کد خبر: 191804

دلارهای عربی و وسوسه سرمربی اصفهانی‌ها؛

مواریس با جام در سپاهان می‌ماند؟

آن روزهایی که پاکو‌ خمز تیم تراکتور را ترک کرد و راهی کشورش شد، همه نگاه‌ها به ژوزه ‌مورایس بود تا ببینند آیا او هم مانند همکار اسپانیایی‌اش ایران را ترک می‌کند؟ 

نیلوفر مژدهی، خبرنگار گروه ورزش: سپاهانی‌ها در لیگ برتر به جایی نرسیدند و هر سال بدتر از فصل گذشته در رسیدن به هدف قهرمانی ناکام هستند. این بار شرایط برای تیم سپاهان در جام حذفی کمی متفاوت است؛ چراکه شاگردان مورایس موفق شدند خود را تا نیمه‌نهایی برسانند. طی ۱۰ سال اخیر این چهارمین بار است که سپاهانی‌ها تا نیمه‌نهایی می‌آیند اما ناکام می‌مانند. فصل جاری اما با همیشه متفاوت‌تر است. سپاهان به لحاظ ساختاری و اسکواد یک سر و گردن از همه رقبا بالاتر است‌. حتی ‌انگیزه سپاهان برای رسیدن به جام بیش از سایر رقباست؛ چراکه لیگ برتر را از دست دادند و حالا تنها امیدشان جام حذفی است. سپاهان اگر بتواند در جام حذفی قهرمان شود راهی لیگ نخبگان شده و حضور در پلی‌آف این دوره از مسابقات بسیار ارزشمندتر از حضور در لیگ قهرمانان۲ آسیا است. شاگردان مورایس از فردا (پنجشنبه) تمرینات خود را بعد از چند روز استراحت آغاز می‌کنند و هدف‌شان کسب جام پس از ۱۰ سال ناکامی‌ است. آخرین جامی که تیم سپاهان موفق به کسب آن شد، در چهاردهمین فصل از رقابت‌های لیگ برتر به دست آمد و آخرین جام حذفی که سپاهانی‌ها به دست آوردند مربوط به ۱۰ سال پیش و فصل ۹۱-۹۲ است. حالا سپاهان باید ۱۰ روز دیگر یعنی ۲۶ خرداد به مصاف گل‌گهر برود. گل‌گهر که در نیم‌فصل دوم لیگ برتر عملکرد بسیار بدی داشت و به نوعی از بدترین تیم‌های حاضر در نیم‌فصل دوم به حساب می‌آید، در جام حذفی نیز با سه بازی آسان به نیمه‌نهایی رسید. از این رو نمی‌تواند حریف سختی در راه رسیدن شاگردان مورایس به فینال رقابت‌های این دوره از جام حذفی و حتی قهرمانی باشد. 

بعد از اینکه سرمربی سپاهان به اسلام گروید خیلی‌ها فکر کردند او نه‌تنها به قرارداد فصل آینده خود با سپاهان پایبند می‌ماند بلکه شاید از این پس نیز به کارش در فوتبال ایران ادامه دهد. بازماندن از قهرمانی لیگ برتر اما مورایس را ناامید کرده است. او که به نظر نمی‌رسید چنین شکننده باشد طی هفته‌های اخیر حرف از جدایی زده و پس از پیروزی مقتدرانه مقابل شمس‌آذر در آخرین بازی لیگ برتر و اتفاقاتی که در هفته‌های اخیر افتاد، به‌شدت نسبت به ادامه فعالیت در فوتبال ایران مردد شده است. تنها راه حفظ این مربی شاید قهرمانی در جام حذفی باشد، آنجا که جام را بالای سر ببرند و او به دلیل قهرمان کردن تیم سپاهان بخواهد با این تیم به کارش ادامه دهد. 
شاید به نوعی از اظهارات اخیر باشگاه سپاهان و آذربایجانی به‌عنوان مدیرعامل این تیم چنین به نظر برسد که مورایس می‌ماند و باید به یک سال از بند قراردادش متعهد باشد اما نه‌تنها بندی در قرارداد این مربی وجود دارد که می‌تواند از سپاهان جدا شود، بلکه فوتبال ایران ثابت کرده هیچ حمایتی به معنی واقعی حمایت نیست. سپاهان که رقابت‌های حساس جام حذفی را در پیش دارد، تلاش می‌کند با تکذیب جدایی درواقع آرامش را در تیم حفظ کند. ضمن اینکه شنیدیم آذربایجانی هنوز حکم رسمی خود را دریافت نکرده و حق امضا ندارد، از این رو معارفه رسمی ترتیب نداده و برای تصمیم نهایی نیز اظهاراتش سند نهایی نیست. همچنین، قبل از اینکه باشگاه سپاهان بخواهد بیانیه‌ای درخصوص تمایل به ادامه همکاری با مورایس منتشر کند، این سکوهای ورزشگاه بودند که خواهان جدایی سرمربی پرتغالی تیم‌شان شده و نام محرم نویدکیا را فریاد می‌زدند. دیگر از آن پارچه‌نوشته‌های عظیم و طویل که برای حمایت از سرمربی پرتغالی در ورزشگاه برافراشته می‌شد خبری نیست و مورایس نیز در آخرین اظهارات خود ادعا کرد شاید فرد دیگری بتواند با سپاهان بهتر نتیجه بگیرد که به نظر می‌رسد کنایه به محرم نویدکیا است. 
از طرفی مورایس گزینه محمدرضا ساکت بود و از سوی او طی فصل گذشته و فصل جاری حمایت شد اما با تغییرات مدیریتی اخیری که رخ داده و عدم نتیجه‌گیری این مربی، به نظر می‌رسد راه دوطرف از یکدیگر جداست، مگر اینکه مورایس موفق شود جام حذفی را تصاحب کند. در این صورت با توجه به اینکه او موفق به کسب جام برای سپاهان شده ممکن است مخالفانش در باشگاه نرمش به خرج داده و خودش نیز برای حضور در لیگ نخبگان وسوسه شود و یک فصل دیگر در این تیم بماند. در غیر این صورت به نظر می‌رسد با عملکردی که در لیگ برتر داشت و با حذف از جام حذفی، مسئولان باشگاه سپاهان بهانه‌ای برای ادامه همکاری با او در شرایطی که خودش نیز مایل به جدایی است، نداشته باشند. 

فارغ از همه این اتفاقات اما چیزی که پیش از بیش می‌تواند عامل جدایی سرمربی سپاهان باشد، پیشنهادی بهتر از تیمی دیگر است. این مربی با توجه به قراردادی که دارد می‌تواند بدون در نظر گرفتن یک فصل باقی‌مانده از تعهدش به باشگاه سپاهان این تیم را ترک کند. گویا او پیشنهادی بهتر از تیمی در حوزه خلیج‌فارس دارد که اگر توافق با این تیم حاصل شود، شرایط برای او به لحاظ مالی و حرفه‌ای بسیار بهتر از تیم سپاهان خواهد بود. از این رو سرمربی سپاهان حتی قصد داشت زودتر از فینال جام حذفی سپاهان را ترک کرده و با تیم مورد نظرش مذاکره کند اما تصمیم گرفت جام حذفی را با سپاهانی‌ها به پایان برساند و پس از آن سپاهان را با همه مشکلاتی که در طول فصل اخیر پشت‌سر گذاشت تنها بگذارد.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

 

مرتبط ها