کد خبر: 191718

اشتراکات امام با رهبری در تاکید بر جمهوریت؛

امام (ره) حق انتخاب را برای همه مردم می‌خواست

تاکیدات امام خمینی (ره) نشان می‌دهد اگر تلاشی برای خدشه‌ وارد کردن جمهوریت صورت می‌گرفت هشدارشان تیز بوده است: «همه کسانی که دعوا می‌کنند برای خودشان است.»

فرهیختگان: هرزمان و در هربرهه‌ای از تاریخ که تلاشی برای کمرنگ کردن جمهوریت نظام، ایجاد تقابل میان اسلام و جمهوری و خدشه وارد کردن به آن از جانب افرادی مشاهده شده، چه در روزهای آغاز انقلاب در کلام امام خمینی و چه در سال‌های پس از آن و در کلام آیت‌الله خامنه‌ای، بر اهمیت آن تاکید شده است. نگاهی به صحبت‌ها و تاکیدات امام و رهبری نشان می‌‌دهد، هرزمان که تلاشی برای خدشه وارد کردن بر جمهوریت صورت گرفته، فارغ از اینکه از جانب چه کسانی بوده، هشدارها تیز و گزنده و تند بوده است. به همین بهانه به بخشی از صحبت‌های امام خمینی و رهبر انقلاب در سال‌های مختلف، درباره تاکید و اهمیت برجمهوریت، اشاره کردیم که در ادامه می‌خوانید.

امام خمینی: جوری عمل کنید مردم بپذیرند می‌خواهید خدمت کنید

امام خمینی (ره) در توصیه به مسئولین تاکید کردند: آن چیزی که برای همه ما لازم است، این است که ما در فکر این باشیم که مردم را در صحنه نگاه داریم، و این یک سرش بسته به دولت است و رئیس‌جمهور است و مجلس، یک سرش هم مربوط به خود مردم. اگر این طرف را شما نگه دارید، ما از ملت‌مان مطمئن هستیم که به حسب غالب و اکثریت، آن طرف را حفظ می‌کنند. تا حالا هم هرچه انجام گرفته در سایه همین اتحاد بوده است؛ اگر یک اختلافی بوده، جزئی بوده و باید کوشش کنید که حتی آن اختلاف جزئی هم نباشد؛ یعنی جوری عمل بکنید که مردم از شما انتزاع این را بکنند که شما می‌خواهید خدمت بکنید.

ایشان همچنین درمورد کمرنگ کردن جمهوریت نظام بیان کردند: این جمهوری را تضعیفش نکنید. بترسید از آن روزی که مردم بفهمند در باطن ذات شما چیست، و یک انفجار حاصل بشود. از آن روز بترسید که ممکن است یکی از «ایام‌الله» ـ خدای نخواسته ـ باز پیدا بشود و آن روز دیگر قضیه این نیست که برگردیم به 22 بهمن. قضیه ‌‏[‌‏این‌‏]‌‏ است که فاتحه همه ما را می‌خوانند.

امام خمینی درمورد ایجاد تقابل میان اسلام و جمهوری فرمودند: شما به بن‌بست رسیدید! اشتباه می‌کنید. مملکت اسلام که به بن‌بست نمی‌رسد. همین مردم، همین پیرزن‌ها و پیرمردها و جوان‌ها و بچه‌ها، از این بن‌بست‌ها بیرون می‌آورند این مملکت را. شماها به بن‌بست رسیدید، می‌گویید خب، چه بکنیم؛ بگذارید اسلام نباشد تا ما باشیم! بگذارید ایران نباشد، شما ایستاده‌اید تا پای اینکه ایران نباشد! دست بردارید از فضولی‌ها! برای خدا کار بکنید. برای خدا آرامش بگیرید. برای خدا دعوت به آرامش بکنید. برای خدا توی سر هم نزنید.

رهبر انقلاب: نظامی که متکی به مردم است متزلزل نمی‌شود

رهبری انقلاب در تاکید و حفظ یکی از اصول اساسی انقلاب، کوتاه نمی‌آیند و فرمودند: این‌جور نیست که هر چه در فضای مجازی برجسته شد، حتما خواست مردم است؛ نخیر، گاهی یک چیزی را برجسته می‌کنند، بزرگ می‌کنند؛ و همه هم ملتزم بشوند بین خود و خدا که نتیجه‌‌ انتخابات هر چه شد، همه آن را نجیبانه بپذیرند و تسلیم بشوند.

وی درمورد اهمیت جمهوریت تاکید کردند: تقصیرها را گردن هم نیندازیم. این‌جور نباشد که اگر یک جا یک نقصی پیدا شد، مجلس بگوید تقصیر دولت است، دولت بگوید تقصیر مجلس است، آن یکی بگوید تقصیر قوه‌‌ قضائیه است؛ نه، حدود مشخص است. قانون اساسی خطوط را مشخص کرده است. وظایف همه معلوم است.

آیت‌الله خامنه‌ای بر مردم‌سالاری دینی اهتمام ورزیدند: نظامی که متکی به مردم است، مخالفانش هرچه از لحاظ امنیتی و نظامی و ثروت و اقتصاد و اینها قوی‌تر هم باشند، نمی‌توانند این نظام را متزلزل کنند؛ سرش هم این است که این نظام متکی به مردم است، متکی به ایمان‌هاست، متکی به همان عاملی است که اصل این نظام را به وجود آورده است؛ این خیلی چیز مهمی است‌.

متن کامل صحبت‌های امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

 

 

مرتبط ها