کد خبر: 192683

فدراسیون فوتبال آیین‌نامه جدیدی را صادر کرد؛

قوانین سخت‌گیرانه علیه دلال‌ها

فدراسیون فوتبال آیین‌نامه جدیدی برای کارگزاران نقل‌و‌انتقالات بازیکنان و مربیان صادر کرد که هیچ فردی بدون مجوز نمی‌تواند فعالیت رسمی در چرخه نقل‌وانتقالات فوتبال ایران داشته باشد.

فرهیختگان: مسئولان فوتبال ایران بعد از بررسی‌ و انجام کارهای کارشناسی تلاش کرده‌اند با تدوین قوانین جدید، به چگونگی انعقاد قرارداد با یک کارگزار توسط بازیکن، مربی یا باشگاه سروسامان دهند. به این ترتیب معیارهای حرفه‌ای و اخلاقی حداقلی برای فعالیت افراد در بخش کارگزاری فوتبال در جهت حفاظت از قراردادهای بین بازیکنان و مربیان با باشگاه‌ها به شکل بهتری رعایت می‌شود. در این دستورالعمل شفافیت مالی و اجرایی در چرخه نقل‌و‌انتقالات و حفاظت از بازیکنان کمتر از سن قانونی لحاظ شده و صد البته بند و تبصره‌های محکمی برای پیشگیری از سودجویی برخی افراد و اقدامات غیرمتعارف آنها در برابر قانون درنظر گرفته شده است. سامانه جامع شفافیت اقدامات کارگزاران فوتبال، مقررات شفاف در بحث انعقاد قرارداد، پرداخت حق عضویت، رسیدن به قرارداد قانونی یک شکل و جامع، حق اجرت و... در این قوانین آمده و دیگر هیچ فرد بدون مجوزی نمی‌تواند فعالیت رسمی در چرخه نقل‌و‌انتقالات فوتبال ایران داشته باشد. پس همه ایجنت‌ها مجبورند به اتاق شیشه‌ای فوتبال سلام کنند.

مجازات متخلفان

همه افراد فعال در گسترده جغرافیایی فوتبال ایران، باید تابع این آیین‌نامه باشند و تخطی از آن با مجازات‌های تعیین شده در قانون همراه خواهد شد. دایره این تنبیهات از اخطار کتبی و درج در پرونده شروع می‌شود و تا جریمه نقدی 10 میلیون تومان یا یک میلیارد تومان، ممنوعیت از فعالیت کارگزاری برای مدت معین (حداقل سه ماه و حداکثر 14 ماه) و ابطال مجوز و محرومیت دائمی کارگزار از فعالیت ادامه خواهد داشت. البته اگر هم بازیکن یا مربی‌ای قرارداد خود را به‌صورت غیرقانونی فسخ کند، علاوه‌بر محرومیت به مدت 4 تا 6 ماه از فعالیت فوتبالی، به پرداخت یک میلیارد تومان جریمه نقدی در حق فدراسیون فوتبال محکوم خواهد شد! براساس قوانین جدید، ایجنت‌ها نباید به‌جز حق کارگزاری از باشگاه‌ها پول دیگری بگیرند. نباید اطلاعات مهم از طرف قرارداد را مخفی کنند. نباید پیشنهاد مستقیم و غیر‌مستقیم رشوه یا امتیازهای مالی یا سایر امتیازهایی که مبنای قانونی ندارد به کارمندان فدراسیون، سازمان لیگ، باشگاه، مربی و بازیکن و دوستان و خانواده آنها بدهند. نباید هیچ‌کدام از طرفین یک قرارداد را با هدف ترغیب به فسخ به سمت این اقدام نزدیک کنند. باید تمام اقدامات آنها تحت تاثیر قوانین مندرج در آیین‌نامه باشد. از نوع انشای متن قرارداد که نمونه جامع آن توسط کمیته تعیین وضعیت بازیکنان و مربیان فدراسیون ارائه می‌شود تا مذاکره و انعقاد قرارداد با افراد حقیقی و حقوقی. در این رابطه فقط ایجنت‌های دارای مجوزی که آزمون سخت فدراسیون را با موفقیت پشت‌سر بگذارند و محدودیتی و محرومیتی با احکام قضایی نداشته باشند اجازه فعالیت در فوتبال دارند. کارمندان آنها که در حوزه نقل‌و‌انتقالات کار کنند هم باید مجوز مربوطه را اخذ کرده باشند. هرگونه پرداخت وجه در این حوزه به افراد فاقد مجوز تخلف خواهد بود. جالب اینجاست که تمام این افراد باید تمام ریز و درشت اسناد و مدارک قراردادی و مالی و حتی تغییرات مربوط به آن در هر بازه زمانی را در سامانه فدراسیون بارگذاری کنند.

