کد خبر: 191545

وقتی از لزوم طرح «شفافیت آرای نمایندگان» می‌گوییم؛

۲۴ نماینده، کار خود را «بدون نظر» شروع کردند!

در دومینجلسه علنی امروزمجحلس دوازدهم که انتخاب موقت رئیس، هیئت رئیسه و... اختصاص داشت، 24نماینده حتی در حد انتخاب رئیس مجلس نیز نظری نداشتند و رای باطله دادند!

فرهیختگان آنلاین: در دومین جلسه علنی مجلس دوازدهم که به ریاست علاءالدین بروجردی، رئیس سنی مجلس دوازدهم آغاز به کار کرد، انتخابات هیات رئیسه انجام شد. برای کرسی ریاست محمدباقر قالیباف، مجتبی ذوالنوری و منوچهر متکی اعلام کاندیداتوری کرده بودند که قالیباف با ۱۹۸ رای از ۲۸۷ رای ماخوذه رئیس مجلس دوازدهم در اجلاسیه اول شد و ذولنوری و متکی نیز به‌ترتیب ۶۰ و ۵ رای کسب کردند.

قالیباف در شرایطی در انتخابات امروز برای پنجمین سال متوالی به‌عنوان رئیس مجلس انتخاب شد که در اجلاسیه اول یازدهمین دوره مجلس موفق به کسب ۲۳۰ رای از ۲۶۷ رای ممکن(۸۶٪ کل آرا) شده بود و حالا رای حدود ۶۹ درصد نمایندگان مجلس را داراست. آن‌هم در شرایطی که در اجلاسیه اول مجلس دهم علی لاریجانی با ۲۳۷ رای از ۲۷۶ رای(۸۶٪) و مجلس نهم با ۱۷۳ رای از ۲۷۵ رای ممکن(۶۳٪) به صندلی پارلمان رسیده بود.

نکته حائز اهمیت انتخابات امروز جایی است که برای انتخابات ریاست مجلس  ۲۴ رای باطله به ثبت رسید. رویکرد عجیب و غیرقابل توجیه ۲۴ نفر از نمایندگانی که پس از صرف هزینه‌ و انرژی بسیار برای خودشان، مردم حوزه انتخابیه و شهروندان کشور، به بهارستان رسیدند اما در حد انتخاب ریاست مجلس نیز حاضر به نظر دادن نشدند. اینکه این افراد برای لابی‌گری هم رای نداده باشند قابل‌توجیه نیست و این سوال را مطرح می‌کند که این افراد برای تصمیمات مهم و حیاتی دیگری که قرار است در این دوره مجلس گرفته شود چگونه می‌خواهند تصمیم بگیرند و رای بدهند؟ 

طرح شفافیت آرای نمایندگان که تاکنون در دوره‌های مختلف مجلس به جایی نرسیده است، اما شاید بهتر باشد در همین آغاز به کار اسامی این نمایندگان بی‌نظر و بلاتکلیف اعلام شود تا مردم بدانند چه کسانی با چه رویکردی وارد مجلس شده‌اند.

مرتبط ها