میلاد جلیلزاده، خبرنگار گروه فرهنگ: قرار است اتاق فکری واحد بهصورت مجزا از بیرون شبکهها، کار هدایت و تصمیمگیری برای تولید برنامه در هر حوزه را در پیش بگیرد. در چنین وضعیتی تقریبا میتوان گفت جایگاه مدیر شبکه به مدیر پخش برنامه و سریال تغییر خواهد کرد. تصمیمات معطوف به چنین طرح تحولی، پیش از این با راهاندازی مرکزی به نام «سیمرغ» در حوزه تولیدات فیلم و سریال کلید خورده بود. شهریورماه ۱۴۰۱ محسن برمهانی، معاون سیما در حکمی ماموریت تأسیس و ریاست «مرکز سیمرغ» را به مجید اکبرشاهی سپرد و حسین اسدیزاده را به عنوان «مدیرکل دفتر فیلمنامه رسانه ملی» منصوب کرد. نکته قابل تامل در متن حکم مدیر کل دفتر فیلمنامه رسانه ملی، تاکید بر یکپارچگی راهبردی و همافزایی در آثار نمایشی صداوسیما بود. طبق گفته مدیران سازمان، دو سریال «زیرخاکی ۴» و «نون خ ۵» از جمله نمونههای اخیر از خروجیهای «دفتر فیلمنامه رسانه ملی» هستند. قائممقام معاونت سیما وقتی در یک نشست خبری نسبت به ضعف سریال «هفتسر اژدها» که مورد پرسش قرار گرفته بود تاکید کرد این سریال برای مدیریت قبلی تلویزیون است و خارج از سازوکار فعلی انتخاب فیلمنامه، وارد مرحله فیلمبرداری شده است. دومین گام مهم برای اجرای طرح تحول با حضور مهدی نقویان و تقویت مرکز سیمافیلم دنبال شد. براساس چنین تصمیمی فرآیند ساخت سریال در شبکهها منتفی شد تا همه اتفاقات تحت نظارت یک مرکز پیش برود. مهدی نقویان، رئیس مرکز سیمافیلم با دفاع از این طرح گفته بود «از بین بردن بروکراسی اداری اضافه، چابکسازی فرآیند تولید، مدیریت واحد پروژهها، همسانسازی قیمتها و حذف خیلی دیگر از مسائل اضافی هدف اصلی برنامهریزان است.»
اشتباهات رایج در تولید محتوا برای ایستگاه های تلویزیونی
تولید محتوا برای یک ایستگاه تلویزیونی فرآیندی پیچیده و دقیق است. یکی از اشتباهات رایج ایجاد محتوا بدون تحقیق کافی در مورد مخاطب هدف است. وقتی مدیر یک رسانه نتواند بینندگان خود را درک کند، بعید است که محتوای تولیدشده توسط رسانه او با آنها طنینانداز شود. به این ترتیب، اولین گام در یادگیری نحوه ایجاد محتوا باید همیشه تحقیقات درمورد کاربران باشد.
درک جمعیتشناختی برای ایجاد محتوای پیشرفته
یک استراتژی محتوایی موفق برای هر ایستگاه تلویزیونی در درک جمعیتشناختی از مخاطبان آن نهفته است. با داشتن تصویری واضح از اینکه بینندگان شما چه کسانی هستند، چه چیزهایی را دوست دارند و چه زمانی احتمال دارد که آنها را برای تماشا در برنامههایشان بگنجانند، میتوان برنامههایی متناسب با علایق آنها ایجاد کرد. این رویکرد تضمین میکند که کانال شما در بین بینندگان مرتبط و محبوب باقی بماند.
کاوش در ایدههای محتوای متنوع
یکی دیگر از اشتباهات رایج که بسیاری از مدیران تلویزیونی جهان هنگام یادگیری نحوه ایجاد محتوا برای ایستگاههای تلویزیونی مرتکب میشوند، محدود کردن خود به ایدههای معمولی در تولید محتواست. درحالیکه بولتنهای خبری و سریالهای تلویزیونی همیشه جزء اصلی برنامههای تلویزیونی بودهاند، امروزه مخاطبان به دنبال تنوع هستند. از نمایشهای واقعی گرفته تا مستندهایی درباره موضوعات خاص، مجموعهای از تمهای ناشناخته در انتظار کشف هستند. یکی از وظایف مدیران کلان تلویزیون، تشخیص این نقاط و دامن زدن به خلاقیتهای پیشرو است.
تطبیق رویکرد خود با روندهای فعلی
در دنیای رسانه و سرگرمی، جلوتر ماندن از روندها کلیدی است. یک مدیر تولید محتوا باید آماده باشد تا استراتژیهای خود را بر اساس ترجیحات بینندهای که در حال تحول است، تطبیق دهد. او از گنجاندن قابلیتهای پخش زنده در پلتفرم خود تا پرداختن به مسائل اجتماعی داغ، خیلی چیزها را باید در برنامهنویسیاش لحاظ کند. اینها راههایی هستند که میتوان از روندهای آن برای ایجاد محتوای مؤثر استفاده کرد.
