کد خبر: 19175

سفر هر نفر به روسیه حدود 11 میلیون خرج روی دست فدراسیون و منابع دولتی می‌گذارد

لیست عجیب مسافران روسیه

در لیست افراد اعزامی به روسیه با پول دولت، نام‌هایی دیده‌می‌شود که حضورشان کمکی به ایران در جام جهانی نمی‌کند.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، با برآورد حداقل هزینه هر نفر برای حضور در جام جهانی روسیه (‌هتل با پایین‌ترین کیفیت، جایگاه درجه سه ورزشگاه و هواپیمای معمولی) در صورتی که تمام هزینه‌ها 6ماه پیش و با دلار 4200 تومانی محاسبه شده باشد، هر نفر حدود 11 میلیون خرج روی دست فدراسیون و منابع دولتی می‌گذارد در لیست افراد اعزامی به روسیه با پول دولت، نام‌هایی دیده‌می‌شود که حضورشان کمکی به ایران در جام جهانی نمی‌کند.

دورهمی دوستان!

هنوز درگیر و پیگیر ماجرای تردید پروانه سلحشوری نماینده مجلس شورای اسلامی به منظور رفتن یا نرفتن به روسیه برای تماشای بازی‌های جام جهانی تیم ملی و ادعای عجیبش در ارتباط با تابو‌شکنی ورود بانوان به ورزشگاه‌های کشور در یک کشور دیگر بودیم که لیستی منتشر شد از اسامی مسافران روسیه و تماشاگران اعزامی از سوی فدراسیون فوتبال به این مسابقات که وجود برخی اسامی و هزینه‌ای که برای این افراد به منظور اعزام به روسیه صرف می‌شود تعجب‌برانگیز بود. از ابتدای لیست شصت‌و‌چند نفره به سمت انتها و وقتی چشم از ردیف اسامی می‌پوشانیم، جذاب‌ترین و تعجب‌برانگیزترین موضوع، مربوط به سمت‌های این افراد است.

سلطانی‌فر وزیر ورزش به همراه محافظ، مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس به همراه محافظ، مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس، محمدعلی وکیلی عضو هیات رئیسه مجلس، غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون بودجه مجلس، على رغبتی مدیرکل برنامه‌ریزی، محمدرضا داورزنی معاون وزیر، غلامرضا کاتب نماینده مجلس، همایون یوسفی نماینده مجلس، رحیم زارع نماینده مجلس، حیدرعلی کامیاب مدیرکل اداره ورزش و جوانان فارس، عبدالحمید احمدی معاون وزیر، محمداسماعیل سعیدی نماینده مجلس، پروانه سلحشوری نماینده مجلس، علی‌اصغر یوسف‌نژاد عضو هیات رئیسه مجلس، داوود عزیزی مدیرکل مجلس، محمدجواد عباباف مدیرکل حراست وزارت ورزش، مازیار ناظمی مدیر روابط عمومی وزارت ورزش،  بهمن حسین‌پور عضو ‌نهاد ریاست‌جمهوری، پرویز اسماعیلی روابط‌عمومی نهاد ریاست‌جمهوری، غلامعلی محمدی ‌استیقاف، علیرضا غفاری ‌استیناف، حیدر بهاروند  عضو هیات رئیسه و رئیس سازمان لیگ، فریدون اصفهانیان عضو هیات رئیسه و رئیس کمیته داوران، هدایت‌ا... ممبینی عضو هیات رئیسه و رئیس کمیته بازاریابی، محمود اسلامیان عضو هیات رئیسه فدراسیون، محمود شیعی عضو هیات رئیسه فدراسیون، عبدالکریم طالقانی عضو هیات رئیسه و رئیس کمیته استان‌ها، حمیدرضا آصفی دبیر ستاد جام جهانی، علی سلیمانی خزانه‌دار فدراسیون، سیدعلی میرغفاری مسئول بلیت‌ها و فن آی دی جام جهانی، عباس چمنیان سرمربی تیم ملی نوجوانان، محمد ناظم الشریعه سرمربی تیم ملی فوتسال، فریبرز محمودزاده عضو سازمان لیگ، امیرحسین فتاحی مسئول مسابقات لیگ برتر سازمان لیگ، اخوان عضئ شبکه یک سیما، غفارزاده نماینده شرکت آتا اسپانسر فدراسیون، مهدی اسدبیگی شهرداری تهران، موسی سلامت جانباز، پرستار موسی سلامت، علی‌اصغر زارع معلول، منصوره حبیبی‌زند پرستار، غلامحسین زمان‌آبادی رئیس کمیته فرهنگی فدراسیون، حمیدرضا احمدی ‌فرهنگی، محمدجواد تهرانی‌ فرهنگی، حجت‌ا... بهمنی، فرهنگی، ابراهیم شعبانیان، فرهنگی، احمد نمدی‌مالک، فرهنگی، مهدی جمشیدی‌فر، فرهنگی، مهدی شاهی بافنده‌فرش، حامد حیدری بافنده‌فرش، مرتضی نیری بافنده‌فرش، سیدمحمد قریشی عضو جمعیت حامیان هوادار، محمد ملازبثل عضو جمعیت حامیان هوادار، سیدرسول امین جواهری عضو جمعیت حامیان هوادار، على ایلکا عضو هیات مذهبی جامعه فوتبال، عباس اسماعیل بیگی لیدر، رضا شاهانی لیدر، افشار لفظی لیدر، رامین همتی لیدر، فریدون اندرخور لیدر، اسماعیل قلیچ‌خانی لیدر و سجاد علی‌عسگری لیدر.

