کد خبر: 192094

در «میزگرد سیاسی»؛

جلیلی: دنیا فقط سه یا چهار کشور نیست

سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در برنامه «میزگرد سیاسی»، به سوالات پاسخ داد.

برنامه «میزگرد سیاسی» انتخابات ریاست جمهوری با حضور سعید جلیلی کاندیدای انتخابات برگزار شد.مهدی صفری،معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه و محسن کریمی، معاون پیشین امور بین‌الملل بانک مرکزی به عنوان مشاور سعید جلیلی در برنامه زنده میزگرد سیاسی شبکه ۳ حاضر شدند.

جلیلی گفت: «دریایی از فرصت‌ها در خارج از کشور و در داخل کشور از پیشرفت‌های علمی و … وجود دارد. باید دید عرصه بین‌المللی واقعی است و مناسبات آن را در کنار فرصت‌ها و تهدیدها باید در نظر گرفت. نقاط اشتراک با ۲۰۰ کشور را بررسی کنیم و هنر سیاست خارجی استفاده حداکثری از فرصت‌های شناسایی شده است. حتی در سایه تعامل دیگر کشورها می‌توان فرصت‌ها و تهدیدها را ارزیابی کرد تا برای کشورمان بهترین استفاده را از فرصت‌ها داشته باشیم.»

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: «همزمانی کار دولت چهاردهم با برنامه هفتم مورد توجه ما است و امروز باید از فرصت‌های اقتصادی بسیار دنیا استفاده کنیم. دنیا فقط سه یا چهار کشور نیست که با آنها بیشترین اختلاف را داریم و باید هنر این را داشته باشیم که بیشترین تعامل را با کشورها داشته باشیم. تجربه کار با آمریکای لاتین را داشتیم و این منجر به صادرات بسیاری شد از جمله صادرات تراکتور و صدور خدمات فنی و مهندسی و ساخت مسکن و صادرات دیگر هم شکل گرفت و این می‌تواند جهش پیدا کند.»

 

وی بیان کرد: «کسانی که می‌گفتند کاری می‌کنیم که هم چرخ سانترفیوژ بچرخد و هم چرخ اقتصاد بچرخد، دلار 2.500 تومانی را به 30 هزار تومان رساندند. آیا وقتی اینکار را کردند، تحریم‌ها برداشته شد؟ آن‌ها که می‌گفتند باید در سیاست خارجی واقعی بود و بدون برخی کارها، کار کشور پیش نمی‌رود، چرا در این سه سال صادرات ما افزایشی شد؟»

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: « باید برای تعامل با کشورها برنامه داشت؛ شهید رئیسی در این سه سال این کار را انجام داد. یک زمان می‌گفتند ما 200 هزار بشکه نفت می‌فروشیم اما امروزه از وزیر خارجه آمریکا می‌پرسند که چرا ایران می‌تواند چند میلیون بشکه نفت می‌فروشد!»

 

جلیلی افزود: «غربی‌ها اذعان دارند بعد از طوفان الاقصی دیگر آن موقعیت قبل را ندارند و آن نفوذ قبل را ندارند و این برای ما اقتدار ایجاد کرده و عملیات موفق وعده صادق موجب شد ایران حق خود را بگیرد. ایران امروز می‌تواند تعیین کننده معادلات باشد و موقعیت ایران ارتقا یافته و باید از آن برای منافع و زندگی مردم استفاده کرد.»

وی بیان کرد: «در بزنگاه‌ها کشورهایی با پیشرفت‌های خود جایگاه ایجاد کردند و ما در این بزنگاه دیگر آن عقب‌ماندگی‌ها را نداریم و با استفاده از هوش مصنوعی و کوانتوم می‌توانیم برای ایران فرصت خلق کنیم.»

 

 

 

 

مرتبط ها