محمدرضا شریفزاده، مدیرگروه کشوری هنر: فارغالتحصیلان رشته هنر ممکن است خود را در نقشهایی مانند طراحان گرافیک، هنرمندان چندرسانهای، هنردرمانگران، متصدیان موزه، هنرمندان هنرهای نمایشی و سینما، عکاسان هنری، خبری و مطبوعاتی یا حتی در حوزههای جدیدتر هنر دیجیتال و مجازی بیابند.
فراتر از مسیرهای شغلی سنتی، مطالعه هنر مهارتهایی را افزایش میدهد که در صنایع خلاق بهشدت مورد توجه قرار میگیرند، و افراد را برای موفقیت در چشمانداز همیشه در حال تحول حرفههای معاصر قرار میدهد. خواه به دنبال اشتیاق به هنرهای زیبا باشید یا به کارگیری خلاقیت در زمینههای نوآورانه، مطالعه هنر احتمالات زیادی را نوید میدهد، جایی که تخیل هیچ حد و مرزی نمیشناسد. در حالی که بسیاری از مردم بر این باورند که توانایی تعریف هنر را دارند، تعیین آن بسیار دشوارتر از آن چیزی است که به نظر میرسد. تعریف کلی هنرهای زیبا فقط میگوید که تولید «اشیاء زیبا» است. برای افزودن محتوای بیشتر پشت این تعریف، میتوان به شاخههای رایج هنر نگاه کرد: هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی، هنرهای سنتی یا کاربردی و هنرهای موسیقیایی.
بر این اساس و نظر به چشمانداز آینده ایران اسلامی هنر را بر پایه سه گروه میتوان تقسیم بندی کرد.
1-حوزه هنرهای زیبا؛ براساس تعالی هنر و توسعه هنرهای متعالی
2-حوزه هنرهای کاربردی؛ دنبال کردن بحث توسعه کشور و ابزارهای تبلیغات فرهنگی
3-حوزه هنرهای تزئینی؛ پیگیری به جدیت مبحث اقتصاد هنر.
توجه به استاد عرصه برای ایجاد توانایی در پی دانایی
دانشگاه آزاد در گروه هنر برنامههای متعددی برای ایجاد این هنرمتعالی و هنرمندان متعهد در نظر دارد که پرداختن به ویژگیهای گوناگونی چون توجه ویژه به کرسیهای نظریهپردازی و آزاداندیشی ویژه استادان و دانشجویان هنر بهمنظور روزآمدی و کارآمدی تواناییهای کاربردی و زیباشناختی هنرمندان به جهت بومیسازی و حمایت از تولیدات هنری با معرفی ارزشهای والای اسلامی و حمایت از هنرمندان جوان جهت تقویت هنر متعهد در شئون مختلف زندگی و احیای هنرهای سنتی فراموششده بهمنظور رفع نیازهای داخلی کشور، از آن جملهاند.
چه باید کرد؟
در راستای سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد گروه کشوری هنر طی پرداختهای متفاوت در زمینههای متعدد هنری و توجه ویژه به توانمندسازی رشتههای هنری به مجموعهای از فعالیتهای مورد نظر پرداخته است. این مهم در کلیه واحدهای دانشگاهی و دانشکدههای هنری قابلیت پرداخت و اجرا دارد و متناسب با ویژگیهای اقلیمی و فرهنگی متعدد میتوان نگاههای گوناگونی به این شاخصها داشت که عبارتند از انتشار کتب درسی تخصصی به کمک مجموعههای دانشگاهی بهمنظور تحولآفرینی در نظام آموزشی، تدوین دایرهالمعارف هنرهای اسلامی با رویکرد به هنر متعهد، تهیه و تدوین برنامه جامع آموزش هنر و بهروزرسانی سرفصلهای آموزشی و نگاه کشوری به آموزشهای سرفصلمحور، مشارکت با نهادهای فرهنگی و هنری خارج از دانشگاه جهت توسعه و تقویت نهضت تولید علم و جنبش نرمافزاری، افزایش سطح تولیدات هنری براساس هنرهای اسلامی و مبانی انقلاب و دفاع مقدس، انتخاب و بهکارگیری استادان متعهد هنری که فاقد مدارک دانشگاهی هستند بهعنوان استادان عرصه جهت استفاده از آموزشهای متعهدانه و پاسداشت فعالیتهای فرهنگی و هنر آنان، توجه به اجرای دورههای آموزشی هنر در راستای آرمانهای والای جمهوری اسلامی برای فراگیران علاقهمندان داخل و خارج از کشور، ایجاد شبکههای ارتباطی با هنرمندان استکبارستیز و انقلابی جهان جهت ایجاد هنرهای جهان عاری از ظلم و حمایت از مظلومان، شناسایی و گردآوری آثار هنری خلقشده در جهان بر مبنای دین مبین اسلام.
توسعه کمی و کیفی فرهنگ با تاکید بر طرحهای ماندگار
1. طرح تشکیل ارکستر فیلارمونیک دانشگاه آزاد با هدف بنیانگذاری مجموعهای حرفهای از میان دانشجویان دانشگاه آزاد در سراسر کشور شکل گرفت. دانشجویانی که هر یک گذشته از ادامه تحصیل در رشته علمی خود، در زمینه نوازندگی سازهای مختلف نیز تجربه و تخصص شخصی و مکفی دارند.
