گزارش نیز از درآمد 400 میلیاردی مدیرعامل سابق نیز صحبت‌هایی به میان آمده بود. 

ورود سازمان بازرسی به پرونده 
همه اینها درحالی است که براساس شنیده‌های خبرنگار «فرهیختگان» برخی نهادهای نظارتی مانند سازمان بازرسی طی چند روز اخیر به این پرونده ورود کرده و از بابت خبر سودده شدن، از این باشگاه درخواست پاسخ‌هایی مستدل و مستند داشته‌اند.
این در شرایطی است که طبق اسناد مالی، باشگاه استقلال فصل پیش هم ضررده شناخته شده به نحوی که در پایان فصل فقط 120 میلیارد تومان به بازیکنان بدهکار است. گواه این مدعا نیز اینکه برخی از بازیکنانی که از فصل قبلی در تیم ماندگار شده و کار خود را از هفته پیش آغاز کردند، بابت عدم تسویه‌حساب مطالبات خود دست به اعتصاب زده و در این چند روز با حضور در تمرینات، از انجام تمرین همراه با همبازی‌های خود ممانعت به عمل آوردند.
در این بین مهرداد محمدی، آرمین سهرابیان و تا چند روزی هم ایمان سلیمی از تمرین کردن سر باز زده و نکته مهم دیگر اینکه درباره عدم توافق با بازیکنانی نظیر حردانی و چشمی برای تمدید قرارداد شنیده می‌شد پای مطالبات قبلی در میان بوده و آنها درخواست کرده بودند تا قبل از مذاکره برای تمدید، تکلیف معوقات خود را یکسره کنند. 

پشت پرده سودده شدن باشگاه استقلال!
در این مورد شنیده‌های خبرنگار «فرهیختگان» حکایت از آن دارد مدیریت سابق در دو سه ماهی که سررسید دریافت پول از اسپانسرها بوده، بدون لحاظ هزینه‌های آن چند ماه، صورتحساب مالی سالیانه را منتشر کرده تا این امکان برای سودده بودن باشگاه فراهم شود!
درواقع بعد از انتشار این خبر، سازمان بازرسی و سازمان بورس از باشگاه استقلال این پرسش را مطرح می‌کنند چطور یک باشگاه ضررده به این سرعت به‌عنوان سودده معرفی شده و این گزارش‌ها براساس چه مستنداتی منتشر شده است. این درحالی است که این اتفاق به این علت رخ داده که مدیریت سابق هزینه‌های ماه‌هایی که قرار بوده اسپانسرها به حساب باشگاه واریزی داشته باشند را از صورت‌های مالی حذف کرده و در برهه‌ای دیگر از فصل لحاظ کرده تا به این ترتیب باشگاه استقلال در بازه زمانی خاص، با خبرسازی‌های شکل گرفته به نفع مدیریت سابق، به‌عنوان یک باشگاه سودده معرفی شود.
البته امکان تحقق چنین اقدام مشابه و عجیبی توسط هر مدیرعامل دیگری در برهه‌های زمانی مختلف وجود داشته تا به این ترتیب این باشگاه در زمان این مدیران هم در سالیان اخیر سودده باشد اما اینکه در زمان مدیریت قبلی با چه توجیهی این امر صورت گرفته، ابهام بزرگی را ایجاد می‌کند. 

دردسرهای یک گزارش نادرست برای باشگاه
اما حالا دردسر خبر نادرست سودده بودن باشگاه استقلال گریبان این باشگاه را گرفته؛ چراکه خبر می‌رسد این باشگاه مورد بازخواست سازمان بازرسی و سازمان بورس قرار گرفته که بر چه اساسی و با چه فکت‌هایی استقلالی‌ها درحالی‌که همچنان زیان‌ده هستند، در اردیبهشت امسال سودده معرفی شده‌اند.
البته توضیحات لازم در این خصوص به نهادهای ذی‌ربط درباره واهی بودن این گزارش‌ها داده شده و در روزهای اخیر باز هم استقلالی‌ها به زیان‌ده بودن این باشگاه معترف شدند تا به این ترتیب نهادهای ذی‌ربط مثل سازمان بازرسی با قبول این استدلال‌ها، به شیطنت‌های افرادی که چنین اخبار هدفمند و برنامه‌ریزی شده‌ای را منتشر کرده، پی برده و احتمال دارد در این خصوص اتفاقات دیگری علیه مدیریت سابق توسط این نهادها رخ بدهد. 

مرتبط ها