کد خبر: 191628

کمیل قیدرلو، در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

روی تعمیق شکاف‌های اجتماعی جامعه ایران سرمایه‌گذاری‌شده

به عقیده کمیل قیدرلو، در ساختار جامعه ایرانی همواره شکاف‌هایی وجود داشته است. اما در طول این سال‌ها مشترکات فرهنگی برشکاف‌ها مقدم بوده است. نمود واضح این امر ملی را می‌شود در برهه‌ها و اتفاقات خاص پیدا کرد.

کمیل قیدرلو، جامعه‌شناس در گفت‌وگو با «فرهیختگان» در خصوص اینکه چرا با وجود اینکه هر جامعه‌ای شکاف دارد اما شکاف‌های موجود در جامعه ایرانی تا این حد تعمیق پیدا کرده عنوان کرد: این مساله جدی است که آیا واقعا در سطح عرصه ملی دچار یک اختلاف و عدم وحدت در برخی حوزه‌ها شده‌ایم و پیدا کردن امر ملی سخت شده است یا نه؟ می‌شود گفت بله، عملا در بسیاری از حوزه‌ها می‌توانیم این سخت شدن و محدودیت‌ها را ببینیم. در نظرسنجی‌ها و پایش‌هایی که اخیرا به‌صورت رسمی صورت گرفته و در همین گزارش مربوط به ارزش‌ها و نگرش‌ها که اخیرا انجام شد این تفکیک و تمایز ارزشی، باور و سبک زندگی و دیدگاه سیاسی را در سطوح مختلف می‌بینید که جامعه تفکیک و دوقله‌ای شده و گویا دو بخش شکل گرفته ولی همچنان موضوعات بسیاری هم که وجود دارد، نشان می‌دهد جامعه ایران، جامعه‌ای دیرپا، بسیار بلندمدت و تاریخی و فرهنگش بسیار ریشه‌دار است.

 می‌شود گفت هنوز بخش بزرگی از موضوعات هستند که این ویژگی را دارند و اگر مردم از نظر عاطفی به‌حدی از برانگیختگی برسند که آن لایه‌های زیرین ارزش‌ها و هویتی‌شان متاثر می‌شود و در موضوعات مختلف می‌توانند آن احساس مشترک و رویکرد ملی را درکنار هم شکل دهند، لذا این هم یکی از اقتضائات جامعه امروز ماست.

وی افزود: لذا درست است که هر کشوری دوگانگی‌ها و شکاف‌هایی دارد اما دشمن آن کشور در گسترده کردن این شکاف‌ها و درگیری‌های آن با هم آنقدر سرمایه‌گذاری نمی‌کند، آنقدری که در ایران این را انجام می‌دهند. درواقع جنس شکاف‌هایی که ما داریم، متفاوت است و مثل شکاف‌های دیگر نیست؛ شکاف‌های ما رادیکال‌تر، حادتر و برخوردهای ما شدیدترند.

متن کامل گزارش زهرا طیبی، خبرنگار گروه نقد روز را در روزنامه بخوانید.

مرتبط ها