کد خبر: 191888

کنشگر و فعال محیط‌زیست در گفت‌وگو «فرهیتخگان»:

تنها دولت رئیسی حاضر شد سند امنیت غذایی را امضا کند

محمد درویش معتقد است؛ یکی از اقدامات آن بسیار مثبت و سازنده دولت سیزدهم تصویب سند امنیت غذایی ایران بود.

فرهیختگان: هنوز برخی کارهای نیمه‌تمام و مثبت دولت سیزدهم باقی مانده که کاندیداها می‌بایست رسما نظر خود را در مورد ادامه دادن آن مشخص کنند. در مورد سیاست داخلی موضوعات و مسائل قابل توجهی وجود دارد که در دولت سیزدهم، محل نزاع بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بود و در حال حاضر نیاز است تا نامزدهای انتخاباتی نسبت و هدف خود را در مورد این برنامه‌ها مشخص کنند.

محمد درویش، کنشگر و فعال محیط‌زیست در رابطه با اولویت‌‌های دولت چهاردهم در حوزه محیط‌زیست در گفتگو با فرهیختگان گفت: وقتی رئیس دولت تغییر می‌کند، رئیس‌جمهور جدید به کارهایی که تا به آن روز انجام شده است، توجه آنچنانی نمی‌کند و اغلب هم شاهد هستیم که دوباره وعده‌های جدید داده می‌شود. دولت آقای رئیسی البته بدون مشکل نبود؛ به‌خصوص در حوزه محیط‌زیست.

وی افزود: اما یکی از اقدامات آن بسیار مثبت و سازنده بود. آن هم تصویب سند امنیت غذایی ایران است که به جرأت می‌گویم این سند، یکی از بهترین و امیدبخش‌ترین سندی است که در طول 40 سال اخیر به تصویب و ابلاغ رسید. امیدوارم رئیس‌جمهور بعدی، خودش را مقید به اجرای این سند بداند. تیرماه امسال اولین سالگرد ابلاغ این سند است. آقای رئیسی چند روز قبل از شهادتش، خیام نیکویی را به‌عنوان مسئول ارائه عملکرد اجرای سند در سال اول تصویب آن معرفی کرد. مخالفت‌های جدی حتی در خود دولت مانند وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو هم وجود دارد. اما این سند امضا شد و مطابق این سند، باید 30 میلیارد متر‌مکعب در بخش کشاورزی صرفه‌جویی شود. این یک جراحی بزرگ و دردآور است و هیچ دولتی پس از انقلاب اسلامی، جرأت امضای این سند را نداشته است.

درویش افزود: مطابق سند امنیت غذایی باید 45 میلیارد متر‌مکعب ناترازی آب در بخش سفره‌های آب زیرزمینی کاهش پیدا کند یعنی هر سال ما باید شاهد کاهش 5 میلیارد مترمکعب در بخش ناترازی باشیم و 3 میلیارد مترمکعب در بخش کشاورزی. دستگاه‌های مربوطه راضی نبودند و بسیاری فعالیت‌های قابل توجهی برای امضا نشدن سند انجام دادند، اما سند امضا شد. امیدوارم با فعالیت منسجم رسانه‌ها، کنشگران محیط‌زیستی و صداوسیما یادآوری کنیم که آقای رئیسی چنین سندی را امضا کرد و دریافته بود که راه نجات ایران، ایجاد امنیت زیستی واقعی و جلوگیری از مهاجرت این است که به سمت اقتصادی برویم که آب‌محور نباشد و بتوانیم راه‌هایی را پیدا کنیم به تولید، کار و ثروت بینجامد اما منابع راهبردی آب شیرین، خاک و هوای کشور را هم نابود نکند.

این فعال محیط‌زیست خاطر نشان کرد: این سند اولین نشانه این است که دولت‌ها متوجه خطر شده‌اند. روحانی زیربار امضای این سند نرفت، با اینکه خودش را محیط‌زیستی‌ترین دولت تاریخ ایران می‌دانست و 50 کارشناس مطرح کشور در 4 سال روی این سند کار کردند. اما آقای رئیسی آن را امضا کرد. من انتظار دارم رئیس‌جمهور آینده نشان دهد به این سند پایبند است. امیدوارم در مناظره‌هایی که برگزار می‌شود، درباره اجرای این سند هم صحبت شود. اگر این سند اجرا شود همه مسائل و مشکلات محیط‌زیستی کشور حل می‌شود؛ چراکه بحران‌های امروز ما همه در این سند دیده شده است.

مرتبط ها