کد خبر: 192640

۱۳۸ مبتلا شدند؛

هشدار همه‌گیری تب دنگی در شهریور و مهرماه!

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از اردیبهشت امسال تاکنون ۱۳۸ مورد ابتلا به تب دنگ شناسایی شده که بیشتر از کشورهای امارات، پاکستان، عراق و غیره بوده و فقط هفت مورد ابتلا از داخل کشور بوده است.

حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز سه شنبه در نشست خبری که در محل ستاد برگزار شد، اظهار داشت: شهرهای هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، گیلان درگیر بیماری تب دنگی هستند و مازندران و گلستان نیز در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

وی اظهارداشت: وزارت بهداشت فقط ۲۰ درصد و ۸۰ درصد مبارزه با پشه آئدس به همکاری سایر سازمانها از جمله استانداران، پدافند غیرعامل، گمرک ، وزارت کشور، مرزداران و غیره وابسته است. در پاکستان به خصوص شهر پنجور چند سال اخیر بیماری تب دنگی شیوع داشته و این شهر کمتر از ۲۰۰ کیلومتر به مرز ما فاصله دارد و زوار اربعین از این مسیر صورت می گیرد.

به گفته معاون بهداشت، در سال ۱۳۹۵ نظام مراقبت از این بیماری در کشور آغاز و در سال ۹۸ پشه آئدس شناسایی شد، تب دنگ مانند سایر بیماریهای عفونی مانند کرونا، مالاریا از انسان به انسان سالم قابل انتقال است و خوشبختانه دستورالعمل درمانی آن نیز در کشور وجود دارد.

فرشیدی تصریح کرد: پشه آئدس خونخواری انجام می دهد و می تواند افراد زیادی را آلوده کند، اولین مورد آلوده به این پشه از کشور امارات بوده، این روند افزایش یافته و به تعداد مبتلایان افزوده شد. کنون مردم را آموزش می دهیم که در برابر پشه آئدس قرار نگیرند، جزش اول صبح صورت می گیرد و صورت و دست ها را نیش می زند و تا خونخواری نکند، دست بردار نیست.

شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت نیز گفت: در حال حاضر پشه های ائدس به علت گرمای هوا در خانه ها مستقر شده و با خنکی هوا بیرون می آیند و همه گیری بیماری تب دانگ در شهریور و مهرماه آغاز می شود و باید مردم نسبت به هشدارهای وزارت بهداشت توجه کنند.

وی اظهار داشت: اکنون در کیش و قشم این پشه ها هستند هر چند هنوز انتقال محلی گزارش نشده است، ضرورت دارد افراد از اسپری ها یا محلول های دور کننده های پشه و یا از پشه بند استفاده کنند.

عرشی با بیان اینکه در مشهد و قم پشه ائدس پیدا شده است، اظهارداشت: اقدامات بهداشت محیطی و کنترل ناقلین خیلی شدید باید در استانهای جنوبی و درگیر انجام شود، بهسازی، آموزش و سم پاشی در این استانها توسط کارشناسان بهداشت محیط ضروری است.

وی تاکید کرد: ۱۲۵ بیمار تب دنگ در کشور امارات مبتلا شده و به ایران آمدند با توجه به تحریم و کمبود امکاناتی که داریم تلاش می کنیم که اقدامات اساسی را در رابطه با مقابله با این بیماری انجام دهیم.  اکنون سیستان و بلوچستان، بوشهر و هرمزگان پرخطر هستند و در استانهای شمالی به علت نوع پشه آئدس قدرت آلودگی کمتر است، اکنون رفت و آمد به کشور امارات زیاد است، پشه های ما آلوده شدند، وقتی پشه هست و آلوده شده دیر یا زود همه گیری خواهیم داشت.

گفتنی است؛ پیش از این در فرهیختگان با گزارش‌های «از تب دنگی چه می‌دانید؟» و «هشدار: ابتلای ۹۰ ایرانی به تب دنگی!» به این شیوع این بیماری پرداختیم.

مرتبط ها