کد خبر: 189941

تراکتور و سپاهان رقیب جدید پیدا کردند؛

قلمرو امن قوی سپید

تیم ملوان در حال حاضر ۳۸ امتیازی است و در رده پنجم جدول قرار دارد‌. شاید با توجه به رقابتی که بین استقلال و پرسپولیس در فصل جاری در گرفته، باید یکی از این دو را قهرمان دانست و برای دیگر تیم‌های حاضر در لیگ برتر تقریبا شانسی قائل نیستیم اما با توجه به فرمت جدید لیگ قهرمانان آسیا، ملوان نیز می‌تواند به حضور در مسابقات باشگاهی آسیا فکر کند.

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: عملکرد تیم ملوان در فصل جاری فوق‌العاده بوده است. این تیم نه یک هفته و دو هفته بلکه هفته‌ها در رقابت با تیم‌های بالای جدول کم نگذاشت و اگر چاشنی تجربه به کمک شاگرد مهدی تارتار می‌آمد چه بسا از پس تیم‌های مدعی هم برآمده و آنها را تا رسیدن به صدر جدول کنار می‌زدند. ملوان اما برای رسیدن به این مرحله رقابت سخت و تنگاتنگی با خودش دارد. این تیم که تاکنون هم به‌واسطه حمایت هواداران موفق به عملکرد خوب در فصل جاری شده است بدون شک برای اینکه بخواهد به یک مدعی در لیگ برتر تبدیل شده و جایگاه خود را مستحکم‌تر کند به ساختار مدیریتی حرفه‌ای‌تر و بودجه کلان احتیاج دارد. همین حالا هم ملوان به کمک برخی تجار انزلی که از طریق دنیامالی، رئیس هیات‌مدیره باشگاه ملوان به این تیم مرتبط شده‌اند، تامین می‌شود. هرچند مدیرعامل این باشگاه نیز تلاش کرده بودجه خوبی برای ملوان در نظر بگیرند اما قدرت مالی او به‌تنهایی برای تامین مخارج چنین باشگاهی در سطح اول فوتبال ایران کافی نیست.

ملوان، جذاب لیگ برتر
در تمام سال‌هایی که تیم فوتبال ملوان سطوح مختلف لیگ‌های ایران فعالیت می‌کرد همواره هواداران این تیم بی‌قرار درخشش ملوان در لیگ برتر بودند. ملوان تازه لیگ برتری شده بود و در اولین فصل حضورش فقط به بقا فکر می‌کرد. نتایج فصل گذشته این تیم با مازیار زارع نیز خوب بود و تلاش کردند در لیگ برتر بمانند اما عملکرد آنها با مهدی تارتار در فصل جاری فراتر از انتظارهاست و همین هم باعث شده تا آنها به یکی از جذابیت‌های لیگ برتر تبدیل شوند.
تیم ملوان در حال حاضر ۳۸ امتیازی است و در رده پنجم جدول قرار دارد‌. شاید با توجه به رقابتی که بین استقلال و پرسپولیس در فصل جاری در گرفته، باید یکی از این دو را قهرمان دانست و برای دیگر تیم‌های حاضر در لیگ برتر تقریبا شانسی قائل نیستیم اما با توجه به فرمت جدید لیگ قهرمانان آسیا، ملوان نیز می‌تواند به حضور در مسابقات باشگاهی آسیا فکر کند. طبق فرمول اعلام‌شده تیم سوم لیگ برتر هم راهی لیگ قهرمانان جدید یا همان تورنمنت سطح دوقاره خواهد شد. درحالی‌که هنوز شش هفته به پایان مسابقات باقی مانده آنها با تراکتور دو امتیاز و با سپاهان هفت امتیاز اختلاف دارند. از این رو در صورت لغزش هر یک از این دو رقیب ملوان نیز شانس آن را دارد تا به‌نوعی راهی آسیا شود. بازی باقیمانده برای این تیم بسیار ارزشمند است. قوی سپید با هواداران بی‌شمار و خاصش می‌‌تواند جلوه تازه‌ای را از فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا به نمایش بگذارد.

