کد خبر: 192940

سویه جدید بازی‌های وب 3؛

چگونه نات‌کوین و همستر، مسیر ارز دیجیتال را تغییر دادند؟

طی سه ماه گذشته، 210 میلیون نفر مدیرعامل یک صرافی شبیه‌سازی‌شده و رمزنگاری‌شده در همستر، بازی کلیکی ویروسی در تلگرام شده‌اند.

هومن جعفری، مترجم: بازی‌های موسوم به بازی کن تا کسب کنی (P2E) در زمانه خود به‌سرعت وارد صحنه شدند و حالا مشخص و واضح است که شکست خورده‌اند. چرا؟ این بازی‌ها سعی کردند گیمرها را وارد دنیای رمزنگاری کنند که همه ما آموخته‌ایم کلید اعتماد یا پذیرش انبوه نیست.در عوض تمرکز تغییر کرده است.

به علاقه‌مندان به کریپتو آنچه می‌خواهند بدهید: راهی برای کسب سریع و آسان کریپتو. درحالی‌که مدل‌های سنتی P2E اغلب به گیم‌پلی پیچیده و سرمایه‌گذاری‌های زمانی قابل‌توجهی نیاز دارند، بازی‌های به‌اصطلاح «درآمد برای کسب درآمد» رویکردی در دسترس و جذاب‌تر ارائه می‌دهند. با استفاده از لایه‌های اجتماعی مانند تلگرام، که در دست مصرف‌کنندگان زندگی می‌کنند و به جایی که مردم وقت خود را سپری می‌کنند، ضربه می‌زنند، پنجره‌ای برای پذیرش انبوه عمدا یا ناخواسته باز شده است.

طی سه ماه گذشته، 210 میلیون نفر مدیرعامل یک صرافی شبیه‌سازی‌شده و رمزنگاری‌شده در همستر، بازی کلیکی ویروسی در تلگرام شده‌اند. دیگر بازی‌های به‌اصطلاح «بزن تا بگیری» موفق، اعداد نسبتا کمتر و در عین حال قابل‌توجهی برای بازی‌های بر بستر وب 3 خود دارند:

 TapSwap دارای 50 میلیون کاربر کل است و در کمتر از یک ماه، Yescoin از 26 میلیون بازیکن فعال فراتر رفت. این آمار شبیه بازی‌های سنتی دوره وب 2 است، اما این بازی‌ها مرکز پذیرش انبوه در قلب اکوسیستم بر بستر وب 3 در تلگرام هستند. اپلیکیشن‌های کوتاه تلگرام یکی از روایات یا بهتر بگوییم موتورهای این چرخه پذیرش هستند و به نظر می‌رسد روند بازی‌های «بزن تا بگیری» به سوخت اصلی آن تبدیل شده است. اگرچه بازی‌های تلگرام میان هسته‌ای مانند Gatto یا بازی‌های ورزشی فانتزی مانند Fanton نیز پیشرفت خوبی از خود نشان داده‌اند، پایگاه کاربران آنها در مقایسه با غول‌های کلیک‌کننده محدود است.

همه چیز با نات‌کوین شروع شد که توانست بیش از 40 میلیون بازیکن را از زمان راه‌اندازی خود در سال نو 2024 جذب کند. 11.5 میلیون نفر از این تعداد با ادعای توکن‌های نات‌کوین ($NOT) پس از فهرست شدن در بایننس، اوکی کی و سایر صرافی‌های برتر، کاربر بر بستر وب 3 شدند. 

استراتژی آنها نابغه‌وار بود و از آن زمان توسط سایر برنامه‌های ویروسی مانند PixelTap پذیرفته شده است. این روند به این صورت است: برای جلوگیری از اصطکاک کاربر، با گیم‌پلی کاملا غیرزنجیره‌ای شروع کنید، تا جایی که ممکن است از طریق مشوق‌ها و ارجاع‌ها بازیکنان را جذب کنید و سپس یک ایردراپ توکن آینده را اعلام کنید. 

عوامل موفقیت

راز مخفی موفقیت یک بازی ویروسی تلگرام چیست؟ سادگی آشکار گیم‌پلی (به‌عنوان مثال، کلیک کردن و تکمیل کارهای جست‌وجوی آسان) و پیشرفت سرگرم‌کننده بازی (به‌عنوان مثال، یافتن ترکیبات کارت‌های جدید یا رمزهای موجود در همستر کمبت) دلیل اصلی این است که رشد بازی‌های «بزن تا بگیری» در چنین بازه زمانی کوتاهی باورنکردنی بوده است. 

