کد خبر: 191883

اصغر مازیار در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: تیم ملی در کارهای دفاعی تمرکز ندارد

سنگرگیری ژنرال پشت جوان‌گرایی

شاگردان امیر قلعه‌نویی در دیدار با هنگ‌کنگ هر چقدر که در کارهای هجومی و در امر گلزنی موفق بودند در خط دفاع پراشتباه و متزلزل نشان دادند تا دو گل از این تیم دریافت کنیم.

فرهیختگان: تیم ملی ایران در ادامه رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی 2026 راهی هنگ‌کنگ شد تا برابر تیم ملی این کشور قرار گیرد و در‌حالی‌که به‌نظر می‌رسید باید منتظر یک برد آسان و بی‌دردسر برابر این حریف درجه چندم آسیایی باشیم اما درنهایت برد 4 بر 2 برای شاگردان قلعه‌نویی به‌دست آمد تا ضعف‌های دفاعی تیم ملی باز هم به‌چشم بیاید.

قلعه‌نویی از زمانی که هدایت تیم ملی را برعهده گرفته تنها در 4 بازی تیمش موفق به کلین‌شیت شده است و این خود مهم‌ترین نگرانی برای طرفداران تیم ایران است که برابر تیم‌های بزرگ و حریفان قدرتمندتر با مشکلاتی روبه‌رو می‌شویم. اتفاقی که در جام ملت‌های آسیا نیز رخ داد و با شکست برابر قطر فرصتی طلایی برای قهرمانی را از دست دادیم. این بار اما برابر هنگ‌کنگ به مشکل خوردیم و البته سرمربی تیم ملی با این توجیه که فوتبال در آسیا پیشرفت کرده سعی داشت ضعف‌های تیمش را پنهان کند.

از طرف دیگر کادر فنی تیم ملی جوان‌گرایی را بهانه‌ای برای برخی لغزش‌ها قرار داده است، اما نباید فراموش کرد تیم ما با بازیکنان باتجربه‌اش هم بارها گل‌های بدی دریافت کرده است و در همین بازی نیز شجاع خلیل‌زاده در خط دفاعی حضور داشت اما نتوانست به عدد کلین‌شیت‌های تیم ما اضافه کند. کاملا مشخص است که تا پیش از شروع مرحله بعدی انتخابی جام‌جهانی، کادر فنی تیم ملی باید فکری اساسی برای این ضعف بزرگ داشته باشد وگرنه ممکن است در دیدارهای مهم و سرنوشت‌ساز باز هم به مشکل خورده و با دردسر مواجه شویم.

 اصغر مازیار، کارشناس فوتبال کشورمان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به نکات فنی بازی ایران و هنگ‌کنگ و همچنین دیدار پیش روی تیم ملی کشورمان مقابل ازبکستان اشاره داشت. 

مازیار با اشاره به تغییراتی که در ترکیب تیم ملی در مقایسه با جام ملت‌های اخیر دیده می‌شد، گفت: «با توجه به اینکه کادرفنی در نظر دارد کم‌کم جوان‌گرایی در تیم ملی ایجاد کند شاهد حضور چند بازیکن جوان در ترکیب تیم ملی بودیم که برای اولین بار بود برای تیم ملی بازی می‌کردند، درحالی‌که در رقابت‌های باشگاهی تجارب کافی داشتند. به نظرم این نفرات عملکرد قابل قبولی داشتند؛ هرچند آن هماهنگی لازم را با بقیه نفرات نداشتند. مساله‌ای که در چند صحنه از بازی اتفاق افتاد. قدر مسلم بازیکنان جوان تیم ملی با انجام بازی‌های بیشتر عملکردی به مراتب بهتری را خواهند داشت و این امر در فوتبال طبیعی است.» 

وی در ادامه با تاکید بر اینکه در فاز دفاعی آن تمرکز لازم را نداریم، یادآور شد: «همان‌طور که قبلا هم در بازی با همین تیم هنگ‌کنگ و سوریه در جام ملت‌ها دروازه‌مان بر اثر فشار و ضدحملات حریف تحت فشار قرار گرفته بود، در بازی اخیر هم حریف در مواقعی که دفاع ما را تحت فشار قرار داد متاسفانه در فاز دفاعی آسیب‌پذیر نشان دادیم و به خاطر همین هم دو بار دروازه‌مان باز شد. درحقیقت عدم تمرکز لازم و نداشتن نظم دفاعی خوب باعث شد این گل‌ها را دریافت کنیم و این موضوع نشان داد که ما حتی مقابل تیم‌های نه‌چندان قدرتمند هم در امور دفاعی نظم و تمرکز لازم را نداریم و لازم است که کادرفنی تیم ملی بیشتر به این مساله توجه کرده و درصدد رفع آن باشند.» 

مازیار درخصوص اینکه چرا تیم ملی باید به مدافعان پا به سن گذاشته‌ای مثل شجاع خلیل‌زاده نیازمند باشد و چه زمانی قرار است به مدافعان جوان برای جام‌جهانی بعدی بها دهیم، گفت: «واقعیت امر این است که در لیگ امسال ما مدافعان جوانی که بخواهند با عملکرد خوب توجه مربیان تیم ملی را به خود جلب کنند، نداشتیم و شاید به ناچار کادرفنی مجبور به استفاده از بازیکنان باتجربه و پا به سن گذاشته شد.»

متن کامل گفت‌وگوی حمیدرضا اسکندری، خبرنگار گروه ورزش با  اصغر مازیار را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

مرتبط ها