کد خبر: 192576

در گفتگوی پرویز امینی با «فرهیختگان» مطرح شد؛

میزان مشارکت در دور دوم انتخابات؛ کاهش یا افزایش؟

پرویز امینی استاد دانشگاه در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: امکان فراتر رفتن مشارکت سیاسی از آنچه که الان هست، منتفی و احتمال کاهش آن بیشتر است.

فرهیختگان: پرویز امینی، استاد دانشگاه در گفت‌وگو با فرهیختگان در تحلیل نتایج انتخابات ریاست جمهوری گفت:  امکان فراتر رفتن مشارکت سیاسی از آنچه که الان هست، منتفی و احتمال کاهش آن بیشتر است. در انتخابات سال ۸۴ با حضور هاشمی‌رفسنجانی و احمدی‌نژاد، دو کاندیدایی که مظهر تام و تمام تضادهای پرقدرت و نه تضادهای تصنعی بودند، مشارکت از ۶۲ به ۵۷ کاهش یافت.

 

وی در ادامه افزود: آقای سعید جلیلی برای حفظ آرای خودش و بخشی از آرای قالیباف، دشواری کمتری دارد ولی آقای پزشکیان کار سخت‌تری دارد.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: در بدنه ایدئولوژیک و سیاسی که برای آقای پزشکیان شکل گرفت، دو شکاف وجود دارد آن‌هم شکاف تحریم_مشارکت. در دور اول بخش تحریمی ساکت بود چون فرض‌شان مشارکت بالای ۵۰ بود اما حالا آن بخشی که بخش تحریمی بودند جدی‌تر شدند بنابراین اگر آقای پزشکیان بخواهد برای همین آرایی که بدست آورده بسیج اجتماعی ایجاد بکند کار دشوارتری دارد.

امینی تصریح کرد: دو نامزد آرای ایجابی یا ظرفیت کار ایجابی کمی دارند و هر دو به سمت "نه" می‌روند. یعنی می‌گویند بخاطر نه به دیگری به من رای بدهید مخصوصا آقای پزشکیان که با طالبان و ... شروع کرد در حالی که این ترفندها خیلی قدیمی و کلیشه شده و برای مرحوم هاشمی در سال ۸۴ هم جواب نداد.

 

وی خاطر نشان کرد: نرخ مشارکت در انتخابات چهاردهم برخلاف تخمین نظرسنجی‌ها و کمتر از بدبینانه‌ترین پیش‌بینی آنها بود. بدترین پیش‌بینی مشارکت مربوط به موسسه پرسش بود که میزان ۵۸ درصد مشارکت را برآورد می‌کرد.

 

ویدئوی کامل گفت‌وگوی فرهیختگان با پرویز امینی را در آپارات ببینید.

مرتبط ها