کد خبر: 192577

صندوق‌ها سخن می‌گویند؛

آمار مشارکت چه نسبتی با وضعیت اقتصادی دارد؟

 مقایسه نرخ بیکاری در استان‌های کشور با نرخ مشارکت در انتخابات اخیر ریاست جمهوری نتایج قابل تاملی دارد.

فرهیختگان: روز گذشته ستاد انتخابات کشور نتایج نهایی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کرد. یکی از موارد قابل تامل در آمارهای اعلام‌شده، نرخ نسبتا پایین مشارکت‌ در برخی از استان‌های کشور است. نرخ متوسط 40 درصدی مشارکت در انتخابات ‌درحالی رقم خورده که در سه استان این میزان زیر 30 درصد و در هفت استان این مقدار بین 30 تا حول و حوش 40 درصد بوده است.

به عبارتی، در 10 استان کشور نرخ مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری زیر 40 درصد بوده است. این 10 استان شامل کردستان، تهران، خوزستان، گیلان، کرمانشاه، لرستان، البرز، فارس، همدان و مرکزی است. در گزارش پیش‌رو به بررسی رابطه و میزان همبستگی و معناداری وضعیت اقتصادی استان‌ها در برخی از شاخص‌ها با میزان مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری پرداخته شده است. 

 مقایسه نرخ بیکاری در استان‌های کشور با نرخ مشارکت در انتخابات اخیر ریاست جمهوری نتایج قابل تاملی دارد. گرچه در برخی استان‌ها رابطه معناداری بین نرخ بالای بیکاری و نرخ پایین مشارکت وجود ندارد، اما آنطور که آمارها نشان می‌دهد، در استان‌هایی همچون سیستان‌و‌بلوچستان، کرمانشاه، لرستان، خوزستان، چهارمحال‌و‌بختیاری و کردستان نرخ پایین مشارکت درحالی‌ رقم خورده که همه آنها به ترتیب در رتبه‌های اول تا هفتم با بالاترین نرخ بیکاری قرار دارند.

همچنین اگر نرخ بیکاری رده‌های سنی را نیز بررسی کنیم، اغلب این استان‌ها بالاترین نرخ بیکاری جوانان را در کشور دارند. خراسان جنوبی، مازندران، سمنان، خراسان رضوی و قزوین نیز ازجمله استان‌هایی هستند که نرخ مشارکت آنها بالاتر از میانگین کشوری بوده، استان‌هایی که کمترین نرخ بیکاری را در سال 1402 داشته‌اند. 

بررسی داده‌های اقتصادی در حوزه فقر و مقایسه آن با نرخ مشارکت در انتخابات نیز رابطه معناداری را در اغلب استان‌ها نشان می‌دهد. برای مثال، در استان‌های سیستان‌و‌بلوچستان، گلستان، کردستان، آذربایجان غربی، لرستان، همدان، کرمانشاه و خوزستان نرخ بالای جمعیت زیرخط فقر (آمار سال 1400) رابطه معناداری با نرخ پایین مشارکت در انتخابات این استان‌ها دارد.

در بین استان‌ها، تهران و یزد وضعیت متفاوت‌تری دارند. در استان تهران نرخ پایین مشارکت درحالی است که این استان کمترین نرخ جمعیت زیر خط فقر را دارد. در استان یزد نیز نرخ بالای مشارکت درحالی است که این استان کمترین نرخ جمعیت زیر خط فقر پس از تهران را دارد. 

متن کامل گزارش را در صفحۀ اقتصادی روزنامه فرهیختگان بخوانید.

مرتبط ها