کد خبر: 191686

کدام تیم امشب با صنعت نفت سقوط می‌کند؟

معادلات پیچیده در قعر جدول

در روز پایانی رقابت‌های لیگ برتر، تکلیف قعر جدول هم مشخص می‌شود؛ بین استقلال خوزستان، پیکان تهران و فولاد خوزستان یک تیم به همراه صنعت نفت آبادان راهی لیگ آزادگان می‌شود.

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: هفته پایانی لیگ برتر امروز با برگزاری ۸ بازی همزمان به پایان می‌رسد. همان قدر که رقابت در بالای جدول برای مشخص شدن قهرمان لیگ بیست و سوم داغ است در انتهای جدول نیز دومین تیم سقوط‌کننده به دسته پایین‌تر مشخص می‌شود و از این جهت سه بازی در انتهای جدول بسیار حائز اهمیت است. بعد از اینکه تیم صنعت نفت به‌عنوان اولین تیم سقوط‌کننده فصل جاری مشخص شد حالا جدال برای بقا بین سه تیم پیکان، فولاد و استقلال خوزستان به بالاترین حد خود رسیده و بسیار حساس و دیدنی خواهد بود.
استقلال-پیکان
حساس‌ترین جدال هفته پایانی لیگ برتر بدون شک بازی استقلال و پیکان است. از یک سو استقلال برای رسیدن به جام قهرمانی محکوم به پیروزی در بازی مقابل پیکان است و نیم‌نگاهی نیز به تقابل پرسپولیس و مس رفسنجان دارد و از سوی دیگر پیکان در بازی مقابل استقلال برای بقا باید حداقل یک امتیاز بگیرد. شاگردان رضا عنایتی که به خاطر نتایج ضعیف هفته‌های آخر به انتهای جدول نزدیک شدند با یک تساوی نیز در لیگ برتر می‌مانند. پیکانی‌ها در حال حاضر ۲۷ امتیازی هستند و اگر فقط یک امتیاز بگیرند با توجه به اینکه به منطقه امن می‌رسند باز هم دست بالا را دارند. در صورتی که پیکان در مقابل استقلال به تساوی برسد و با استقلال خوزستان هم‌امتیاز شود باز این پیکان است که در لیگ برتر می‌ماند؛ چراکه امتیاز این دو تیم برابر شده اما به دلیل برتری پیکان در بازی مستقیم با استقلال خوزستان در دو دیدار رفت و برگشت طبق قانون همه‌چیز به نفع پیکان می‌شود و دیگر حتی بازی نساجی و فولاد نیز برای شاگردان عنایتی بی‌اهمیت است اما اگر پیکانی‌ها در بازی مقابل استقلال بازنده از زمین خارج شوند آن وقت است که نتیجه دو دیدار فولاد و استقلال خوزستان با رقبایشان با اهمیت می‌شود. پیکان در صورت شکست ۲۷ امتیازی می‌ماند و اگر فولاد و استقلال خوزستان مقابل حریفان خود به برتری برسند شاگردان عنایتی محکوم به سقوط هستند. ضمن اینکه در صورت شکست شاگردان عنایتی حتی تساوی فولاد مقابل نساجی نیز به معنی بقای پیکان است؛ چراکه در بازی‌های رو در رو به تساوی رسیدند. فولاد در خانه پیکان به تساوی بدون گل رسید اما پیکان در خانه فولاد به تساوی دو بر دو رسید و در این شرایط با توجه به تفاضل گل بهتر پیکان، این تیم ماندنی می‌شود.
استقلال خوزستان-هوادار
عملکرد خوب تیم استقلال خوزستان و بازی پرگل مقابل پرسپولیس از یک سو و پیروزی پرگل مقابل تیم مس رفسنجان از سوی دیگر استقلالی‌ها را به بقا امیدوار کرده است. با این حال همه چیز در جدول رده‌بندی به ضرر استقلال خوزستان است. آنها حتی در صورت پیروزی مقابل هوادار نیز باید چشم به بازی دو رقیب دیگر خود داشته باشند. خوزستانی‌ها حتی با یک تساوی پیکان نیز ممکن است امیدشان برای بقا را از دست بدهند، ضمن اینکه آنها یک امتیاز از فولاد خوزستان کمتر هستند، از این رو در صورت تساوی فولاد در بازی مقابل نساجی و هم‌امتیاز شدن با استقلال خوزستان باز هم فقط در صورت پیروزی شاگردان پورموسوی می‌توانند در لیگ برتر بمانند و در صورت تساوی ۲۶ امتیازی شده و دو تیم هم‌امتیاز می‌شوند اما فولاد در لیگ برتر می‌ماند، چراکه در بازی رودررو شرایط به نفع تیم فولاد است. شانس استقلال خوزستان از همه کمتر است و باید دست به دعا بردارد تا پیکان و فولاد مقابل حریفان خود شکست بخورند و آنها نیز هوادار را شکست دهند. با توجه به شرایط بد هفته‌های اخیر تیم هوادار و از طرفی عملکرد خوب تیم استقلال خوزستان کار آنها مقابل شاگردان مسعود شجاعی سخت نیست اما برای بقا به شکست فولاد و پیکان احتیاج دارند. استقلال خوزستان حتی در صورت پیروزی در بازی آخر باز هم چشم امیدش به شکست رقبا یا حداقل تساوی فولاد است.
نساجی-فولاد
اگر الهامی بقای نساجی را مسجل نکرده بود بازی نساجی و فولاد می‌توانست یکی از حساس‌ترین و نفسگیرترین بازی‌های هفته پایانی لیگ برتر باشد. تیم فولاد در شرایطی به مصاف نساجی می‌رود که شاگردان الهامی از بقای خود مطمئن هستند و این بازی برایشان تشریفاتی است. از طرفی چنین شرایطی می‌تواند به نفع تیم فولاد باشد، چراکه دیگر مقابل حریف با‌انگیزه‌ای به میدان نمی‌روند، در حالی که اگر بقای نساجی مسجل نشده بود با توجه به عملکرد اخیر تیم نساجی در لیگ برتر رقابت سختی در انتظار شاگردان عبدالله ویسی بود. فولاد در صورت برد تحت هر شرایطی در لیگ برتر ماندنی است اما اگر ببازد یا مساوی کند کارش به اما و اگر کشیده می‌شود. فولاد در صورت شکست حتی با تساوی پیکان هم کاری از پیش نمی‌برد و باید به شکست یا تساوی استقلال خوزستان دلخوش باشد؛ چراکه در چنین شرایطی با توجه به اینکه در بازی رودررو یک تساوی و یک برد را در کارنامه دارد دست بالا از‌آن اوست؛ به همین دلیل شاگردان ویسی در صورت مساوی یا شکست استقلال خوزستان بدون شک لیگ برتری باقی خواهند ماند اما اگر استقلال خوزستان برنده شود فولاد حتی با مساوی هم در لیگ برتر نمی‌ماند و سقوط خواهد کرد.
متن کامل گزارش را در روزنامه فرهیختگان بخوانید

مرتبط ها