کد خبر: 191975

پایان ماراتن ۴ روزه انتخابات؛

برندگان و بازندگان پارلمان اتحادیه اروپا چه کسانی بودند؟

با بسته شدن شعب اخذ رای در کشورهای اروپایی و آغاز اعلام نتایج اولیه از انتخابات آخر هفته پارلمان اروپا، اکنون مشخص شده است که برندگان و بازندگان در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا چه کسانی بوده‌اند.

در یک ماراتن ۴ روزه صدها میلیون اروپایی به پای صندوق‌های رای رفتند تا ۷۲۰ عضو پارلمان اتحادیه اروپا را انتخاب کنند. انتشار نتایج اولیه و افزایش حمایت از راست‌های افراطی، باعث زلزله‌های سیاسی در شماری از کشورها شده است. با بسته شدن شعب اخذ رای در کشورهای اروپایی و آغاز اعلام نتایج اولیه از انتخابات آخر هفته پارلمان اروپا، اکنون مشخص شده است که برندگان و بازندگان در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا چه کسانی بوده‌اند.

در ایتالیا جورجا ملونی، نخست‌وزیر راست‌گرای این کشور قدرت خود را در پارلمان اروپا با حدود ۲۸ درصد آرا تقویت کرده است، در حالی که در فرانسه حزب رئیس‌جمهور عملکرد بدی داشته به نحوی که که امانوئل ماکرون مجبور به انحلال پارلمان این کشور و برگزاری انتخابات زودهنگام شده است. اگر به طور خلاصه بخواهیم برندگان و بازندگان این انتخابات را نام ببریم، این اسامی مطرح هستند:

برندگان:

حزب «اجتماع ملی» فرانسه: گروه راست افراطی که با پیروزی در انتخابات این کشور باعث انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام شد.

حزب مردم اروپا: به دلیل باقی ماندن به عنوان بزرگ‌ترین گروه در پارلمان و کسب ۱۳ کرسی بیشتر در مقایسه با سال ۲۰۱۹.

جورجا ملونی در ایتالیایی: به عنوان تقویت قدرت خود و مطرح شدن به عنوان پیروز بلامانع انتخابات.

بازندگان:

گروه سبزها در اتریش و آلمان: به دلیل عملکرد بسیار بدتر از آنچه انتظار می‌رفت.

گروه لیبرال «نوسازی اروپا» در کشورهای مختلف: به خاطر اینکه نسبت به سال ۲۰۱۹ تعداد ۲۰ عدد از کرسی‌های خود را از دست داد.

سوسیال دموکرات‌ها در آلمان: حزب صدر اعظم اولاف شولتس که پس از حزب دموکرات مسیحی به طور مشترک با حزب آلترناتیو برای آلمان در جایگاه دوم قرار گرفت.

منبع: یورونیوز