هزینه‌های میلیاردی

از آنجا که دسترسی به لیست هزینه‌کرد‌ها و جزئیات و مبالغ صرف شده جهت حضور این افراد در روسیه امکان‌پذیر نیست، با توجه به اطلاعات موجود در اینترنت و گفت‌و‌گو با افرادی که با هزینه شخصی به این سفر می‌روند، میزان هزینه هر فرد برای تماشای یک بازی را محاسبه می‌کنیم.

فروش بلیت‌های هواپیما جهت مسافرت به روسیه از آذر و دی سال گذشته آغاز شده است. مضاف بر این بلیت تماشای بازی‌ها و همین‌طور رزرو هتل‌ها از همان ایام آغاز شد. با یکی از افرادی که سال گذشته بلیت‌ها را خریداری و هتل نیز رزرو کرده است، گفت‌و‌گو کرده‌ایم. بنا بر اطلاعاتی که به دست آورده‌ایم، هزینه رفت‌و‌برگشت هواپیما 6 ماه پیش حدود پنج میلیون تومان بوده است؛ اما حالا که چند ساعت تا آغاز جام جهانی مانده با یک جست‌وجوی ساده در سایت‌های فروش بلیت هواپیما قیمت‌ها به حدود 15 میلیون تومان هم رسیده است. از آنجا که نمی‌دانیم بلیت‌ها کی تهیه شده است فرض را بر همان پنج میلیون تومان می‌گذاریم. 6 ماه پیش برای رزرو هتل در روسیه و با توجه به کیفیت، یک اتاق معمولی در یک هتل سه ستاره در روسیه هزینه‌ای حدود 100 دلار برای هر شب اقامت داشت. این مبلغ حداقل هزینه اقامت برای یک شب بوده است. حالا با گران شدن دلار حتما قیمت‌ها افزایش یافته است. اما بلیت بازی‌های جام جهانی که به دو صورت قابل تهیه بود، یکی قرعه‌کشی فدراسیون فوتبال و دیگری هم خرید شخصی با مسترکارت است که مستقیما از سایت فیفا انجام می‌شد. بلیت‌های جام جهانی با چهار درجه و کیفیت عرضه شده، که درجه چهارم آن فقط مختص تماشاگران روسی است و سه درجه دیگر که در اختیار بقیه تماشاگران قرار می‌گیرد، با قیمتی حدود 105 دلار آغاز می‌شود تا اینکه به گران‌ترین بلیت می‌رسد که چیزی حدود 200 دلار بوده است. اینها حداقل هزینه‌هایی است که برای تماشای یک بازی می‌توان به آن استناد کرد.

با یک ضرب ساده و با احتساب دلار دولتی چهار هزار و 200 تومانی در صورت وجود، هزینه تماشای یک بازی با یک شب اقامت در یک هتل سه ستاره به این صورت است. پنج میلیون تومان هزینه رفت و برگشت هواپیمایی که بلیت آن را 6 ماه پیش تهیه کرده‌ایم، به اضافه 420 هزار تومان هزینه یک شب اقامت در هتلی که 6 ماه پیش رزرو کرده‌ایم به اضافه حدود 440 هزارتومان هزینه بلیت کم‌کیفیت‌ترین جایگاه ورزشگاه جهت تماشای یک بازی جمعا می‌شود چیزی حدود پنج میلیون و 861 هزارتومان برای هر نفر. البته با توجه به تمام آن قید‌ها و تبصره‌هایی که جهت گذران یک شرایط حداقلی بیان شده است. با ضرب این مبلغ در تعداد افراد اعزامی، هزینه تماشای یک بازی با حضور معلول و پرستار و فرشباف و جانباز و مداح و ... چیزی حدود 352 میلیون تومان می‌شود که این مبلغ از منابع ملی و بودجه ملی کشور برداشته می‌شود. نکته دیگری که در این بین باید به آن توجه کرد تعداد بازی‌ها و ایام اقامت افراد اعزام شده به روسیه است. بدون در نظر گرفتن اعزام‌های زودهنگام، یک فرد برای تماشای هر سه بازی کشورمان در مرحله گروهی حدود 11 روز مقیم روسیه خواهد بود. با محاسبه دوباره هزینه اقامت هر فرد در روسیه و ضرب آن در 11 روز به مبلغی حدود پنج میلیون تومان برای هر نفر می‌رسیم.

