کد خبر: 192854

فواد ایزدی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

روند میزگردهای انتخاباتی قابل اصلاح است

فواد ایزدی معتقد است؛ اگر صداوسیما بخواهد چهار سال دیگرروند میزگردهای انتخاباتی را تکرار بکنند، به نظر می‌تواند این را اصلاح کند و اجازه بدهد حرف آخر را همان کارشناس بزند، چون برنامه‌های دیگری که نامزدها دارند، کاملا دست‌شان را باز می‌گذارد که حرف آخر را بزنند و تنها برنامه‌ای که کارشناس در آن حضور دارد همین برنامه است.

فرهیختگان:  فواد ایزدی، یکی از اساتید شناخته‌شده علوم سیاسی و روابط بین‌الملل در دانشگاه تهران که در میزگردهای کارشناسی انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران، در برنامه‌های سیاسی حضور داشت. 

وی در پاسخ به این سوال که خیلی‌ها این عقیده را دارند که مسائل کلان سیاست خارجی را نباید به عرصه عمومی آورد. مثلا می‌گویند جامعه نباید شرطی شود که برای سنجش وضع معیشت خودش در جریان سیاست خارجه دنبال سرانجام مذاکره باشد یا اینکه در آمریکا چه کسی رای می‌آورد. مردم باید فارغ از این مسائل باشند و ذهن‌شان معطوف به مسائل خودشان باشد، گفت: «بستگی به موضوع دارد. آن جمله مشهور که دیانت ما عین سیاست ماست و سیاست ما عین دیانت ما، که مورد تایید حضرت امام هم هست، استثنا نمی‌کند سیاست خارجی را. پس اینکه جامعه سیاسی باشد یا جامعه دغدغه‌ای در حوزه سیاست خارجه داشته باشد، دانش داشته باشد، تحلیل داشته باشد، اینها نه‌تنها چیز بدی نیست، چیز خوبی هم هست. منتها کجا بد می‌شود؟ زمانی که شما برای اهداف سیاسی، جناحی، حزبی و شخصی از سیاست خارجه سوءاستفاده کنید. ببینید جریان اصلاح‌طلب سه بار توانست با استفاده از مباحث سیاست خارجی در انتخابات پیروز بشود. سال‌های ۹۲ و ۹۶ و امسال. چه کاری کردند اصلاح‌طلب‌ها؟ گزاره را برای مخاطب تبیین کردند.»

این کارشناس مسائل سیاسی درباره میزگردهای انتخاباتی گفت: «زمانی که دوستان صداوسیما زنگ زدند، گفتند یک برنامه جدید می‌خواهیم برای انتخابات تولید کنیم که قبلا در انتخابات گذشته نبوده و چیزی شبیه به دفاع از رساله دکتراست. یعنی نامزد می‌آید نظرش را می‌دهد و شما سوال می‌پرسید. طبق همان حالتی که در دفاع از رساله است. دانشجو می‌آید نظر می‌دهد و حرفش را مطرح می‌کند و بعد استادهای داور که آنجا نشسته‌اند سوالاتی را مطرح می‌کنند و آن دانشجو پاسخ می‌دهد. تا اینجا شباهتی وجود دارد اما تفاوتی که برنامه صداوسیما با جلسات دفاع دکتری داشت این بود که آن قدم آخر را دیگر برنداشتند. آنجا حرف آخر را استاد می‌زند. در آن جلسه که آقای ظریف بود و بقیه، آن هشت دقیقه یا 10 دقیقه که از وقت می‌ماند دیگر متعلق به نامزد بود و افراد کارشناسی که آنجا نشسته بودند دیگر حق صحبت نداشتند و بلندگوی ما را قطع می‌کردند. این به نظر من سبک مناظره بود نه سبک نشست سیاسی. اگر بخواهند چهار سال دیگر این کار را تکرار بکنند، به نظر من صداوسیما می‌تواند این را اصلاح کند و اجازه بدهد حرف آخر را همان کارشناس بزند، چون برنامه‌های دیگری که نامزدها دارند، کاملا دست‌شان را باز می‌گذارد که حرف آخر را بزنند و تنها برنامه‌ای که کارشناس در آن حضور دارد همین برنامه است.»

وی خاطر نشان کرد: «باید درس‌هایی از انتخابات امسال گرفته شود و درس‌ها تدوین شوند و با افرادی که ممکن است در معرض ریاست‌جمهوری باشند، کار بشود. هم در تقویت ظرفیت‌های شخصی‌شان کار بشود و هم در چهره‌پردازی. به‌طور مثال آقای قالیباف یکی از چهره‌های برجسته اصولگراست اما درباره بحث‌های مالی‌اش حرف‌وحدیث هست که احتمالا در انتخاب مخاطبان پاسخش هست. در آن برنامه «بدون تعارف»، خبرنگار از آقای قالیباف می‌پرسد وضعیت مالی شما چطور است؟ همین سوال را از آقای پزشکیان هم پرسید. آقای پزشکیان می‌گوید من یک خانه در تهران دارم، یک خانه در تبریز و یک باغ. تمام شد و رفت. اما وقتی از آقای قالیباف این را می‌پرسند ایشان چه می‌گوید؟ می‌گوید اینها قبلا منتشر شده. خب آن مخاطب چه کار باید بکند؟ باید برود در اینترنت جست‌وجو کند دارایی‌های آقای قالیباف چیست؟ وقتی خبرنگار دوباره سوالش را می‌پرسد، آقای قالیباف می‌گوید وقت ۱۴ دقیقه‌ای ما را با این چیزها تلف نکنید. اینها اشتباهاتی است که باید اصلاح بشوند.»

متن کامل مصاحبه میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

مرتبط ها