کد خبر: 192316

اهداف کانادا با تروریستی اعلام کردن سپاه چه بود؟

پررنگ کردن تحریم و مذاکره در جریان انتخابات

تروریستی اعلام کردن سپاه یک روند عمومی در غرب است که از آمریکای شمالی تا اروپا جریان دارد. بخش‌های مختلف دولت‌های غربی از قوه مجریه تا پارلمان‌ها و نهادهای قضائی هریک به‌تنهایی یا در همکاری با یکدیگر در آن نقش دارند.

فرهیختگان: نخستین کشورهایی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست تروریستی خود قرار دادند، در نقطه‌ای دور قرار نداشتند؛ عربستان‌سعودی و بحرین در سال 2018 به این اقدام مبادرت کردند اما روابط تهران با ریاض از سال 2023 و با منامه از سال 2024 در مسیر بهبود قرار گرفته است. سومین کشور در این مسیر آمریکا در سال 2019 بود.

با اقدام اخیر کانادا این کشور به چهارمین کشوری تبدیل شد که دست به دشمنی بزرگی با ایران می‌زند. «دومینیک لوبلان»، وزیر امنیت عمومی کانادا، روز چهارشنبه ۱۹ ژوئن (۳۰ خرداد) این تصمیم کشورش ضدسپاه را عمومی کرد. علاوه‌بر این کشورها، پارلمان اروپا و پارلمان سوئد نیز خواستار تلاش قوه مجریه خود برای تروریستی اعلام کردن سپاه شده‌اند. با این حال مصوبات این دو پارلمان مجالی برای اجرا نیافته‌اند.

بر این اساس اقدام دولت کانادا پس از 6 سال اولین تلاش برای گشایش پرونده فشار علیه سپاه به حساب می‌آید. 

تروریستی اعلام کردن سپاه یک روند عمومی در غرب است که از آمریکای شمالی تا اروپا جریان دارد. بخش‌های مختلف دولت‌های غربی از قوه مجریه تا پارلمان‌ها و نهادهای قضائی هریک به‌تنهایی یا در همکاری با یکدیگر در آن نقش دارند. با توجه به ابعاد این موضوع، باید به بررسی اهداف مشترک و کلی غرب در موضوع تروریستی اعلام کردن سپاه پرداخت. 

از طرفی ایران باید پاسخ‌های موثری علیه کانادا تدارک ببیند و میزان آنها نیز در مجموع از اقدام اتاوا دارای وزن بیشتری باشند. 

متن گزارش کامل سیدمهدی طالبی، دبیرگروه جهان‌شهر را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

مرتبط ها