کد خبر: 192237

در «میزگرد فرهنگی» صداوسیما؛

مشاور پزشکیان میکروفونش را پرت و مناظره را ترک کرد

در پی درگیری لفظی محمدفاضلی، مشاور فرهنگی مسعود پزشکیان با شهاب اسفندیاری، کارشناس فرهنگی در یک میزگرد انتخاباتی، فاضلی با ایجاد تنش در بحث و پرتاب میکروفون خود از مناظره زنده قهر کرد.

فرهیختگان آنلاین: در اواخر برنامه میزگرد فرهنگی در تلویزیون دکتر فاضلی مشاور مسعود پزشکیان با کارشناس برنامه درگیری لفظی پیدا کرد و میکروفون را پرتاب و برنامه را ترک کرد.

این اتفاق در پی این صحبت شهاب سفندیاری، کارشناس میزگرد فرهنگی افتاد که گفت: «آقای پزشکیان، کسی که کنار شما نشسته است به‌دلیل تخلف از دانشگاه اخراج شده است!»

در ادامه در پی درگیری لفظی فاضلی و اسفندیاری میکروفون این دونفر توسط مجری قطع شد. اما فاضلی به عصبانیت خود علیه اسفندیاری ادامه داد و به حرفهای پزشکیان مبنی بر دعوت به آرامش و خویشتنداری هم توجه نکرد. 

 

مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در این «میزگرد فرهنگی» بیان کرد: «ما منطقه قوی‌تر و ضعیف‌تر نداریم. همه مثل هم هستیم. دولت اگر ندارد نباید برای خودش هم داشته باشد. انصاف را رعایت کن. به عنوان حزب و گروه وقتی به قدرت می‌رسم آدم‌های خودم را استخدام می‌کنم و دوست خودم را تحویل نمی‌گیرم. عده‌ای را تهدید خود می‌دانیم. حاکمیت همه فرصت است و تهدید زمانی ست که غیر منصفانه رفتار کنیم. می‌فرمایند اگر با انصاف با مردم برخورد نکنید مردم و در نهایت خدا با تو دشمن می‌شوند.»
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: «اینکه با مردم برخورد خشن می‌کنیم و به زور می‌خواهیم باوری را در مردم تزریق کنیم دستور دین و پیامبر است؟ از کجا آوردیم؟ ما حق نداریم به مردم دستور دهیم. دلیل اینکه اینها صالح هستند با ما صالح هستیم این است که مردم از ما چه می‌گویند. هم رضایت مشتری است و برای ماندن باید مشتری را راضی نگه داریم. مشتری ما مردم هستند. در مورد قومیت‌ها و مناطق حق نداریم یکی را خوب و دیگری را بد ببینیم.»
نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: «با هر اخراجی مخالف هستم. بعد از انقلاب مسئول گزینش و پاک سازی شدم. در آن دوران یک استاد و کارمند اخراج نکردم. رفتارهایی که اینها می‌کنند شاید تسویه حساب‌های فردی و شخصی است. به هوای نفس رقیب را از میدان به در می‌کنیم. اگر کسی جرم دارد باید در دادگاه ثابت شود. اخراج استاد دانشگاه در کمیته انضباطی را قبول ندارم و حتی اجازه اخراج دانشجوی با تفکر متفاوت را نمی‌دهم. سوال را نمی‌شود از ذهن انسان پاک کرد و ما باید جواب آنها را بدهیم.»

 


پزشکیان تصریح کرد: «رییس دانشگاه بودم، وبا آمد و تعدادی از مردم ما فوت کردند آمدیم برای فوت عذرخواهی کردیم. از وزارتخانه تماس گرفتند تکذیب کن. گفتم نمی‌توانم تکذیب کنم چون کوتاهی کردیم. مشکل این است ما هیچ وقت تقصیرهای را گردن نمی‌گیریم. این همه مشکلات ایجاد شده کسی کردن نمی‌گیرد. همه می‌گویند ما نبودیم. این گرانی و فقر و تورم چه مقصرانی دارد؟ هیچ جریانی بدون علت نیست.»
وی در رابطه با مهاجرین گفت: «نبودن تسلط حاکمیت بر ورود و خروج‌ها منجر به مهاجرت می‌شود. ما به دنبال ساختمان‌های گمشده می‌گردیم. کد محل وجود داشته باشد نیاز به گشتن نیست. اگر بخواهیم بحث کنیم مفصل است اما با وضع قانون مهاجرین نمی‌توانند هر جایی مستقر شوند. مشکل ما ساختار و عدم تسلط بر حرکت‌های اجتماعی است.»

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: «چطور می‌شود پول‌ها را بدزدند یا دلارها را بخورند و کشی متوجه نشود؟ اول آنها را بیرون می‌گذاریم و چهار حرف در موردشان می زنیم تا آنها بخورند و ببرند. اگر بر اساس علم و شایسته سالاری اقدام کنیم نمی‌توان تخلف کرد. پول گم شدنی نیست و مشکل ناتوانی ما در رصد کردن است. در کشور ما می‌گویند ۶۰ هزار دلار پول گم شده است. چه کسی مقصر است؟ در آن سوی دنیا به راحتی نمی‌توان پول به حساب دیگری واریز کرد چون عدد بالا سوال ایجاد می‌کند که پول از کجا آمده است؟ حاکم دولت آنهایی که حاکمیت ندیده خواهم دید. رقابت‌ها باید برابر شود. رقابت و عدالت در حالت مساوی معنا دارد. یکی در کپر درس می‌خواند. یکی را معلم کار نکرده سر کلاسش می‌فرستد و دیگر استاد دانشگاه. بسته خدمت به جمعیت تعریف شده باید مشخص شود.»
وی افزود: «بیت المال دولت را نیم توان در یک جا زیاد صرف کرد و در جای دیگر کمتر. بسته خدمت سیستان و بلوچستان و تهران باید برابر یا در جایی جز تهران باید بیشتر باشد. من بی عدالتی نخواهم کرد. هر کاری‌ای دستم بر بیاید برای حاشیه نشین ها به کار خواهم بست. آنهایی که نه پول دارند نه کسی صدایشان را می‌شنود معلم و امکانات ندارند اما کسی رسیدگی نمی‌کند اما در تهران کوچک‌ترین مشکل رسیدگی می‌شود. به کسانی خواهم رسید که به آنها نرسیده‌اند. وظیفه حاکمیت این است که چشم و گوش کسانی باشد که آنها را نمی‌بینند و نمی‌شنوند.»


 


پزشکیان تاکید کرد: «ما نباید کاری کنیم مردم ناراضی شوند. کاری که جامعه می‌خواهد با حجاب انجام دهد از مدارس شروع شده است.»
مجری برنامه تذکری به پزشکیان داد و پزشکیان پاسخ داد: «شما جسارت کردید. نباید شما اظهار نظر کنید. شما شنونده هستید. اظهار نظر برای کارشناس برنامه است. شما همیشه وقت دارید حرف بزنید اجازه دهید اینجا ما حرف بزنیم.»

 

مرتبط ها