گزینش رسانه‌ها

در این بین خبرنگاران اعزامی به مسابقات جام جهانی نیز روایت جالبی دارد؛ علاوه بر اینکه حضور رسانه‌های نزدیک به دولت در این لیست بسیار پررنگ است. هنوز مشخص نیست برخی روزنامه‌ها و سایت‌های خبری با کدام ساز‌و‌کار انتخاب شده‌اند.

فهرست خبرنگاران و عکاسان اعزامی از طرف فدراسیون فوتبال به جام جهانی به شرح زیر است:

ایسنا: یوسف اکبری، برنا قاسمی و مونا هوبه‌فکر
سایت جماران: فرهاد بهارفر
سایت قوه قضائیه: میلاد اعظمی
فدراسیون و سایت سازمان لیگ: علی جوادی، علیرضا وهابی و آرش قنبری
تسنیم: علیرضا محرمی و مقداد مددی
وزارت ورزش: فرشاد جعفری، سعید زارعیان، علیرضا صدرایی و بهنام رنجکش
صداوسیما: داود عابدی، علیرضا اکبری‌خرم، حمیدرضا حجازی و علیرضا علیپور
موسسه اطلاعات: احمدرضا میرزاییان
موسسه کیهان: محمدسعید مدنی
اعتماد: علی عالی
تابناک: مجید کوهستانی
خبرآنلاین: فرهاد عشوندی
خبرورزشی: هادی فیاضی، فرخ حسابی و مسعود اکبری
قانون: محمد آقایی فرد
فارس: مهستا اخباری و مهدی زارع
ایلنا: حمید ابراهیمی
ایرنا: مهدی رهبر، حمید قدیمی و محمد بابایی
روزنامه قدس: محمدجواد حسینی
موسسه ایران: مهدی عباسی‌راد، مهدی ملکی، حمیدرضا عرب، ابوالفضل نسایی و سمیرا شیرمردی
ابرار: افشین عبداللهیان
مهر: رضا خسروی و محمدرضا عباسی
شوت: رضا اسماعیلی
خراسان: امیرحسین طبسی
شرق: سجاد فیروزی
شهروند: امیر صادقی‌پناه
طرفداری: مهدی جوانی
ورزش سه: بهنام جعفرزاده و امیرحسین خیرخواه
بانک ورزش: احسان پیربرناش
پیروزی: ابراهیم فتاحی
گل: مهدی ابراهیمی و بهزاد قاضی‌پور
همشهری: هیوا یوسفی و فرشاد عباسی
فتو امان: ابوالفضل امان‌ا...
سایت ۹۰: چیا فوادی و محمد کرمعلی
تهران تایمز: مسعود حسین
جام جم: چاووش هماوندی

لیست 60 و چند نفره خبرنگاران اعزامی را هم به لیست قبلی باید اضافه و در جمع کلی هزینه‌کرد‌ها محاسبه کرد.

این موضوع را می‌توان به رسم قیاس‌های مرسوم و احساسی در کنار موضوعاتی مانند مشکلات معیشتی و اقتصادی داخلی گذاشت و جریانات و تفکرات گوناگونی را مورد هجمه قرار داد (هرچند که بی‌راه هم نیست)  اما پیش از هر نوع قضاوت باید منتظر ماند و دید که وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال چه توجیهی برای اعزام این افراد با بودجه ملی به روسیه دارند یا اینکه افراد حاضر در لیست همچون اسماعیلی نماینده مجلس با اعلام شخصی این موضوع را تکذیب می‌کنند و در نهایت اینکه حضور برخی افراد و مسئولان در چنین آوردگاهی توجیه‌پذیر است اما حضور برخی دیگر از سمت‌ها نظیر آنچه بیان شد و حتی برخی خبرنگاران از سوی برخی رسانه‌هایی که فعالیت خاصی در حوزه ورزشی ندارند توجیهی ندارد و باید منتظر واکنش‌ها بود.