سنجش هر قسمت از محتوا
این ممکن است غیرممکن به نظر برسد، اما هر محتوای ایجادشده باید هدفی را دنبال کند. بنابراین مدیر محتوایی تلویزیون از لحاظ کیفی باید طوری بر آثار نظارت کند که اگر به طور مثال رسانه تحت مدیریت او در حال تولید یک سریال درام است، مطمئن شود در هر قسمت به توسعه شخصیت یا پیشرفت داستان کمک میشود. به طور مشابه، اگر مدیری دیگر بخشهای خبری ایجاد میکند، باید مطمئن شود که آن بخشها ارزش افزودهای نسبت به بخشهای قبلی ارائه میکند و به مخاطبان آموزش میدهد. خصوصا وقتی صحبت از ایجاد بیننده وفادار به میان میآید که سرمایه اصلی هر رسانه است، کیفیت بر کمیت غلبه دارد.
طراحی تصاویری چشمنواز برای برنامهنویسی شما
جذابیت بصری برنامههای تلویزیونی نقش مهمی در حفظ توجه بیننده دارد. یک نمایش بصری جذاب نهتنها میتواند روند داستانگویی را بهبود ببخشد، بلکه آن کانال تلویزیونی را برای بینندگان بهیادماندنیتر میکند. مدیر محتوای تلویزیونی باید برای طراحی گرافیک و انیمیشنهای باکیفیت که به محتوا ارزش میبخشند، برنامه بریزد.
اهمیت بازخورد در تولید محتوا
بازخورد بینندگان بینشهای ارزشمندی را در مورد اینکه از میان محتواهای تولیدشده در تلویزیون چه چیزی کار میکند و چه چیزی مفید نیست ارائه میدهد و به سیاستگذاران کمک میکند تا استراتژیهای برنامهنویسی آینده را بر این اساس تنظیم کنند. رصد این موارد و تنظیم روزآمد الگوهای تولید و پخش محتوا از جمله وظایف مدیران کلان تلویزیون است.
شناخت و گسترش دایره خودیها
برای حفظ و گسترش دایره مخاطبان یک رسانه تلویزیونی باید با شناسایی و مطالعه روی مخاطبان هدف شروع کرد. تجزیه و تحلیل عادات تماشا کمک میکند تا یک مدیر بفهمد چه چیزی آن مخاطبان را مجذوب خود میکند و او را قادر میسازد محتوایی را که مطابق با ترجیحات آنها باشد تنظیم کند. پس از آن برنامهنویسی خلاق ضروری است. این شامل فرمولبندی نمایشهایی است که منحصربهفرد و الهامبخش هستند و در عین حال با روندهای فعلی و فرهنگ عامه هماهنگ میمانند.
درک مدیریت پخش تلویزیون
مدیریت پخش تلویزیون به فرآیند نظارت و کنترل دستگاهها و محتوای تلویزیونی اطلاق میشود. این فرآیند شامل وظایف مختلفی است از قبیل انتخاب کانال، برنامهنویسی، زمانبندی، و همچنین تعمیر، نگهداری و عیبیابی تجهیزات. مدیریت موثر تلویزیون تضمین میکند که محتوای مورد نظر به موقع به مخاطبان مناسب ارائه شود.
تجزیه و تحلیل مخاطب
درک مخاطبان کلید مدیریت موثر تلویزیون است. با تجزیه و تحلیل دادههای مرتبط با بینندههای تلویزیون، میتوان بینشهایی درمورد ترجیحات مخاطب، عادات تماشا و تعامل محتوا کسب کرد. این اطلاعات میتواند به تصمیمگیری آگاهانه در مورد انتخابهای برنامهنویسی، مکانهای تبلیغاتی و کسب محتوا کمک کند.
توزیع محتوا
مدیریت توزیع محتوای تلویزیونی برای ارائه محتوای مناسب به مخاطبان ضروری است. این شامل انتخاب کانالها و برنامهنویسی مناسب است که با بینندگان هدف شما هماهنگ باشد. یک مدیر پخش باید بداند که هر گروه از مخاطبان در چه ساعاتی از روز یا هفته، بهتر میتوانند پای برنامههای موردعلاقهشان بنشینند.
برنامهنویسی برای ساعت اوج مخاطب
ایجاد یک برنامهنویسی تلویزیونی موثر برای به حداکثر رساندن بیننده و تعامل ضروری است. این شامل انتخابهای برنامهنویسی استراتژیک است، مانند پخش برنامههای محبوب در زمانهای اصلی و زمانبندی تبلیغات در زمانهای بهینه. استفاده از نرمافزار برنامهنویسی تلویزیون میتواند به خودکارسازی این فرآیند و تضمین تجربه تماشای یکپارچه کمک کند.
امنیت و کنترل دسترسی
مدیریت تلویزیون همچنین شامل تضمین امنیت تلویزیونهای داخل منازل و کنترل دسترسی به محتوای حساس است. اجرای حفاظت از رمز عبور، کنترلهای دسترسی کاربر و رمزگذاری میتواند به محافظت از تلویزیون خانگی در برابر دسترسی غیرمجاز و دزدی محتوا کمک کند. ردهبندی سنی مخاطبان هم در همین چهارچوب قرار میگیرد.
تعمیر، نگهداری و عیبیابی
تعمیر، نگهداری منظم و عیبیابی برای اطمینان از عملکرد روان تلویزیونهای شما ضروری است. این شامل کارهایی مانند بهروزرسانی سیستم عامل، جایگزینی تجهیزات معیوب و رسیدگی به مسائل فنی است. داشتن یک تیم یا فردی اختصاصی مسئول نگهداری تلویزیون برای به حداقل رساندن زمان خاموشی و اطمینان از تجربه تماشای باکیفیت بسیار مهم است.
برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.