کد خبر: 192671

سخنگوی شورای نگهبان:

مقدمات برگزاری مرحله دوم انتخابات فراهم است

سخنگوی شورای نگهبان گفت: تمهیدات لازم برای برگزاری مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فراهم شده است. فرآیند‌ها نیز مشابه مرحله اول است.

هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «العالم» اظهار داشت: شورای نگهبان در نظام حقوقی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران، جایگاه خطیری دارد. این شورا وظایف مهمی دارد که در قانون اساسی آمده است.
سخنگوی شورای نگهبان در ادامه این گفت‌وگوی تلویزیونی در پاسخ به سوالی به اصل ۱۳۱ قانون اساسی که درباره شرایط فقدان رئیس‌جمهور است، اشاره کرد و گفت: «در این اصل تاکید شده است که کل فرآیند انتخابات باید کمتر از ۵۰ روز باشد؛ لذا در همان روزی که تقویم انتخابات آماده شد، زمان برگزاری مرحله دوم نیز به عنوان یک فرض و احتمال درنظر گرفته و برابر قانون روز جمعه ۱۵ تیر بدین منظور تعیین شد.»
وی اعلام کرد: «تمهیدات لازم برای برگزاری مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فراهم شده است. فرآیند‌ها نیز مشابه مرحله اول است؛ یعنی تعرفه‌ها تحت نظارت شبانه‌روزی شورای نگهبان چاپ و به استان‌ها و شهر‌های مختلف ارسال شده است. در روز جمعه نیز ناظران پای صندوق‌ها رای حضور خواهند داشت و از طریق سامانه «مردم ناظر» آماده پیگیری موارد هستیم.»
طحان‌نظیف این نکته را هم بیان کرد که در این مرحله هر فردی که رای بیشتری بیاورد، به عنوان منتخب مردم معرفی خواهد شد؛ «از این رو در این مرحله، یک رأی بیشتر هم مهم است.»

مرتبط ها