فضا برای دلالان غیررسمی تنگ شد

این مقررات ملی کارگزاران فوتبال، عملا فضایی را به‌وجود آورده که تمام افراد مربوط به سیستم نقل‌و‌انتقالات حتی کارمندان کارگزاران هم شناسایی و رصد خواهند شد و آنها هم باید دارای مجوز رسمی باشند. به این ترتیب دلالان غیررسمی دیگر به‌راحتی نمی‌توانند با بازیکنان و مربیان دیگر همکاری کنند و برای دور زدن قانون از مجوز ایجنت‌های رسمی استفاده و به آنها درصد بدهند. با سختگیری‌های صورت گرفته حتی افراد دارای سابقه کیفری و دارای محرومیت‌های ورزشی و اجتماعی هم از ورود به این عرصه منع شده‌اند و از همه مهم‌تر اینکه مجوز فعالیت ایجنت‌ها به‌صورت سالانه باید مورد بررسی قرار گیرد.

پنهان‌کاری ممنوع

در بخش انعقاد قرارداد از سوی هیچ‌کدام از طرفین شامل بازیکن و مربی، ایجنت یا باشگاه نباید مستندات و مدارک طوری تنظیم و ترتیب داده شود که واقعیت پنهان یا به شکلی دیگر نشان داده شود. هیچ‌کدام از باشگاه‌ها و بازیکنان و مربیان این حق را ندارند که مستقیم یا غیر‌مستقیم به یک فرد حقیقی یا حقوقی پیشنهاد کنند که انعقاد قرارداد آنها با شرط همکاری رسمی با یک کارگزار یا کارگزاران خاص خواهد بود. به این ترتیب جلوی زیاده‌خواهی مدیربرنامه‌های بعضی از سرمربیان لیگ برتری که بازیکنان را مجبور به انعقاد قرارداد با خودشان می‌کنند گرفته شد. کارگزار رسمی باید 10 درصد از مجموع درآمد سالیانه حاصل از فعالیت کارگزاری و حق عضویت و تمدید سالانه را در مهلت مقرر به فدراسیون فوتبال پرداخت کند. البته فرصت انعقاد قرارداد هم‌زمان حداکثر با سه باشگاه برای آنها ایجاد شده است. البته اگر تعارض منافعی در این میان وجود نداشته باشد. آنها دیگر موظف هستند جزئیات مالی دریافتی مربوط به قراردادهای خودشان را در سامانه فدراسیون بارگذاری کنند و هیچ دریافتی غیر‌رسمی خارج از این چهارچوب نباید داشته باشند. باشگاه‌ها هم موظف هستند پرداختی به ایجنت‌ها را در غالب صدور صورتحساب رسمی انجام دهند. کارگزاران طبق قوانین جدید اجازه نخواهند داشت با یک بازیکن یا مربی قراردادی بیشتر از دو سال منعقد کنند. این دوره فقط با انعقاد قرارداد جدید کارگزاری رسمی قابل تمدید است.

کارگزاران موظف شده‌اند قبل از امضای رسمی قرارداد، یک نسخه از آن با همراه اصلاحیه، متمم، الحاقیه و... را در اختیار مربی، بازیکن یا باشگاه قرار دهند تا هفت روز فرصت مشاوره حقوقی مستقل برای طرف قرارداد آنها وجود داشته باشد. اگر طرف قرارداد مشاوره نخواست هم این موضوع را به‌صورت شفاف و کتبی باید به کارگزار ابراز کند، به این ترتیب احتمال گمراه کردن مربیان و بازیکنان به شکل قابل توجهی کمتر خواهد شد. کارگزاری اشخاص کمتر از سن قانونی 18‌سال تمام شمسی با باشگاه و نقل‌و‌انتقال چنین اشخاصی، منوط به رعایت موارد مهمی است. عدم رعایت هر‌کدام از آنها و حداقل محکومیت به جریمه نقدی و تعلیق مجوز کارگزاری تا دو سال می‌شود. کارگزار حق انعقاد قرارداد با اشخاص کمتر از 15 سال تمام شمسی حتی با رضایت ولی یا قیم آنها را ندارد. اگر سن بالای 15 سال و کمتر از 18 سال باشد هم حتما باید امضای ولی قانونی یا قیم در قرارداد اخذ شود. کارگزاران نمی‌توانند از بازیکنان زیر 18 سال به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم دستمزد یا امتیازی دریافت کند.

