کد خبر: 192792

بیژن طاهری در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

ماندن نکونام در استقلال یک تصمیم عاقلانه بود

سرپرست سابق استقلال می‌گوید که تصمیمات داوری و البته مشکلات مالی و عدم پرداخت دستمزد بازیکنان، در از دست رفتن قهرمانی آبی‌ها موثر بود.

فرهیختگان: تمرینات تیم‌های لیگ برتری در حالی طی روزهای آینده آغاز می‌شود که حدود نیمی از تیم‌های لیگ برتری هنوز درخصوص نیمکت خود تعیین‌تکلیف نکرده‌اند، این درحالی است که به قول بیژن طاهری، سرپرست و مربی سابق استقلال تداوم حضور جواد نکونام روی نیمکت این تیم از تصمیمات عاقلانه‌ای بود که گرفته شد تا از این لحاظ این تیم جلوتر از سایرین باشد. درباره شرایط استقلال و مسائل مرتبط دیگر دقایقی با طاهری به گفت‌وگو پرداختیم که بخشی از آن را در ادامه می‌خوانید. 

فکر نمی‌کنید کار آماده‌سازی استقلال برای فصل جدید دارد دیر می‌شود؟
مگر بقیه تیم‌ها کار خود را شروع کرده‌اند؟ خیلی از تیم‌ها هنوز سرمربی هم ندارند. باز هم خدا را شکر ما وضعیت خوبی از این لحاظ داریم و ان‌شاءالله کار آماده‌سازی هم شروع می‌شود. البته در این مدت به‌خاطر بحث انتخابات هم برخی از باشگاه‌ها منتظر بودند تا این مورد تعیین‌تکلیف شود، بالاخره به‌نوعی همه بلاتکلیف بودند و حالا با انتخاب پزشکیان دوباره مسائل از سر گرفته خواهد شد. مطمئن باشید همان آماده‌سازی 40 تا 45 روزه قبل از بازی‌ها توسط تیم‌ها رعایت شده و اکثر تیم‌ها به این اندازه زمان آماده‌سازی متعهد می‌شوند و دیر نخواهد شد. در این مدت هم اتفاق خاصی نیفتاده و مشکلی پیش نخواهد آمد. از این پس تیم‌ها آرام‌آرام کار را شروع خواهند کرد. 

جواد نکونام هم در استقلال ماندگار شد و برای دومین فصل با این تیم به کارش ادامه خواهد داد. در این مورد چه صحبتی دارید؟
تصمیم عاقلانه این بود که جواد نکونام بماند که ماند. بقیه موارد هم به‌زودی روی غلتک خواهد افتاد. نکونام بالاخره با این تیم آشنایی دارد و بازیکنان و شرایط را می‌شناسد و بقیه مسائل روی روال انجام می‌شود. درمورد یارگیری هم همه قطعا به فکر این موضوع هستند و به‌طور قطع با نفرات مدنظر جواد مذاکره نیز صورت گرفته است. حالا چون مذاکرات رسانه‌ای نمی‌شود دلیل بر این نیست که اینها دست روی دست هم گذاشته‌اند و بی‌خیال نشسته‌اند. قطعا کارها دارد انجام می‌شود و با تجربه‌ای که امسال همه عوامل باشگاه استقلال به دست آورده‌اند می‌دانند که کار چقدر سخت است و چقدر باید قدرتمندتر از سال قبل تیم را بسته و در رقابت‌ها حاضر شوند. 

با خصوصی شدن استقلال، هواداران این تیم از هلدینگ خلیج‌فارس توقع دارند تا با هزینه‌های هنگفت، تیمی پرستاره را تدارک ببینند. این موضوع چقدر می‌تواند درست باشد؟
با پولپاشی و این هزینه‌های که از آنها صحبت می‌شود مخالف هستم. اما به این معتقدم که تحت هر شرایطی باید حقوق بازیکن را داد. بازیکنی که قرارداد می‌بندد روی آن پول حساب می‌کند. درست است بعد از دو سال ارزش آن پول پایین می‌آید اما باز بازیکن راضی است که همان قدر را هم بگیرد. نمی‌شود که مبلغ قرارداد را نداد. یکی از مشکلاتی که بیشتر تیم‌ها در این سال‌ها داشته‌اند و به‌ویژه استقلال به همین موضوع مربوط می‌شود که بعد از اینکه بازی‌ها تمام می‌شود طلب بازیکن را پشت گوش می‌اندازند. مطالبات بازیکنان، مربی و کادر را باید داد. این یکی از مسائلی است که باید با آن به‌طور جدی برخورد کرد. 

استقلال در فصل بیست‌ودوم در حالی از کسب عنوان قهرمانی بازماند که تا هفته‌های پایانی شانس قهرمانی خوبی داشت. این در حالی است که در همان فصل بازیکنان تا 8 ماه حقوق و دستمزدی نگرفته بودند. هرچند استقلالی‌ها اعتقاد داشتند برخی عوامل دیگر هم در قهرمان نشدن این تیم تاثیرگذار بودند. 
همه این عوامل در قهرمان نشدن استقلال در این فصل موثر بودند. همه این مسائل دست به دست هم داد تا آن اتفاقات بیفتد. بحث داوری مطرح بود، ندادن پول بازیکنان تاثیرگذار بود و مشکلات دیگری که در کار به وجود می‌آمد. مخالفت‌هایی که با ساپینتو به وجود می‌آوردند؛ همه اینها دست به دست هم داد تا استقلال در زمان این سرمربی هم قهرمان نشود و به هر حال مشکلاتی که بعد از آن به وجود آمد. 

آینده پیش روی استقلال را چطور می‌بینید؟
چشم‌انداز خوبی را برای استقلال در فصل جدید ترسیم می‌کنم. یکی از عواملی که می‌تواند در موفقیت تیم تاثیرگذار باشد همان ثبات و ماندن نکونام است. فکر کنید یک سرمربی جدید می‌خواست بیاید که تا تیم، بازیکنان و شرایط را بشناسد کلی زمان می‌برد تا تیم سر و شکل بگیرد. به نظرم اگر امسال بازیکنان خوبی در پست‌هایی که باید تقویت شود بگیرد فکر می‌کنم امسال سال بهتری برای استقلال خواهد شد. 

بازگشت به آسیا بعد از 3 سال باعث خوشحالی هواداران شده اما از سوی دیگر مصاف با تیم‌های قدرتمند عربی باعث نگرانی آنها شده است. استقلال با این وضعیت می‌تواند در لیگ نخبگان آبروداری کند؟
قطعا می‌تواند. تمام حریفان آسیایی استقلال را می‌شناسم. یادم می‌آید زمانی که با شفر بودیم فقط سه بار الهلال را بردیم. تیمی که با گومز و بازیکنان برزیلی و آرژانتینی جلوی ما بازی می‌کرد و ما سه بار این تیم را در قطر، عمان و کویت شکست دادیم. 

متن کامل گفت‌وگوی محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش با سرپرست اسبق آبی‌ها را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

مرتبط ها