تراکتور و سپاهان رقیب جدید پیدا کردند
ملوان لیگ را خوب شروع نکرد و اولین باخت را در هفته اول مقابل ذوب‌آهن تجربه کرد. با این حال توانایی‌های زیادی طی فصل جاری از خود به نمایش گذاشت. ابتدا به نظر می‌رسید شاید موفقیت‌های این تیم یک اتفاق است و حتی قرار گرفتنش در بین رقبای بالا نشین جدول شگفتی زودگذر است اما رفته‌رفته آنها خود را ثابت کرده و جایشان را در بالای جدول پیدا کردند. در طول فصل جاری آنها رقابت تنگاتنگی با پنج تیم اول جدول داشته و هرگز کوتاه نیامدند. ۱۰ پیروزی که شاگردان تاتار در طول ۲۴ هفته اخیر به دست آوردند در کنار هشت مساوی و شش باخت باعث شده همچنان حاشیه امنی برای خود داشته باشد. در ادامه نیز راه برای ملوان چندان ناهموار و سخت نیست. آنها شش هفته حساس و حیاتی پیش رو دارند که نتایج همه این شش بازی برایشان مهم است. شاگردان تارتار که باید یکی در میان مقابل استقلال خوزستان، شمس‌آذر و تراکتور در خارج از خانه بازی کنند سه بازی خانگی نیز مقابل هوادار، مس و آلومینیوم در پیش دارند.‌ به جز تراکتور که رقیب اصلی ملوان به حساب می‌آید سایر رقبا در نیمه پایینی جدول قرار گرفتند. از این رو با توجه به ‌انگیزه‌هایی که شاگردان تارتار برای ادامه لیگ دارند مسابقات‌شان سخت به نظر نمی‌رسد. آنها در هفته‌های پایانی نیم‌فصل اول مقابل همین رقبا دو برد، سه مساوی و یک باخت به دست آوردند اما این بار اگر می‌خواهند از تراکتور و سپاهان سبقت گرفته و جایگاه خود را ارتقا دهند بدون شک به چیزی بیشتر از ۹ امتیاز نیاز دارند. این در حالی است که آنها باید هفته جاری یک بازی مهم در رقابت‌های جام حذفی مقابل سایپا برگزار کنند که با توجه به لیگ یکی بودن سایپا بازی سختی به نظر نمی‌رسد. البته این تیم حتی این شانس را دارد که با قهرمانی در این تورنمنت راهی لیگ نخبگان آسیا شده و در نخستین دوره این تورنمنت یک تجربه بسیار خوب داشته باشد.
قلمرو قوی سپید
جالب است که قلمرو قوی سپید به حاشیه امن خوبی برای تیم ملوان تبدیل شده است. شاگردان مهدی تارتار تاکنون فقط سه بار در خانه شکست خوردند که آخرین شکست آنها در بازی اخیر مقابل سپاهان بود. تیم ملوان هفته اول را با شکست دو بر یک مقابل ذوب‌آهن در خانه آغاز کرد و پس از آن تا هفته دوازدهم در خانه نباخته بود. در واقع شمس‌آذر دومین تیمی بود که موفق شد شاگردان تارتار را در خانه ببرد. پس از آن دوباره رکورد نباختن‌های تیم ملوان در انزلی از سر گرفته شد تا درنهایت پس از ۱۱ هفته بار دیگر شکستی خانگی را تجربه کند. به نظر می‌رسد این تیم هر ۱۱ هفته یک بار شکستی خانگی را تجربه می‌کند و اگر طبق همین روند پیش برود شاید تا پایان فصل در خانه و در بازی مقابل هوادار، مس و آلومینیوم شکست نخورد. آمار این تیم در جدول رده‌بندی نشان می‌دهد ملوانان فقط شش شکست در کارنامه خود دارند که با احتساب سه بازی خانگی مقابل سه تیم ذوب‌آهن، شمس‌آذر و سپاهان شکست‌های خارج از خانه آنها نیز مقابل استقلال، پیکان و پرسپولیس به ترتیب در هفته دوم، بیستم‌ و بیست‌و‌سوم اتفاق افتاده است. هواداران این تیم تاکنون برای همه بازی‌های خانگی تیم ملوان سنگ تمام گذاشتند از این رو توقع دارند در همه بازی‌های خانگی پیروز شوند.
با توجه به اینکه آنها شانس برگزاری سه بازی خانگی در ورزشگاه سیروس قایقران را دارند می‌توان توقع داشت با حمایت هواداران پرشورشان امتیازات لازم را در قلمرو قوی سپید حفظ کنند. از این رو ادامه کار تیم ملوان و جایگاهش در انتهای فصل می‌تواند جالب و دیدنی باشد‌.

مرتبط ها