شفاف‌سازی دریافتی‌ها

بازیکن و مربی و باشگاه مکلف هستند تا قرارداد خود را با کارگزار به‌نحوی تنظیم و امضا کنند که براساس آن هیچ‌گونه مانع یا محدودیتی برای انتشار یا افشای موارد فوق‌الذکر نزد مراجع صالح وجود نداشته باشد. فیفا و فدراسیون مجاز هستند تا در راستای تحقیقات و بازرسی‌های خود اسناد و مدارک و توافقات و قرارداد منعقده را مورد بررسی قرار دهند و هیچ کسی اجازه اعتراض یا ایجاد محدودیت در این امر را ندارند. هر بازیکن و مربی و باشگاهی مکلف است تمامی جزئیات و شرایط پرداخت هرگونه اجرت و دستمزدی که با ایجنت برای یک قرارداد توافق شده را به‌صورت جداگانه برای فدراسیون به‌صورت کتبی ارسال کند.

برای سهم ایجنت‌ها از قرارداد بازیکن و مربی سقف تعیین شده است. برای حقوق سالانه بازیکن یا مربی کمتر یا مساوی 10 میلیارد تومان 5 درصد توسط بازیکن یا مربی و 5 درصد توسط باشگاه باید پرداخت شود. برای حقوق سالانه بیشتر از 10 میلیارد تومان اما بازیکن و مربی 3 درصد و باشگاه 3 درصد باید به کارگزار پرداخت کنند. 10 درصد حق انتقال دریافتی بازیکن یا مربی که از باشگاه انتقال گیرنده دریافت می‌شود. پرداختی‌های مشروط (آپشن) در محاسبه درصد اجرت خدمات دستمزد بازیکن و مربی لحاظ نمی‌شود. اگر حقوق سالیانه بازیکن یا مربی بیش از 10 میلیارد تومان باشد، برای 10 میلیارد تومان اول 5 درصد و برای مازاد آن 3 درصد به‌عنوان اجرت کارگزاری قابل محاسبه و پرداخت است. برای انتقال بازیکن بین دو باشگاه و در‌ حالتی که باشگاه، طرف قرارداد کارگزار است هر مبلغی که به‌عنوان غرامت نقض قرارداد، ممکن است پرداخت شود نباید در محاسبه اجرت کارگزار انتقال لحاظ شود. پرداخت اجرت خدمات وفق قرارداد کارگزاری باید منحصرا توسط شخص طرف قرارداد انجام شود و طرف قرارداد نمی‌تواند با شخص ثالث قرارداد منعقد یا وی را مامور به پرداخت کند. پرداخت اجرت خدمات از طرف باشگاه هم نباید از اجرت خدمات توافق شده در قرارداد کارگزاری میان باشگاه و کارگزار بیشتر باشد. باشگاه‌ها هم از همکاری فی‌مابین با هم در بحث‌های مربوط به مکانیسم مشارکت، حق آموزش و... نباید هیچ پرداختی به کارگزاران داشته باشند. پرداخت حق کارگزاری منوط به دریافت مطالبات قرارداد است و تا زمانی که حقوق طرف قرارداد دریافت نشده، حق کارگزاری قابل مطالبه نیست. پرداخت حق کارگزاری در پاداش انتقال بین دو باشگاه، منوط به دریافت مبلغ مذکور از باشگاه انتقال‌گیرنده است. اگر هم مدت قرارداد استخدام بازیکن و مربی در باشگاه طولانی‌تر از قرارداد کارگزاری باشد، کارگزار می‌تواند اجرت خدمات را پس از انقضای قرارداد کارگزاری هم دریافت کند.

مرتبط ها