کد خبر: 191905

بیانیه گروه دی-۸:

خواستار آتش‌بس فوری و دائمی در غزه هستیم

کشورهای عضو گروه دی-۸ با صدور بیانیه مشترکی خواستار برقراری آتش‌بس فوری، دائمی و بدون قید و شرط در غزه و پایان دادن به حملات رژیم اسرائیل به مردم فلسطین در غزه شدند.

نشست فوق العاده وزرای امور خارجه کشورهای عضو گروه دی- ۸ امروز شنبه هشتم ژوئن با حضور نمایندگان کشورهای ایران، ترکیه، مالزی، اندونزی، مصر، نیجریه، پاکستان و بنگلادش در استانبول برگزار شد.

در بیانیه‌ مشترک که پس از برگزار این نشست منتشر شد آمده است: خواستار آتش‌ بس فوری، دائمی و بدون قید و شرط در غزه و پایان دادن به حملات (رژیم) اسرائیل به مردم فلسطین در غزه هستیم. حمایت تزلزل ناپذیر کشورهای عضو دی- ۸ از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل و مبارزه فلسطین را مورد تأکید قرار می‌دهیم.

در این بیانیه آمده است که اعضای دی-8 اهمیت محوری آرمان فلسطین را به رسمیت می شناسند و از همه ابزارها و توانایی ها در مبارزه مشروع ملت فلسطین برای آزادسازی تمام سرزمین های اشغالی خود، استفاده از حقوق مسلم خود و زندگی مستقل استفاده خواهند کرد. 

در این بیانیه تاکید شده که صلح عادلانه، پایدار و فراگیر تنها راه تضمین امنیت و ثبات برای همه مردم منطقه و محافظت از آنها در برابر مارپیچ خشونت و جنگ است و این امر بدون پایان دادن به اشغالگری رژیم اسرائیل امکان پذیر نیست. مسئله فلسطین بر اساس راه حل دو کشوری قابل حل است.

در این بیانیه تایید شده که اعضای دی-8 در برابر فاجعه انسانی وارد شده به نوار غزه و مردم آن به دلیل حملات مستمر اسرائیل که بیش از 8 ماه بدون رعایت اصول اخلاقی و انسانی ادامه یافته است، همبستگی دارند. ما حملات وحشیانه و غیرانسانی اسرائیل به مردم فلسطین در نوار غزه و کرانه باختری از جمله بیت المقدس شرقی را به شدت محکوم می کنیم و تأثیر مخرب آنها بر صلح، ثبات و رفاه منطقه را به رسمیت می شناسیم.

همه کشورها متعهد می شوند که اطمینان حاصل کنند که اسرائیل به شدت از اقدامات موقت دستور دیوان بین المللی دادگستری (ICJ) تبعیت می‌کند و بلافاصله حملات نظامی خود و سایر اقداماتی که گروه فلسطینی در رفح را در معرض شرایط سخت زندگی قرار می دهد، متوقف می‌کند.

سازمان دی- ۸ در سال ۱۳۷۶ با عضویت ۸ کشور اسلامی در حال توسعه شامل ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، مالزی، اندونزی، مصر و نیجریه تشکیل شد.

 

مرتبط ها