کد خبر: 192470

سلیمی‌نمین در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

رئیسی در کار سیاسی از اعتبارش خرج می‌کرد

عباس سلیمی‌نمین، کارشناس مسائل سیاسی، در گفت‌وگو با فرهیختگان، ویژگی ها و رویکردهای شهید جمهور در سیاست را تشریح کرد.

فرهیختگان: عباس سلیمی‌نمین، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با فرهیختگان گفت: یکی از ویژگی‌های سیاستمدار حلم است. باید در مواجهه با ناروایی‌ها حلم به خرج دهد. رئیسی این ویژگی را داشت. از تهمت‌های ناروا زود برنمی‌آشفت و در مقام پاسخگویی یا جبران کردن بر‌نمی‌آمد که اگر کسی با ایشان ناروا برخورد کرد، ایشان بخواهد جبران کند. این ویژگی خوبی بود.

وی افزود: رئیسی در مقابل مردم صادق بود و مردم فرق صداقت و ظاهرسازی را می‌فهمند. برخی در ظاهر خود را مردم‌دار نشان می‌دهند و به نوعی می‌خواهند سر مخاطب کلاه بگذارند. در حالی که چندان به مردم اعتقاد ندارند اما در رفتار مثل یک هنرپیشه عمل می‌کنند. برخلاف اینها شهید رئیسی خیلی صادقانه به مردم علاقه‌مند بود.  

سلیمی‌نمین خاطر نشان کرد: من خودم تجربه ارتباط با ایشان را داشتم. زمانی که معاون اول قوه قضائیه بودند، با ایشان تماس گرفتم و گفتم که در یکی از دادسراها مردم را خیلی اذیت می‌کنند و به فغان می‌آورند و وادار به توهین به مقامات جمهوری اسلامی می‌کنند. گفتم حرمت مردم را می‌شکنند. قضات کاملا غیرمتعهدانه برخورد می‌کردند و یکی از اعتراضات مردم این بود که اگر این قاضی نمی‌خواهد حضور پیدا کند چرا زمان تعیین می‌کند؟ خیلی از قضات به موقع بر سر قرارشان نمی‌آیند. مردم را تا ظهر نگه می‌داشتند و ظهر می‌گفتند قاضی نخواهد آمد.

وی افزود: اینها را به ایشان گفتم و دو روز بعد به من زنگ زدند و گفتند که من به‌صورت ناشناس به آنجا رفتم و حرف‌تان درست بود و پیگیری کردند.  یعنی تا این حد نسبت به مردم صادق بود که اگر در یکی از مجموعه‌های قوه‌قضائیه به مردم بی‌احترامی می‌شد پیگیری می‌کرد ولو اینکه نتوانسته باشد این مساله را حل کند ولی تحقیر مردم و برخورد ناروا با آنها در یک دستگاه قضایی او را به سرعت وارد میدان می‌کرد و با مردم صداقت داشت.

این کارشناس تصریح کرد: ایشان درباره رقبایش هیچ‌وقت از اطلاعاتی که برخوردار بود به کار نگرفت و یک برخورد کاملا اخلاقی داشت. درحالی‌که می‌توانست برای تخریب آنها از اطلاعاتش استفاده کند. مثلا آقای روحانی درمورد ایشان برخوردهای ناروا داشت و ایشان هم اطلاعاتی درباره برادر روحانی داشت؛ اما هرگز به کار نگرفت. هرگز در این مسیر قرار نگرفت که خودش را در مقام بهره‌برداری از آنچه که موقعیت شغلی در اختیارش می‌گذاشت قرار دهد.

وی خاطر نشان کرد: رئیسی همچنین یکی از کسانی بود که در انتخابات و کار سیاسی سرمایه‌گذاری می‌کرد و از اعتبار خودش خرج می‌کرد. بعضی از شخصیت‌ها یک اعتبار سیاسی دارند و از آن برای ایجاد وحدت در آستانه انتخابات خرج می‌کنند.

متن کامل این گزارش را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

مرتبط ها