کد خبر: 192793

آدرس صحیح برای یافتن یک چهره ایده‌مند؛

چرا دولت پزشکیان به یک ژنرال برای معاون اولی نیاز دارد؟

اقتصاددان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» می‌گویند گرچه انتخاب وزرای بخش تولیدی کشور همچون وزیر اقتصاد، کشاورزی، صمت، رئیس بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه‌و‌بودجه از اهمیت بالایی برخوردار است، اما از دیدگاه آنان حساس‌ترین انتخاب مسعود پزشکیان انتخاب معاون اول رئیس‌جمهور خواهد بود.

فرهیختگان: چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در سلامت و امنیت کامل به پایان رسید. مسعود پزشکیان با کسب بیش از نیمی از آرای شرکت‌کنندگان در انتخابات، نهمین رئیس‌جمهور منتخب ایران اسلامی شد. اما این تازه شروع راه پرفراز و نشیبی است که رئیس‌جمهور منتخب مردم می‌تواند با انتخاب‌های درست، برای چهار سال آتی ریل‌گذاری و آینده‌نگری کند.

اقتصاددان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» می‌گویند گرچه انتخاب وزرای بخش تولیدی کشور همچون وزیر اقتصاد، کشاورزی، صمت، رئیس بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه‌و‌بودجه از اهمیت بالایی برخوردار است، اما از دیدگاه آنان حساس‌ترین انتخاب مسعود پزشکیان انتخاب معاون اول رئیس‌جمهور خواهد بود.

به اعتقاد اقتصاددانان، معاون اول 1- نباید از بانیان وضع موجود باشد، 2- درصورت امکان فردی فراجناحی باشد، 3- لزوما نیاز نیست اقتصاددان باشد اما باید اشراف دقیقی به مسائل اقتصادی کشور داشته باشد، 4- ایده مرکزی در حوزه‌های مختلف و ازجمله حوزه اقتصاد داشته باشد تا دولت را در وضعیت ثبات فکری قرار دهد، 5- قدرت راهبری و ایجاد هماهنگی بین تیم اقتصادی و سایر وزارتخانه‌ها را داشته باشد و 6- به‌لحاظ اجرایی و مدیریتی فردی مقتدر باشد تا بتواند هماهنگی بین اجزای مختلف دولت را اجرایی کند. 

مجید شاکری، اقتصاددان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با اشاره به سه مساله مهم و اساسی دولت پزشکیان اظهار داشت: «نکته اصلی اینجاست که در دنیای واقعی مساله حکمرانی این‌گونه نیست که به تعدادی کارشناس افراز کرد به این معنی که شما امکان دارد بتوانید بخش مختلفی از سیستم را با بخشی از کارشناسان افراز کنید اما درنهایت شما نمی‌توانید مسائل اساسی مانند امنیت، سیاست‌خارجی و اقتصاد را یک چیز واحد در نظر بگیرید و آن را جمع‌بندی کنید. معاون اول باید وظیفه جمع‌بندی و هماهنگ کردن را خصوصا در این سه حوزه مهم برعهده بگیرد. لذا این سمت نیازمند شخصیتی است با سابقه اجرایی طولانی یا حداقل کسی که رویکرد اقتصاد و روابط بین‌الملل را با یکدیگر ادغام کند. از نظر من این حداقل کاری است که معاون اول برعهده دارد.» وی با تاکید بر اینکه یک اقتصاددان نمی‌تواند معاون اول باشد، ادامه داد: «به‌نظر من با ویژگی‌هایی که از دولت آقای پزشکیان پیش‌بینی می‌کنیم علاوه‌بر وجود یک بخش اقتصادی وجود بخش امنیتی نیز ضروری است. در بین گزینه‌های مطرح نیز یک اقتصاددان که جهت امنیتی داشته باشد تا اینجای کار ندیده‌ایم.» 

 شاکری در ادامه از روند اسامی که در فضای مجازی برای این سمت پیشنهاد می‌شود، این‌طور گفت: «در دولت آقای رئیسی در این سه سال، روندی که بر دوش معاون اول بود بیشتر اجرایی بوده و بحث‌هایی نیز مطرح بود که بین اداره دولت و کار اجرایی تفکیکی وجود داشته باشد. براساس همین رویکرد آقای مخبر این سمت را پذیرفتند که این عمل منجر به ایجاد یک دوپارگی در دولت طی مدتی شد، تفاوت‌های مهمی بین دفتر رئیس‌جمهور و معاون اول وجود دارد و مردم دو دست‌فرمان را در دولت مشاهده می‌کنند. به‌هر‌حال بازگشت این الگو در دولت جدید هم نیازمند شخصیتی است که در کنار دکتر پزشکیان بتواند به‌راحتی و اعتماد کامل کار کند و رویکرد تهاجمی در رابطه با پرونده‌ها در برابر دکتر پزشکیان نداشته باشد و بتواند رئیس‌جهمور را اغنا کند. شخصیت‌های نام برده شده مشخص نیست تا چه میزان این رویکرد را دنبال خواهند کرد.» 

شاکری در پایان با تاکید بر عدم وجود زمان کافی برای دولت در شرایط کنونی دنیا تصریح کرد: «باید به این نکته توجه کرد زمان دولت برای پیگیری مسائل بسیار کم است و رسما شش ماه زمان دارد تا وضعیت موجود کابینه را تعیین تکلیف کند و اگر این فرصت را غنیمت نشمارد عملا نمی‌تواند از سه سال آتی خود استفاده درست و مفید داشته باشد. پس در نتیجه تعجیل در چیدن تیم‌ها و پرهیز از تنش‌های سیاسی و سهم‌خواهی در این زمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.» 

متن کامل گفت‌وگوهای 7 اقتصاددان دیگر را در صفحۀ اقتصادی روزنامه فرهیختگان بخوانید.

مرتبط ها