اعضای منتخب ارکستر فیلارمونیک دانشگاه آزاد مانند ورزشکاران تیمهای ورزشی دانشگاه، پس از انتشار فراخوان، ارزیابی و انتخاب برای عضویت در این مجموعه در تاریخهای معین در طول سال گرد هم آمده و طی چند جلسه تمرین مشترک برای اجرا در جشنوارهها، مناسبتهای ملی و مذهبی و برنامههای مختلف هنری کشور آماده خواهند شد. ایجاد نوعی همدلی و پیوستگی فرهنگی بین دانشجویان منتخب سراسر کشور، کمک به ارتقای سلیقه شنیداری دانشجویان و سایر مخاطبان ارکستر با اجرای آثار موسیقی فاخر آهنگسازان بزرگ ایران از دیگر اهداف ارائه این طرح به شمار میرود.
2. ایجاد و تشکیل الگوی علمی و آکادمیک جهت بررسی آثار هنری استادان دانشکدههای هنری جهت کسب امتیاز و امکان جبران امتیازات پژوهشی برای استادان رشتههای اجرایی و کارگاهی هنر که در پنج بند پیشنهادی مورد بررسی قرار خواهد گرفت:
1. یک اثر هنری اصیل: اثر در صورتی که منشأ خود را مدیون هنرمند (خالق) باشد، اصلی تلقی میشود؛ یعنی نتیجه تلاش مستقل است و نه نتیجه کپی کردن.
2. ویژگیهای کلیدی یک اثر هنری: عناصر متداول عبارتند از خط، شکل، بافت، فرم، فضا، رنگ که با افزودن ویژگیهای معنایی بیننده را به سمت درک عمیقتر از اثر هدایت میکند.
3. مهارت فنی در کنار تسلط هنرمند بر مدیوم یا تکنیک خود و همچنین خلاقیت و اصالت یک قطعه، عامل دیگری است. هنری که زمینه جدیدی را ایجاد میکند، قراردادها را به چالش میکشد، یا چشمانداز تازهای را ارائه میدهد، میتواند بهطور مشابه بسیار ارزشمند باشد.
4. یک اثر هنری دارای سه ویژگی یا ویژگی اساسی است که عبارتند از موضوع، ترکیب و محتوا.
5. اثر هنری این قدرت را به هنرمند میدهد که دیدگاهها، ایدهها و داستانهای منحصربهفرد خود را خلق کنند و به اشتراک بگذارند. هنرمند بهعنوان خالق اثر، حقوق انحصاری برای بازتولید، توزیع و اصلاح اثر دارد و به آنها توانایی درآمدزایی و کنترل نحوه استفاده از اثر را میدهد.
3. طراحی و تدوین نظام موضوعات رشتههای هنر در برنامههای علمی دانشگاه آزاد
عناوین و برنامههای طراحیشده گروه هنر که در اجلاسیه هنر و فرهنگ و ارتباطات موردبررسی رئیس دانشگاه قرار گرفت؛ اصلاحاتی که پیرامون آن مطرح کردند به این شرح است:
1. هنر و زیباییشناسی نزد فیلسوفان و متفکران فلسفه هنر با رویکرد اسلامی
2. بهروزرسانی و خوانش معاصر هنر سنتی و ارزشهای بومی هنر ایرانی-اسلامی
3. توجه به هنرهای ایرانی-اسلامی با رویکرد اقتصاد هنر
4. جامعهشناسی هنر در ایران بهمنظور ایجاد تعامل میان هنر و جامعه
5. چگونگی ارتباط هنر و ویژگیهای فردی هنرمند با محیط(روانشناسی هنر)
4. طراحی و پیشنهاد ایجاد نظام هنرمندی بهمنظور طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی
نظام هنرمندی ویژگیهای متعددی را در بر خواهد گرفت که بهمنظور حمایت از فضای هنر و هنرمندان و ایجاد بستری جهت کارآموزی و کارورزی دانشجویان رشتههای هنری برای فراگیری ویژگیها و قواعد فضای کار حرفهای را محیا میسازد و دانشجویان هنر زینپس علاوهبر آموزشهای علمی دروندانشگاهی جهت انجام فعالیتهای حرفهای و آشنایی با فضای اقتصادی بخشی از فعالیت دانشجویی خود را در محیطهای حرفهای خارج از محیط دانشگاه خواهند گذراند. ایجاد فرصت و تجربه جایگزین در محیطهای حرفهای هنرمندانه، آموزش خلق فضای کاری ایمن برای دانشجویان رشتههای هنر، تمرکززدایی از پایتخت و استفاده یکسان استادان و دانشجویان از محیطهای حرفهای هنر، امکان ایجاد ارتباط بروندانشگاهی جهت طرحهای پژوهشی و پیشنهادهای هنری با سایر نهادها و ارگانهای فرهنگی و هنری، توجه به مالکیت اثر هنری جهت ایجاد فضای اقتصادی پویا، ایجاد انگیزه جهت مشارکت بیشتر استادان و دانشجویان در فعالیتهای اجتماعی، توجه بیشتر به امکان استفاده حداکثری در ارتباط با صنعت، ایجاد مراکز رشد و نوآوری در هنر، سازماندهی برای استفاده استادان و دانشجویان هنر از بودجههای فرهنگی کشور جهت ایجاد فضای سالم رقابتی، توجه به مقولات سرآمدی در زمینههای متعدد هنری و استفاده استادان و دانشجویان هنر از آن برخی از این قواعد پیشنهادی هستند.