نوید ایردراپ‌های اجتماعی یکی دیگر از نکات موفقیت این نوع بازی‌هاست. برخلاف پروتکل‌های دیفای یا لایه دوم اتریوم، اپلیکیشن‌های کلیک‌کننده نیازی به فعالیت‌های پیچیده روی زنجیره ندارند و نات‌کوین گواه آن را ارائه کرد. طبق گفته تیم نات‌کوین، حدود 90 درصد از عرضه توکن با میانگین پاداش برای هر کیف پول به 200 دلار رسید. «کتیزن» وعده داده است که 42 درصد از رمزارزآینده را به صورت ایردراپ اهدا خواهد کرد، درحالی‌که سایر برنامه‌های ذکرشده در بالا هنوز توکنومیک خود را فاش نکرده‌اند. یکی دیگر از عناصر ضروری موفقیت استفاده از لایه اجتماعی و تشویق بازیکنان به دعوت دوستان و رقابت در گروه‌ها برای دریافت جوایز بالاتر است.

همه این برنامه‌های ویروسی بلاک‌چین TON را انتخاب کردند که می‌توان آن را با سهولت ورود به تلگرام، همراه با تعداد کاربران جهانی 950 میلیونی، مزایای فنی زنجیره و موفقیت اخیر نات‌کوین در صرافی‌های متمرکز بالا توضیح داد. داشتن بازیکنان بزرگ در بر بستر وب 3 که این استراتژی را تایید می‌کنند، ضرری ندارد. استودیوی بازی‌سازی وب 3 و شرکت سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز «انیموکا برندز» شرط‌بندی قابل‌توجهی در تلگرام انجام داد و اکنون بلاک‌چین تون را به‌عنوان شریک بر بستر وب 3 خود انتخاب کرده است، از جمله پلتفرم بازی خود که دارای بیش از 80 میلیون کاربر است که اخیرا توکن خود را در این بلاک‌چین راه‌اندازی کرده‌اند. 

نه‌فقط سرگرمی و بازی

قابل ذکر است که رویکرد بازی‌های «بزن تا بگیری» توسط برنامه‌هایی غیر از بازی‌ها اتخاذ شده است. یک صرافی هیبریدی کریپتو توسط مدیران ارشد سابق بایننس با یک کلیک ساده و مکانیسم «بخواه تا بگیری» شروع به کار کرد و توانست با بازی بلوم 30 میلیون جذب کند. این نشان می‌دهد که بازی‌های بزن تا بگیری اساسا به‌عنوان ابزاری موثر برای ورود به سیستم و منبع درآمد پرسود در نظر گرفته می‌شود. بسیاری به‌طور منطقی پایداری روند بازی‌های بزن تا بگیری و همچنین کیفیت ترافیک جذب‌شده را زیر سوال می‌برند. اینکه چگونه تیم‌ها موفق به آموزش و حفظ کاربر و ارائه ارزش بلندمدت خواهند شد، یک سوال باز باقی می‌ماند. برخی قصد دارند به‌عنوان ناشر بازی یا پلتفرم‌های جست‌وجو عمل کنند، درحالی‌که برخی دیگر قول ارائه تجارت الکترونیک یا محصولات تجاری را می‌دهند.

نات‌کوین موفق شده معیارهای بلاک‌چینی خود را در سطح مناسبی نگه دارد و وضعیت بزرگ‌ترین میم‌کوین را با تعداد دارندگان توکن روی زنجیره - تقریبا 2.5 میلیون نفر حفظ کند.  در سال 2024، کاربران احساس می‌کنند که برنامه‌ها و بازی‌هایی که شایسته توجه آنها هستند آنهایی هستند که به همه برای ارزش عرق، زمان و توجه‌شان پاداش می‌دهند. فقط زمان نشان می‌دهد که گربه (یا همستر) چقدر بالا می‌پرد. پیام‌رسان تلگرام و بلاک‌چین «تون» برای همه انواع و ژانرهای بازی باز هستند، اما ظاهرا تعداد کمی از بازی‌ها به‌صورت انبوه پذیرش خواهند کرد. یک حقیقت بدیهی است - غول صنعت بعدی تنها چند ضربه با شما فاصله دارد. 

مرتبط ها