کد خبر: 192105

در گفتگوی ویژه خبری؛

زاکانی: در حوزه مسکن ایده‌های خوبی دارم

برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور علیرضا زاکانی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روانه آنتن شبکه خبر صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران شد.

علیرضا زاکانی یکی از شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری با حضور در استودیو گفتگوی ویژه خبری به تشریح برنامه های خود پرداخت. وی در ابتدای برنامه گفت: «به برنامه هفتم توسعه پایبند هستم و مهمترین کار را عملیاتی کردن این برنامه می‌دانم. زاکانی با تاکید بر اینکه هم به برنامه های قبل اشراف دارم و هم در برنامه نویسی مشارکت داشتم، عنوان کرد: با سه برنامه از نزدیک مواجه بودم برنامه چهارم در مجلس ششم تصویب شد و در مجلس هفتم به اشکالات اساسی آن اشاره کردیم. بند الف ماده ۳ آن باعث دلاری کردن نرخ انرژی شد که عمل بدون بیهوشی اقتصاد کشور بود که برنامه را اصلاح کردیم.»

وی با اشاره به اینکه الگوی برنامه پنج ساله برای کشور مفید است و بالطبع باید به این برنامه پایبند بود؛ گفت: «من در برنامه پنجم مداخله داشتم و در برنامه ششم دولت آقای روحانی آن را به مجلس نیاورد.»

این نامزد انتخابات با بیان این نکته که علت عملی نشدن برنامه‌های قبل این بوده که صرفا برای نوشته شدن، نوشته می‌شده! و کمتر به اقتضائات اجرایی آن توجه می شد، حال آنکه برنامه را می توان اجرا کرد که البته این کار مجری خوب می‌خواهد و  دهه نود دهه عبرت است، گفت: «در مسیر اجرای برنامه ها هم با ضعف مدیریتی و فساد مجریان غیرمعتقد به این برنامه ها مواجه هستیم.»

 

زاکانی با اشاره به اینکه تمام سیستم نسبت به اجرای برنامه‌ها باید پاسخگو باشد، تصریح کرد: «امام فرمودند مجلس در راس امور است اما امروز تولید در راس امور است، با تیکه بر مردم خیلی از مشکلات حل شدنی است. تولید به رشد اقتصادی و جذب نقدینگی در کشور کمک میکند.» او همچنین در ادامه به مسئله مسکن پرداخت و گفت: «بافت های فرسوده به تعبیری طلاست، اینها تهدید است اما در دل آنها قابلیت خوابیده است که اگر دولت برای آنهال مشوق قرار دهد مردم خودشان دست به کار ساخت و ساز میزنند.»
زاکانی در ادامه  با انتقاد از دولت آقای روحانی در زمینه تامین مسکن گفت: «با بسته مسکن دولتم، به جای وعده قانونی 4 میلیون مسکن در 4 سال میتوانیم 10 میلیون مسکن بسازیم.»

زاکانی در تشریح برنامه‌های دولتش در حوزه مسکن گفت: « ۲۶ میلیون خانوار ایرانی داریم. یک چهارم آنان که عددی بین ۲۳ تا ۲۵ درصد است، مسکن ندارند. خانه‌دار شدن تقریبا تبدیل به آرزوی دوردست شده است که معتقدم با تجربه‌ها و برنامه‌ریزی‌هایم ظرف چهار سال دغدغه مردم برای مسکن را رفع می‌کنم.»

وی یادآورشد: «دولت قبل از شهید رئیسی تصمیم به گران کردن کشور داشتند اما ما تلاش می‌کنیم دست سوداگران را قطع کنیم. مسکن ایرانی اسلامی را دنبال می‌کنم. اجاره‌داری حرفه‌ای و سایر سیاست‌های مسکن جزو بسته مسکن بنده است به طوری که طی چهار سال دغدغه مسکن مردم را حل می‌کنم.»

وی در ادامه گفت: «در کشور بانکی داریم که طی یک سال 7/5 درصد تورم در کشور ایجاد کرده است. او همچنین توضیح داد که نقدینگی مثل آب میماند و میشود آن را هدایت کرد و یا مثل سیل شود، یکی از مثالهای آن بحث مسکن است. وی در ادامه متذکر شد: این که نرخ ارز را به دست بازار نمیدهند،کار بسیار غلط و نادرستی استو نمیشود بدون کار کارشناسی دستور تغییر نرخ ارز را داد.»

 

زاکانی، مالیات را ابزار تنظیم گری توصیف کرد که دولت ها باید متوجه  آن باشند. این نامزد چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در این رابطه توضیح داد: «مالیات نباید شیرازه تولید را بگیرد و آن را زمینگیر کند.»

او همچنین متذکر شد: «در زمینه مالیات گیری بنگاه های کوچک باید با اغماض رفتار کند اما رد برخورد با گردن کلفت ها نیازمند هوشمندسازی و دقت است. اگر بنا بر مالیات گیری باشد باید ابتدا به مراکز بزرگ و مجموعه های بزرگ پرداخت تا با جریان تولید کشور همراهی کند.»

 

زاکانی در ادامه گفتگوی ویژه خبری بیان کرد: »دولت باید چالاک شود و بهترین خدمت را در نزدیک ترین زمان ارائه دهد. دولت باید خود را چابک کند و دولت ناظر و مکمل بشود، باید امکانات کشور را با مردم به اشتراک بگذاریم.» او همچنین اظهارداشت: «دیوان سالاری مشخصی که مانع از انجام کارها هست را باید شکست و مسئولین باید پاسخگو شوند. وی همچنین گفت: مدیریت محلی باید بتواند در خدمت حکومت مرکزی قرار بگیرد و مکمل او بشود.»

 

زاکانی در ادامه با تاکید بر اهمیت سواحل در کشور گفت:«در کشور 5800 کیلومتر ساحل در شمال و جنوب داریم و به آن بی توجه هستیم. او همچنین سواحل را به فرصتی اقتصادی دانست و گفت: قریب به 3 هزار کیلومتر ساحل در جنوب داریم و میتوان به شدت از آنها درآمد زایی داشت.»

وی ادامه داد: «موضوع ترانزیت بین الملل ، استفاده از مخازن غذایی در دریا میتواند امکانی را بدهد که سواحل مکران و مجموعه های مرتبط با آن قطب اقتصادی بشود.»

 

مرتبط ها