کد خبر: 192217

۱۲ سوال مهم از رئیس‌جمهور نهم؛

طرح مطالبات زنان، تبدیل به شگرد انتخاباتی شده است

سال‌هاست مسائل زنان و حضور آنان در عرصه سیاسی و مطرح کردن مطالبات آنان تبدیل به شگرد انتخاباتی کاندیداهای ریاست‌جمهوری برای جلب رای زنان جامعه در ایام انتخابات شده است.

فرهیختگان: «فرهیختگان» با مشورت و همکاری کارشناسان خبره و فعالان حوزه زنان و خانواده به چند عنوان و سوال مهم رسیده ‌است که قصد دارد با نهمین رئیس‌جمهور کشور مطرح کند. متن پیش رو سوالات و مسائلی است که می‌خواهیم با رئیس دولت چهاردهم مطرح کنیم.

1. آیا آقای رئیس‌جمهور نسبت به اجرایی کردن مفادها و بندهای حوزه زنان و خانواده برنامه هفتم توسعه خود را متعهد می‌داند؟
اگر پیش از این دولت‌ها برای پیشبرد اهداف و مسائل حوزه زنان نیازمند نوشتن یک برنامه مرتب بودند، کار برای دولت چهاردهم آسان‌تر است و کافی است به مفاد برنامه هفتم وفادار بوده و در راستای اجرایی بودن آن قدم بردارد. 

2- پیوست خانواده به‌عنوان بند دوم سیاست‌های کلی خانواده چه اهمیتی برای رئیس‌جمهور دارد؟
خانواده به‌عنوان نهادی که باید از سیاست‌های کلی نظام منتفع شود، هیچ‌گاه دیده نشده ‌است. از این رو همه سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌های دولت باید پیوست خانواده داشته باشد.

3- مواجهه با برش زنان در همه عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی از نگاه رئیس‌جمهور چگونه خواهد بود؟
رئیس‌جمهور کشور باید بداند در همه حوزه‌های کشور باید رویکرد زنانه نیز داشته باشد. دولت باید در هر مساله‌ای که قرار است به آن ورود کند، ببیند درباره زنان در آن مساله چه نظر و چه فکری اندیشیده ‌است و ایده‌اش را مطرح کند و برای آن برنامه‌ریزی و بودجه داشته باشد. 

4- نسبت رئیس‌جمهور با لوایح حوزه زنان چگونه است؟
در سال‌های اخیر لوایح زیادی تحت عنوان‌های مختلف مانند لایحه حضانت یا افتتاح حساب، لایحه ارتقای امنیت و چندین و چند لایحه دیگر در کشور به تصویب رسیده ‌است. رئیس‌جمهور علاوه‌بر اینکه باید رویکردش را نسبت به این لوایح مشخص کند، باید لوایح جدید مدنظرش را نیز ارائه دهد و رویکرد خود را نسبت به زنان ارائه دهد. 

5- نهاد خانواده از منظر رئیس‌جمهور چگونه است؟
آنچه که این روزها می‌بینیم صرفا جمله‌سازی‌های شیک و مرتبی از خانواده ‌است. اما پیشنهاد، طرح و هر آنچه که نهاد خانواده را پویا و به قدرت آن بیفزاید در حال حاضر قابل مشاهده نیست. از این رو به رئیس‌جمهور منتخب پیشنهاد می‌شود نهاد خانواده را به‌عنوان سرمایه اجتماعی در نظر بگیرد و برای مولدسازی آن و ورود آن به حکمرانی برنامه داشته باشد. 

6- اشتغال زنان و مسائل مربوط به آن کجای برنامه آقای رئیس هستند؟
اشتغال زنان هرساله به علت تمایل حضور آنها در اجتماع و همچنین فعالیت‌های اقتصادی و علمی رو به افزایش است. اما همچنان زیرساخت‌های خدماتی برای حضور آنان در بدوی‌ترین شکل ممکن قرار گرفته و مانع از فرزندآوری و حتی رفاه آنان شده‌ است. 

7- اقشار خاص و خانواده و زنان جامعه کارگری در نگاه رئیس‌جمهور وجود دارند؟
اگر در بند بالاتر به فعالیت‌های علمی زنان نخبه اشاره کردیم و خواهان رسیدگی به آنها شدیم، رئیس‌جمهور باید بداند مشکلات اقشار کارگری بسیار جدی‌تر است و بارداری، زایمان و تامین مخارج این گروه قابل قیاس با گروه‌های دیگر نیست و حتی ممکن است آنها را به غلط به سمت سقط جنین که این روزها مرتبا نسبت به آن هشدار داده می‌شود، بکشاند.

8- رئیس‌جمهور چقدر به اجرای قانون جوانی جمعیت وفادار است؟
رئیس‌جمهور باید به دور از تعارفات و لفاظی‌های سیاسی خود را موظف و سرباز اجرایی این قانون بداند و به بند‌بند آن مقید باشد. نه آنکه چون در زمان نوشتار آن در راس کار نبوده‌، احساس وظیفه‌ای برای آن نداشته باشد. 

9- زنان روستاها و شهرهای کم‌جمعیت در دولت رئیس‌جمهور چه جایی دارند؟
متاسفانه بیشتر برنامه‌ریزی‌هایی که برای زنان در داخل کشور می‌شود، رو به زنان شهرنشین یا حتی تهرانی است و عملا هیچ برنامه‌ای برای فعالسازی و ارتباط با زنان شهرستانی و روستایی وجود ندارد. 

10- زنان خلاق و نوآور یا زنان الگوی سومی چه جایگاهی خواهند داشت؟
رئیس‌جمهور باید برای این‌گونه از زنان برنامه‌های ویژه داشته باشد و نقش آنان را در نظام حکمرانی موثر بداند و از کنار این موضوع و گروه مهم ساده نگذرد.

11- نگاه به زنان در حوزه بین‌الملل چه خواهد بود؟
بعد از حوادث تلخ 1401 و فعالانی که با شعار «زن، زندگی، آزادی» خودشان را پیگیر مشکلات زنان می‌دانستند و سعی کردند خودشان را نماینده دختران ایرانی نشان دهند و در تریبون‌های بین‌المللی حاضر شوند، برنامه ویژه رئیس‌جمهور چیست؟

12- رئیس‌جمهور با مطالبات جامعه دختران چه خواهد کرد تا امنیتی و رادیکالیزه نشود؟
درخواست حضور در استادیوم سال‌ها پیش از سمت محافل زنانه و دخترانه مطرح شد اما چون در داخل جدی گرفته نشد، از محافل بین‌المللی دنبال شد و درنهایت با فعالیت رسانه‌های ضدایرانی تبدیل به یک مساله امنیتی شد.

متن کامل گزارش عطیه همتی، دبیرگروه نقد روز را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

مرتبط ها